Lemez

Sikeres démonűzés

Soulsavers: The Light The Dead See

Zene

Érdekes figyelemmel követni a Depeche Mode két fő oszlopának, Martin Gore-nak és Dave Gahannek az egészséges rivalizálását, melynek legutóbbi folyományaként Gore a régi kollégával, Vince Clarke-kal csinált technolemezt, míg az elmúlt egy évtizedben egész jó kis dalszerzővé avanzsáló Gahan azzal a Soulsaversszel készített közös albumot, melynek tagjaival a legutóbbi DM-turné során haverkodott össze. A brit produkciós duó mindig is a kollaborációiról volt híres, és elsősorban arról, hogy számos dalában Mark Lanegan énekhangja volt hallható - hozzá a három évvel ezelőtti Brokenen még olyan nagyságok csatlakoztak, mint Mike Patton, Jason Pierce és Richard Hawley.


 

A sivatagi rocker ezen a lemezen már csak egy számban bukkan fel háttérvokalistaként, itt van viszont még a neves énekes-dalszerző Ed Harcourt, valamint a tavaly Danger Mouse-szal jópofa neo spagetti western albumot készítő Daniele Luppi. Talán neki is köszönhetően öltenek drámai jelleget ezek a dalok, melyeket - két instrumentális darabot leszámítva - mind Gahan énekel, aki a legelcsépeltebb popújságírói sablon szerint alaposan elhagyja a komfortzónát, de otthonosan mozog az ismeretlen területen. Van itt blues, soul, pszichedélia meg filmzenés hangulat, és egytől egyig remek aláfestést adnak annak az embernek, aki tizenöt éve még első volt a "melyik popsztár halála a legvalószínűbb jövőre" versenyben, és azóta is érik megpróbáltatások bőven (lásd a három évvel ezelőtti súlyos betegséget), de továbbra is sikeresen énekli ki magából a démonait. Ha egyszer lesz egy olyan album, amin az ő társdalszerzői munkái szerepelnek, akkor a drámai Longest Daynek, a vallás témáját érintő Presence Of Godnak, a Condemnationt és a Home-ot is megidéző Take Me Back Home-nak és a monumentális Bittermannek mindenképpen bérelt helye lesz rajta.

V2/Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.