Színház - Nekünk háttal - Gogol: A revizor

  • Csáki Judit
  • 2011. május 12.

Zene

Momentán nem jut eszembe egyetlen olyan történelmi időpillanat vagy társadalmi formáció, amikor és ahol Gogol remekműve, A revizor ne lenne magától, alapjáraton is üvöltően aktuális. Ez aztán tényleg olyan mű, amelynél elégségesnek látszik eljátszani a kottát egy közepes előadáshoz - mondjuk kottát olvasni azért tudni kell.

Momentán nem jut eszembe egyetlen olyan történelmi időpillanat vagy társadalmi formáció, amikor és ahol Gogol remekműve, A revizor ne lenne magától, alapjáraton is üvöltően aktuális. Ez aztán tényleg olyan mű, amelynél elégségesnek látszik eljátszani a kottát egy közepes előadáshoz - mondjuk kottát olvasni azért tudni kell.

Vlad Troickij ukrán rendezőt jól jegyzik nálunk mostanában - gyakran emlegetik vele kapcsolatban, hogy sajátosan kezeli a darabokat, sajátos "összművészeti" színházcsináló, sajátos a tempóérzéke, az asszociációs bázisa, szóval Vlad Troickij egészében véve sajátos.

Ehhez képest a debreceni előadás leginkább lassú, sötét és zavaros. Hosszas némajelenettel kezdődik: a polgármester és családja (felesége és lánya) egy hosszú asztalnál reggelizik - hogy reggeliznek, azt a felszolgált narancsléből gondolom. A tágasnak mutatkozó színpadon van néhány rácsból tákolt oszlop, és a belőlük tákolt fülkeszerűségekben olykor szereplők várakoznak a jelenésükre. Szövegszerűen meglehetős nehezen bontakozik ki a darab, a húzások és beillesztések erősen alapoznak egy közös Gogol-vízióra, és a lassú menetelések alatt van idő bőven kigondolni, hol is tartunk.

Troickij egy kecskeméti előadással is rákészült erre a debrecenire: Gogol. Utóirat című rendezése számos gyertya és zsúfolt díszlet, megannyi enteriőr közepette celebrált asszociációhalmaz volt, vegyes utalásokkal és részletekkel Gogol-művekből és irodalomtörténeti-életrajzi tudnivalókból, képekre komponálva, sejtelmes fel- és eltűnésekkel bolondítva. Lassú és vontatott volt az is - ezt kivált olyankor érzi az ember terhesnek, amikor a lassúság ürességet, a vontatottság jelentésbeli káoszt takar. A dilettantizmust jótékonyan fedi egy sajátos színházi képződmény.

Troickij nagy asszociáló művész: képi gondolkodása bakugrásokkal közlekedik, és hogy sehol egy összerendező elv, például egy kivehető rendezői koncepció, az csak lassan derül ki, ha ugyan sikerül kikecmeregni a képek kavalkádjából. Feelingszínház ez a javából, és mint ilyen, mindig gyanús: a feelingszínház nehéz műfaj, mert rendszerint agyunkat megkerülve az érzékeinkre akar hatni. Ehhez persze szabadon kezeli a darabot - már ha van darab egyáltalán (mert például a néhány évvel ezelőtt Gyulán bemutatott Shakespeare-opus esetében sem volt, csak valami motívumgyűjtemény került nagy felhajtással a szemünk elé). A feelingszínház, az asszociációt nemcsak szabadon, hanem szabadosan és ad hoc módon kezelő színpadi zűrzavar a dilettánsok otthonos terepe; a megválaszolhatatlan kérdések vállvonogatós, sejtelmes félsötétbe burkolása olykor a megtévesztésig színházformát bír ölteni.

Mert a feeling, az érzet mint olyan alkalmas arra, hogy elbódítsa a befogadót, aki a gondolkodást felfüggesztve megpróbál belemerülni a képekbe, átvenni a lassú mozgás, a konstans sötétség és félhomály bódítását, és együttérzőn elveszni a részletekben, amelyek persze nem a darab, nem is a rendezői koncepció részletei, és nem is állnak össze semmivé, de múlik velük az idő.

A revizor három és fél órája nehezen múlt. Pedig a bal oldalra, előre letett zongora olykor ígéretes futamokat hallatott, sőt: amikor a Hlesztakovot játszó Mészáros Tibor szellemes dallamokra énekelte el belépőjét, akár azt is remélhettük, íve lesz az előadásnak. A kísérlet azonban egyszeri volt.

Pedig - és ez nem minden Revizor-előadásban van így - ígéretes (vagy annál is jobb) Hlesztakovja volt az előadásnak. Mészáros egymagában játszotta el a fenyegetés és fenyegetettség, a korrupció mint életforma hatásos rajzolatát, dacára minden rendezői kenceficének és magamutogatásnak - percekre akadt partnere ebben a polgármester feleségét, Anna Andrejevnát játszó Ráckevei Anna személyében. Jelenéseiket, jeleneteiket nehéz volt kivárni.

Egy ilyen zavaros, sokszor a blöffben utazó előadásban is akadnak remek találatok, már csak a nagy számok törvénye alapján is; ilyen volt például a Hlesztakov első számú leitatását bemutató jelenet, melyben Mészáros egy szellemes balettjelenet keretében kapta ki a poharakat sorra a kisvárosi funkci-arisztokrácia tagjainak kezéből, lehajtotta az italt, majd az üres poharat a sorban következő alázatos kuncsorgó teli poharára cserélte. Erre a fizikai akcióra akár az egész darab is ráépülhetett volna.

Ehhez persze tudni és tudatni kellett volna, mit akar mondani nekünk Troickij azon kívül, hogy jellegzetes színpadi hatáselemeit újra és újra felvonultatja, nagyjából-egészében függetlenül a szerzőtől és a darabtól.

A Rivalda Fesztiválon a darab közönsége produkálta a legdrámaibb jelenséget, amennyiben drámaian megfogyatkozott a második részre. A terepről menekülő nézők így aztán nem láthatták, hogy a végtelennek tűnő vontatottság mégsem végtelen. Gogol darabjának a vége poén, mármint színházi értelemben: muszáj vele kezdeni valamit, méghozzá valami erőset és hatásosat, hiszen ez az utolsó jelenet és utolsó mondat visszafelé is összerántja az előadást.

Vagy leleplezi a dilettantizmust, mint itt: amikor valaki a színpad közepére penderült, és nekünk háttal mindössze bejelentette az igazi revizor megérkezését, nem történt semmi azon kívül, hogy tényleg véget ért az előadás.

Thália Színház - a Csokonai Színház vendégjátéka; május 2.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.