Lemez

Sorbonne Sexual: Kifutás

  • Mihályi Dávid
  • 2017. október 21.

Zene

Két év telt el a 2015-ös bemutatkozó album, a Fáma megjelenése óta, és úgy tűnik, hogy ennyi idő alatt megkomolyodott a Karádi Gergő (gitár, ének), Vitányi Dávid (basszusgitár), Dörögdi Dávid (dob) és Galgóczi Olivér (gitár) alkotta hazai alter zenekar. A Kifutás dalait hallgatva Örkény István Egy tragikus eset című egypercese ugrik be: jó érzés értelmiséginek lenni, de mit ér vele az ember, ha semmibe veszik?

Kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy a Sorbonne Sexual új anyagával a saját helyzetét próbálta érzékeltetni a magyar zenei porondon. Egyszerre magabiztosak és kiábrándultak, s e kettősség még a hangszerelésben is megmutatkozik, hiszen a legrockosabb számaikban is vannak lágy, érzékenyebb pillanatok. No meg némi áthallás, hiszen Hunsoccer című daluk szövegét Kardos-Horváth János is írhatta volna: „EU-komfort játszóterek helyett, igazi grundok kellenek, a stadionokkal várnék, előtte csináljatok sok focista gyereket.”

A melankolikus Megesküvős egy lakodalmi fellépés nyomasztó pillanatait örökíti meg, a címadó dal a magyar könnyűzene jelenlegi helyzetén mereng („Szevasz kultúra, well hello, mindenki szív, s mindenki masszív, nekem még pénzem sincs, ami halott lenne”), a Gorillaz hangulatát megidéző Sohasemleszünk című dalukkal pedig lezárják és kimondják: ők nem lesznek popzenészek. Kár, mert gyengéi ellenére is egy kifejezetten olyan hazai album, amit több emberhez kellene eljuttatni.

Szerzői kiadás, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.