Lemez

Sarah & Deborah Nemtanu: Bartók: 44 Duos

  • - csk -
  • 2016. május 7.

Zene

Zenei ismeretterjesztők gyakran szólnak-írnak arról, hogy Bartók és Kodály életművének egyik legvonzóbb vonása a különleges figyelem, amellyel a két zeneszerző a gyermekek felé fordul. Ebben ők ketten fej fej mellett világelsők: a zenetörténetben nincs más igazán jelentős komponista, aki olyan mennyiséget és minőséget tett volna le az asztalra a gyermekeknek szánt, de teljes értékű (nem „gügyögő”) művészet terén, mint ők. Kettejük közül Kodály főként vokális zenét, Bartók azonban ezen a területen műfaji szempontból és apparátusban is változatosabbat alkotott. Zongorára született a két nagy, többfüzetes sorozat, a hagyományosabb és alapvetően folklorisztikus profilú Gyermekeknek, valamint a modernebb, bonyolultabb Mikrokozmosz, utóbbi a világábrázolás és az evolúcióelmélet zenei lenyomata, hiszen a zene és a zenei gondolkodás fejlődését mutatja be fokozatosan nehezedő darabokban, a csírától a bonyolult konstrukciókig. Ott vannak azután a kórusok, és ott a vonós kamarazene képviseletében a Negyvennégy hegedűduó, amely a Gyermekeknek módján népzenei inspirációjú.

Sajnos a keletkezésük óta eltelt évtizedekben ezek a sorozatok kicsit túlságosan is a „mieink” maradtak: kevés az olyan nagy, külföldi művész, aki játssza őket, pedig egyik leg­izgalmasabb vonásuk éppen a kétfunkciós jelleg; az, hogy ezek pedagógiai és koncertzenék egyszerre. Most itt egy lefegyverező lemez, amelyen a Franciaországba elszármazott román apa immár teljesen franciává lett lányai, a harmincas éveikben járó Nemtanu nővérek adják elő a Negyvennégy duót, kitűnően. Sarah és Deborah egyformán remekül hegedül, mindent tudnak: sokszínű hang, tökéletes technika, a karakterek változatossága, a népzenei megszólalásmód hitele. Ha kell, nyerseség, ha kell, kifinomultság – és mindig természetesen, a teljesítménykényszer legcsekélyebb mellék­íze nélkül. Anyanyelvi színvonal.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.