Lemez

Sorbonne Sexual: Kifutás

  • Mihályi Dávid
  • 2017. október 21.

Zene

Két év telt el a 2015-ös bemutatkozó album, a Fáma megjelenése óta, és úgy tűnik, hogy ennyi idő alatt megkomolyodott a Karádi Gergő (gitár, ének), Vitányi Dávid (basszusgitár), Dörögdi Dávid (dob) és Galgóczi Olivér (gitár) alkotta hazai alter zenekar. A Kifutás dalait hallgatva Örkény István Egy tragikus eset című egypercese ugrik be: jó érzés értelmiséginek lenni, de mit ér vele az ember, ha semmibe veszik?

Kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy a Sorbonne Sexual új anyagával a saját helyzetét próbálta érzékeltetni a magyar zenei porondon. Egyszerre magabiztosak és kiábrándultak, s e kettősség még a hangszerelésben is megmutatkozik, hiszen a legrockosabb számaikban is vannak lágy, érzékenyebb pillanatok. No meg némi áthallás, hiszen Hunsoccer című daluk szövegét Kardos-Horváth János is írhatta volna: „EU-komfort játszóterek helyett, igazi grundok kellenek, a stadionokkal várnék, előtte csináljatok sok focista gyereket.”

A melankolikus Megesküvős egy lakodalmi fellépés nyomasztó pillanatait örökíti meg, a címadó dal a magyar könnyűzene jelenlegi helyzetén mereng („Szevasz kultúra, well hello, mindenki szív, s mindenki masszív, nekem még pénzem sincs, ami halott lenne”), a Gorillaz hangulatát megidéző Sohasemleszünk című dalukkal pedig lezárják és kimondják: ők nem lesznek popzenészek. Kár, mert gyengéi ellenére is egy kifejezetten olyan hazai album, amit több emberhez kellene eljuttatni.

Szerzői kiadás, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.