St Trinian's - Nem Apácazárda (film)

  • Iványi Zsófia
  • 2008. július 10.

Zene

Alulöltözött és túlsminkelt tinilányok betyárkodnak, övön aluli poénok és lábszárat dugó ölebek cikáznak a levegőben; Colin Firth és a hol nőnek, hol férfinak maszkírozott Rupert Everett egymáséi lesznek. Sokat mondok, ennyi emléket hagy maga után a St Trinian's - Nem apácazárda című film, mely - mint a beszédes alcím is jelzi - egy mérsékelten konszolidált közegben, pontosan egy rendkívül rossz hírű bentlakásos iskolában játszódik.

Alulöltözött és túlsminkelt tinilányok betyárkodnak, övön aluli poénok és lábszárat dugó ölebek cikáznak a levegõben; Colin Firth és a hol nõnek, hol férfinak maszkírozott Rupert Everett egymáséi lesznek. Sokat mondok, ennyi emléket hagy maga után a St Trinian's - Nem apácazárda címû film, mely - mint a beszédes alcím is jelzi - egy mérsékelten konszolidált közegben, pontosan egy rendkívül rossz hírû bentlakásos iskolában játszódik. Az itt (nem) tanuló leányzók egytõl egyig a deviáns viselkedés cégéres mintapéldányai, akik tematikus csoportokba verõdve (csinibabák, emósok, okostojások stb.) élik társadalmi normáktól mentes, boldog mindennapjaikat. A prominens angol tanintézményeket kifigurázó gondolat ezúttal (is) Ronald Searle karikaturistától ered; szatirikus rajzait számtalanszor feldolgozta már az angol filmipar - hol kisebb, hol nagyobb sikerrel. Az Oliver Parker-Barnaby Thompson rendezõpáros által jegyzett legfrissebb adaptáció egyértelmûen az elõbbi halmazba sorolható (azt erõsíti v. gyengíti), hiába a rakott szoknyák alatt rejtõzködõ gépfegyverek és a hallucinogéneket terítõ copfos bakfisok minden bája. Az eleinte fõként vegetatív poénokból építkezõ mozi egy idõ után szereplõi heves jellemfejlesztésébe csap át, ami egyes hõsnõknél a lexikális tudás, másoknál a trendi frizura oly várható megjelenésében realizálódik. Mindeközben a némileg elhasználódott sármú Firth és "a milyen volt dívaságom?" felett mélázó Everett rendíthetetlenül járja násztáncát a valószínûleg másról híres angol humor romjain.

A Best Hollywood bemutatója

*

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.