Lemez

Sikeres démonűzés

Soulsavers: The Light The Dead See

Zene

Érdekes figyelemmel követni a Depeche Mode két fő oszlopának, Martin Gore-nak és Dave Gahannek az egészséges rivalizálását, melynek legutóbbi folyományaként Gore a régi kollégával, Vince Clarke-kal csinált technolemezt, míg az elmúlt egy évtizedben egész jó kis dalszerzővé avanzsáló Gahan azzal a Soulsaversszel készített közös albumot, melynek tagjaival a legutóbbi DM-turné során haverkodott össze. A brit produkciós duó mindig is a kollaborációiról volt híres, és elsősorban arról, hogy számos dalában Mark Lanegan énekhangja volt hallható - hozzá a három évvel ezelőtti Brokenen még olyan nagyságok csatlakoztak, mint Mike Patton, Jason Pierce és Richard Hawley.


 

A sivatagi rocker ezen a lemezen már csak egy számban bukkan fel háttérvokalistaként, itt van viszont még a neves énekes-dalszerző Ed Harcourt, valamint a tavaly Danger Mouse-szal jópofa neo spagetti western albumot készítő Daniele Luppi. Talán neki is köszönhetően öltenek drámai jelleget ezek a dalok, melyeket - két instrumentális darabot leszámítva - mind Gahan énekel, aki a legelcsépeltebb popújságírói sablon szerint alaposan elhagyja a komfortzónát, de otthonosan mozog az ismeretlen területen. Van itt blues, soul, pszichedélia meg filmzenés hangulat, és egytől egyig remek aláfestést adnak annak az embernek, aki tizenöt éve még első volt a "melyik popsztár halála a legvalószínűbb jövőre" versenyben, és azóta is érik megpróbáltatások bőven (lásd a három évvel ezelőtti súlyos betegséget), de továbbra is sikeresen énekli ki magából a démonait. Ha egyszer lesz egy olyan album, amin az ő társdalszerzői munkái szerepelnek, akkor a drámai Longest Daynek, a vallás témáját érintő Presence Of Godnak, a Condemnationt és a Home-ot is megidéző Take Me Back Home-nak és a monumentális Bittermannek mindenképpen bérelt helye lesz rajta.

V2/Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.