Lemez

Esther Yoo: Csajkovszkij-hegedűverseny

  • - csk -
  • 2017. október 21.

Zene

A zenekritikus néha elcsodálkozik, ha látja, hogy pályakezdő művészek olyan kompozíciókat rögzítenek lemezre, amelyek az alaprepertoár legnépszerűbb részéhez tartoznak, és a hanglemezkészítés bő évszázada folyamán már temérdek felvétel készült róluk. Honnan a magabiztosság, amely azt mondatja az újoncokkal, hogy „majd én úgy fogom játszani ezeket a darabokat, olyan újszerűen, ahogyan az előttem járó legnagyobbak nem tudták”. Hogy Jiří Menzel híres tárcakötetének címét idézzem: „Hát, nem tudom…” Most itt egy új hegedűs titán, Es­ther Yoo. Huszonhárom éves, koreai neve ellenére már az USA-ban született, és nagyon korán, már 2006-ban elkezdte nyerni a nemzetközi versenyeket. Tegyük hozzá: nagyon előkelőeket (Sibelius-verseny, Erzsébet királyné-verseny), és többnyire ő volt a legfiatalabb díjazott.

Nem ez az első lemeze. Már készített egyet, azt is a Deutsche Grammophonnál, és azon is márkás karmester, Vladimir Ashkenazy vezényelte a Philharmonia Zenekart. Most ugyanezzel a felállással a kezünkben Csajkovszkij Hegedűversenye. Nagyon jó. A hölgy lehegedüli a csillagot az égről: gazdag hang, briliáns technika – persze Stradivarija is van már egy magángyűjtőtől. De mit tegyünk, ha az első két tétel a kifogástalan kivitelezés és a makulátlan ízlés ellenére személytelen? Az ilyen felvételeken papírforma szerint továbbra is ebben a szellemben folytatódik minden: sterilen. Itt azonban nem.
A versenymű fináléja felpiszkálja a szólistát, aki végre temperamentummal játszik. Ez már igen! A lemezen még volt hely további öt kisebb Csajkovszkij-műnek: úgy látszik, a ziccerdarab műfaja az, ami jelenleg Esther Yoónak való, mert ezekben is él és hat a játéka. Csak hát itt már néha kicsit rá is játszik az effektusokra, túloz. Hiába, azt a bizonyos arany középutat nehéz eltalálni. De nem akárkivel van dolgunk, az nyilvánvaló.

Tchaikovsky, Esther Yoo, Deutsche Grammophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.