Koncert

Sárm és arany

A Duran Duran Budapesten

  • - minek -
  • 2012. július 14.

Zene

Ma már nehéz ép ésszel felmérni, mekkora istenek voltak egykor, mondjuk, úgy jó harminc éve a Duran Duran tagjai. Nem volt olyan hét, hogy ne jelentek volna meg csoportosan vagy egyenként valamelyik tinimagazin lapjain, lemezeiket pedig (legyen szó maxikról, albumokról vagy válogatásokról) vitték, mint a cukrot. Mert hát el ne felejtsük, egészen szellemes, ügyes, szórakoztató zenéket, máig is jól csengő, rendkívül hatásos slágereket raktak össze a maguk idején - nem mondanánk, hogy elszédül az ember, ha beléjük feledkezik, de a hiányzó mélységért bőven kárpótol a jól kimódolt elegancia, a táncolhatóság és a maximális popérzékenység. A Duran Duran történetében mégis az orbitális sikerek részleges megőrzése és a folytonos újrakezdés a lényeg: van valami erős késztetés (s ne legyünk cinikusak: ez talán kicsit több a bankszámla rendszeres újratöltésénél), mely folyton egymás karjaiba hajtja a többiek buráját már sokadszorra is elunó zenekari tagokat. Hogy mást ne mondjunk, a Duran Duran a 80-as évek óta is gyártja az albumokat - hullámzó kritikai és közönségsikerrel, a klasszikus ötöshöz képest igen változatos felállásban.

 


Fotó: Galló Rita

 

Ha már az aranycsapatról van szó, abból a bizonyos kvintettből csupán Andy Taylor gitáros hiányzik. Helyette mostanában Dom Brownnal, az amúgy igen penge, módfelett keresett session gitárossal készítik a lemezeket, s vele is turnéznak. Mert hát van mit turnéztatni: fizikai formában bő egy éve jelent meg tizenharmadik albumuk, az All You Need Is Now, a változatosság kedvéért Mark Ronson sztárproduceri segítségével, ami remek ürügy arra, hogy véres kardként körbehurcolják a világban látványos, s mint tapasztaltuk, emelkedetten szórakoztató audiovizuális show-jukat. Az Aréna közepes beállítással sem telik meg teljesen, de akik itt vannak, nem csalódnak kicsit sem. Akad köztük persze szép számmal, aki tán Bravo-poszterekbe merülő tinikorát keresné vissza - de azért jönnek huszon-, sőt még tizenévesek is, akiknek a DD nem egy kortalan idol, hanem folyamatos jelenlétet mutató, élő attrakció. Erre mutat az is, hogy az amúgy lendületes, jól kidolgozott új számok is decens lelkesedést váltanak ki, mint például a 2004-es Astronaut slágere, a (Reach Up for the) Sunrise. Más kérdés, hogy - ezt természetesen leszámítva - abból az évtizedből, sőt általában a 93 utáni számaikból nem is játszanak semmit. Mi több, az új albumról is csak nagyon takarékosan: mindössze négy dalt, ami az egész estés program kevesebb mint negyede. A koncert sokkal inkább slágerparádé és a gátlástalan önünneplés, a mindent megbocsátó önszeretet apoteózisa - amiben egyszerre "bűnös" a zenekar és a pontosan erre vágyakozó közönség.

Rendkívül feszes, jól kidolgozott, a számokhoz illesztett, célzott videovetítésekkel és a helyén kezelt fénytechnikával megtámogatott, szinte hiba nélkül elővezetett zenés programot élvezhetünk végig. Mondjuk az elején még alig hallani valamit John Taylor basszusjátékából, de idővel állítanak rajta. Rajta kívül Roger Taylor dobos és az egykor pink bársonyszmokingban házasodó Nick Rhodes is teszi a dolgát, a már említett Dom Brown pedig sokszor alkotó módon értelmezi újra a DD-klasszikusok gitártémáit. De hát a show egyértelműen a flitteres, kábé űrkapitányi uniformisban feszítő Simon Le Boné, aki arany torkát nagyjából megőrizve, a tavalyi csúf hangszálgyulladásból hallhatóan kigyógyulva, hol súgva, hol bömbölve intonálja a legendás számok strófáit. Nyilván mindenki ezt a sztereotip fordulatot várta, de ő még mindig a tökéletes, elegánsan öregedő sármőr, kellően gonosz, csipkelődő humorral gazdagodva - hol kissé önironikusan, hol a közönséggel évődve hajtja végig a jó két órát, amit a színpadon töltenek. És megkapunk sorra minden slágert: a Planet Earth-t (31 éve ez volt első kislemezsikerük), a 85-ös James Bond-betétszámot, az A View To A Killt, a The Reflexet és a fülbemászó akkordokra épülő Is There Something I Should Know?-t. Olyan nagyon nem piszkálják meg a nyersanyagot - de a korai new wave-diszkó Careless Memorieson keményítenek és csavarnak is egyet. Visszataps előtt a Wild Boyst tolják egybe a Frankie Goes To Hollywood Relaxével, majd ráadásként érkezik a Girls On Film, ami egy hosszan elnyúló, zenekar-bemutatással kísért dzsemmelésbe fullad, mindenki megelégedésére. Még jön a Rio zárásként, ami nélkül nem mehet le DD-koncert, s elégedetten visszatérhetünk a világba, ahol éppen a német futball Mohácsa zajlik.

Papp László Sportaréna, június 28.


Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.