Lemez

Sarah & Deborah Nemtanu: Bartók: 44 Duos

  • - csk -
  • 2016. május 7.

Zene

Zenei ismeretterjesztők gyakran szólnak-írnak arról, hogy Bartók és Kodály életművének egyik legvonzóbb vonása a különleges figyelem, amellyel a két zeneszerző a gyermekek felé fordul. Ebben ők ketten fej fej mellett világelsők: a zenetörténetben nincs más igazán jelentős komponista, aki olyan mennyiséget és minőséget tett volna le az asztalra a gyermekeknek szánt, de teljes értékű (nem „gügyögő”) művészet terén, mint ők. Kettejük közül Kodály főként vokális zenét, Bartók azonban ezen a területen műfaji szempontból és apparátusban is változatosabbat alkotott. Zongorára született a két nagy, többfüzetes sorozat, a hagyományosabb és alapvetően folklorisztikus profilú Gyermekeknek, valamint a modernebb, bonyolultabb Mikrokozmosz, utóbbi a világábrázolás és az evolúcióelmélet zenei lenyomata, hiszen a zene és a zenei gondolkodás fejlődését mutatja be fokozatosan nehezedő darabokban, a csírától a bonyolult konstrukciókig. Ott vannak azután a kórusok, és ott a vonós kamarazene képviseletében a Negyvennégy hegedűduó, amely a Gyermekeknek módján népzenei inspirációjú.

Sajnos a keletkezésük óta eltelt évtizedekben ezek a sorozatok kicsit túlságosan is a „mieink” maradtak: kevés az olyan nagy, külföldi művész, aki játssza őket, pedig egyik leg­izgalmasabb vonásuk éppen a kétfunkciós jelleg; az, hogy ezek pedagógiai és koncertzenék egyszerre. Most itt egy lefegyverező lemez, amelyen a Franciaországba elszármazott román apa immár teljesen franciává lett lányai, a harmincas éveikben járó Nemtanu nővérek adják elő a Negyvennégy duót, kitűnően. Sarah és Deborah egyformán remekül hegedül, mindent tudnak: sokszínű hang, tökéletes technika, a karakterek változatossága, a népzenei megszólalásmód hitele. Ha kell, nyerseség, ha kell, kifinomultság – és mindig természetesen, a teljesítménykényszer legcsekélyebb mellék­íze nélkül. Anyanyelvi színvonal.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.