lemez - Lykke Li: Wounded Rhymes

  • - koncz -
  • 2011. május 12.

Zene

Lykke Li 2008-as első albuma, a Youth Novel izgalmas zenei kavalkád volt. Sok-sok ütőshangszer és erős hazai, azaz svéd hatás - Fever Ray-es törzsi beütés, a The Knivest idéző északi misztikum és Robyn elektrós ritmusa - jellemezte.
Lykke Li 2008-as elsõ albuma, a Youth Novel izgalmas zenei kavalkád volt. Sok-sok ütõshangszer és erõs hazai, azaz svéd hatás - Fever Ray-es törzsi beütés, a The Knivest idézõ északi misztikum és Robyn elektrós ritmusa - jellemezte. A dalok nagy része vadromantikus, szabad önvallomás volt: egy ifjú szív naplója pozitív kicsengéssel. A mostani album elkészítéséhez a napfényes Los Angelesbe költözött az énekesnõ, s ez paradox módon borúsabb hangulatú lemezt eredményezett.

A Youth Novelt a Possibility címû szám követte, melyet a Twilight betétdalaként ismerhetett meg a közönség, s ez már elõrevetítette az új album komorabb atmoszféráját. A Wounded Rhymes, akárcsak elõdje, nagyon találó címmel önti szavakba a lemez zenei világát: sebzett rigmusokra ültetett szomorú, csalódott dalokat hallunk - a mûvésznõ kedves egyszerûséggel képezi le a felnövés tinédzserkort követõ periódusát. Persze itt is akadnak slágergyanús elektropopos darabok, mint például az elsõ kislemez, a Get Some, amely David Lynch Mulholland Drive-jának nyitódallamát juttathatja eszünkbe. A Silent My Song pedig szólhatna a Radírfejben szétesve daloló "Marilyn Monroe" szájából is, de az összes számot jellemzi ez a misztikus filmzeneszerûség.

Az album legnagyobb erõsségét a letisztult hangzásvilágú, puritán balladák adják (Silent..., I Know Places, Unrequited Love). A szövegek iróniamentesen, a zene szélsõséges fordulatok nélkül hat. Az album a Youth Novelhez képest sokkal érettebb és egységesebb hangulatú - nem utolsósorban pedig mentes a töltelékszámoktól, ami még a legnagyobbaknak sem könnyû feladat.

LL, 2011

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.