koncert

Erik Sumo Band

Zene

A 15. születésnapját ünneplő zenekar jubileumi koncertjét eredetileg jóval nagyobb közönség előtt rendezték volna meg, de a fesztiválok többségéhez hasonlóan a kapolcsi Művészetek Völgye is a járvány áldozatául esett. Helyette négy ún. Völgyhétvégét tartanak szeptember és október folyamán, családias légkörben, 500 főre limitált nézőszámmal. A szokásos bőség zavarával szemben most alig néhány helyszín közül válogathatnak a látogatók, az esti programokon viszont így sokkal koncentráltabb a tömeg, az első pénteken teljesen megtelt a Pajta-Mozgó nevű színpad nézőtere.

Tövisházi Ambrus fő zenekarává az utóbbi években a Péterfy Bori & Love Band vált, az Erik Sumo Bandet inkább szerelemprojektként kezeli: saját szavaival, olyan ez neki, mint „egy jó whisky, amit néha elővesznek a pincéből”. Ennek megfelelően ritkán koncerteznek, de ezek az alkalmak mind eseményszámba mennek. Nem tudnék más együttest mondani, amelynek ennyire összetett zenei világa lenne, kaotikus összevisszaság helyett mégis inkább a sokszínűség és a kreativitás érződik a dalaikon. Új énekesnőjük, Kutzora Edina ugyan nagyon más karakter Harcsa Veronikához képest, akinek a helyére nagyjából egy éve érkezett, de ő sem lóg ki ebből a különleges világból.

Leginkább Drapos Gergely basszusgitáros összetéveszthetetlen mozgáskultúrája és a másik énekesnő, Kiss Erzsi párját ritkító kisugárzása vitték a hátukon a bulit, az abszolút csúcspont viszont a ráadásban volt, amikor vendégként Harcsa Veronika is feljött a színpadra. Az általa énekelt Princess of Mount Fuji csapott át a Liza, a rókatündér című film talán legismertebb betétdalába, a Dance Dance Have a Good Time-ba, amelynél tökéletesebb finálé kevés létezik. Óriási hangulatot csináltak, és szemlátomást ők maguk is legalább annyira élvezték, mint a közönség. Már csak ezért a koncertért is érdemes volt odautazni Budapestről.

Kapolcs, szeptember 4.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.