Szívében az esze - Bono Bonóról - Beszélgetések Michka Assayasszal (könyv)

  • - legát -
  • 2006. május 18.

Zene

Egy negyedszázados út a csillagösvényen még akkor is könyvet érdemel, ha csupán kellemes hanglemezekkel van kikövezve.
A U2 énekese azonban nemcsak énekes-dalszerző, de egyben szabadidős világváltoztató, a sztárállatkert lelkiismerete, példa nélküli jelenség. Bono ugyanis nem csupán a harsány jótékonykodók egyik jellegzetes példánya, árvízi gála-huszár, segélykoncert-akrobata, többszörös fővédnök, hanem megállás nélkül pörgő, politikusokra tapadó napszemüveges légy, aki agresszív és gátlástalan, ha a nemes célról, a világ szegényeinek megmentéséről van szó. Bono mentőöve sokszor vásári kacatnak tűnik, magamutogatásnak, a kívülálló nehezen hiszi, hogy ez az ember valóban fontos tetteket hajtott végre az emberiség érdekében. Az pedig különösen érdekes, hogy miért.

Michka Assayas francia újságíró már 1980-ban a U2 körül sertepertélt, és bátran kijelentheti, barátja Bonónak. A könyv hirtelen felin-dulásból, 2001-ben, a U2 párizsi koncertjét követően, az öltözőben született, elkészítése több menetben - sokszor telefonon keresz-tül -, több mint két évig zajlott. Rendhagyó munka, hiszen nem a U2 története, de nem is valamiféle "mikrofonállványos" önéletrajz. Az egykori Paul Hewson nem az életét mondja tollba, sokkal inkább egy kötetlen, éppen a beszélgetés időpontjában valami miatt aktuális témában próbálja kifejteni nézeteit, míg Assayas lelkiismeretes lexikonként, aprólékosan, sokszor okoskodva igyekszik gátat vetni a sztár túlcsordulni készülő gondolatainak. A legmegfelelőbb műfaji besorolás mégis a terápia lenne, néha olyan érzésünk támad, mintha - persze csak a "páciens" munkájával kapcsolatos - pszichológiai jegyzőkönyvet olvasnánk annak ellenére, hogy a beszélgetők nagyjából azonos korú és ízlésű (Assayas azért kifinomultabbnak tűnik), egyenrangú partnerek. Elsősorban ennek köszönhető, hogy a Bono Bonóról (borzasztó cím, az eredetiben egy hajszállal jobb: Bono on Bono; Megyeri Zsuzsa fordítása viszont remek) nem szimpla pályakép, hanem minden ízében őszinte beszélgetés, amelyben egy olyan emberrel ismerkedhetünk meg, akinek a "szívében az esze". És ez a kulcs. Noha Bono szövegeiből egy félművelt, sokszor felszínes, nem különösképpen eredeti gondolkodású karakter bontakozik ki, mindez egyáltalán nem számít. Vajon melyik rocksztár nem az? Különösebben az sem számít, hogy - bár ikonként dicséretes dolog - az énekes szerény, becsületes és tisztességes férfi benyomását kelti. Akadnak még ilyenek is. Ellenben az a hit, ami Bonót jellemzi, valóban egyedülálló. A könyv attól különleges, hogy egy igazi hívőt ismerhetünk meg. Patetikusabban: egy igazi keresztényt. Ráadásul olyat, aki hosszú pályafutása alatt be is bizonyította, hogy a hit hegyeket képes megmozgatni. Nemcsak a zenében, hanem olyan ügyekben is, mint az afrikai adósságeltörlés vagy az ír megbékélés. Vagy bármiben. Lehet, hogy sokak számára ellenszenves, tenyérbe mászó, ahogy Bono világot vált meg, de a könyv elolvasása után az a legnagyobb tanulság, hogy sokat tanulhatunk tőle. Lehet, hogy az együgyűségnek látszó dolgok valójában csak pofonegyszerűek?

Európa Könyvkiadó, 2006, 3400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.