Lemez

Sarah & Deborah Nemtanu: Bartók: 44 Duos

  • - csk -
  • 2016. május 7.

Zene

Zenei ismeretterjesztők gyakran szólnak-írnak arról, hogy Bartók és Kodály életművének egyik legvonzóbb vonása a különleges figyelem, amellyel a két zeneszerző a gyermekek felé fordul. Ebben ők ketten fej fej mellett világelsők: a zenetörténetben nincs más igazán jelentős komponista, aki olyan mennyiséget és minőséget tett volna le az asztalra a gyermekeknek szánt, de teljes értékű (nem „gügyögő”) művészet terén, mint ők. Kettejük közül Kodály főként vokális zenét, Bartók azonban ezen a területen műfaji szempontból és apparátusban is változatosabbat alkotott. Zongorára született a két nagy, többfüzetes sorozat, a hagyományosabb és alapvetően folklorisztikus profilú Gyermekeknek, valamint a modernebb, bonyolultabb Mikrokozmosz, utóbbi a világábrázolás és az evolúcióelmélet zenei lenyomata, hiszen a zene és a zenei gondolkodás fejlődését mutatja be fokozatosan nehezedő darabokban, a csírától a bonyolult konstrukciókig. Ott vannak azután a kórusok, és ott a vonós kamarazene képviseletében a Negyvennégy hegedűduó, amely a Gyermekeknek módján népzenei inspirációjú.

Sajnos a keletkezésük óta eltelt évtizedekben ezek a sorozatok kicsit túlságosan is a „mieink” maradtak: kevés az olyan nagy, külföldi művész, aki játssza őket, pedig egyik leg­izgalmasabb vonásuk éppen a kétfunkciós jelleg; az, hogy ezek pedagógiai és koncertzenék egyszerre. Most itt egy lefegyverező lemez, amelyen a Franciaországba elszármazott román apa immár teljesen franciává lett lányai, a harmincas éveikben járó Nemtanu nővérek adják elő a Negyvennégy duót, kitűnően. Sarah és Deborah egyformán remekül hegedül, mindent tudnak: sokszínű hang, tökéletes technika, a karakterek változatossága, a népzenei megszólalásmód hitele. Ha kell, nyerseség, ha kell, kifinomultság – és mindig természetesen, a teljesítménykényszer legcsekélyebb mellék­íze nélkül. Anyanyelvi színvonal.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.