Szívében az esze - Bono Bonóról - Beszélgetések Michka Assayasszal (könyv)

  • - legát -
  • 2006. május 18.

Zene

Egy negyedszázados út a csillagösvényen még akkor is könyvet érdemel, ha csupán kellemes hanglemezekkel van kikövezve.
A U2 énekese azonban nemcsak énekes-dalszerző, de egyben szabadidős világváltoztató, a sztárállatkert lelkiismerete, példa nélküli jelenség. Bono ugyanis nem csupán a harsány jótékonykodók egyik jellegzetes példánya, árvízi gála-huszár, segélykoncert-akrobata, többszörös fővédnök, hanem megállás nélkül pörgő, politikusokra tapadó napszemüveges légy, aki agresszív és gátlástalan, ha a nemes célról, a világ szegényeinek megmentéséről van szó. Bono mentőöve sokszor vásári kacatnak tűnik, magamutogatásnak, a kívülálló nehezen hiszi, hogy ez az ember valóban fontos tetteket hajtott végre az emberiség érdekében. Az pedig különösen érdekes, hogy miért.

Michka Assayas francia újságíró már 1980-ban a U2 körül sertepertélt, és bátran kijelentheti, barátja Bonónak. A könyv hirtelen felin-dulásból, 2001-ben, a U2 párizsi koncertjét követően, az öltözőben született, elkészítése több menetben - sokszor telefonon keresz-tül -, több mint két évig zajlott. Rendhagyó munka, hiszen nem a U2 története, de nem is valamiféle "mikrofonállványos" önéletrajz. Az egykori Paul Hewson nem az életét mondja tollba, sokkal inkább egy kötetlen, éppen a beszélgetés időpontjában valami miatt aktuális témában próbálja kifejteni nézeteit, míg Assayas lelkiismeretes lexikonként, aprólékosan, sokszor okoskodva igyekszik gátat vetni a sztár túlcsordulni készülő gondolatainak. A legmegfelelőbb műfaji besorolás mégis a terápia lenne, néha olyan érzésünk támad, mintha - persze csak a "páciens" munkájával kapcsolatos - pszichológiai jegyzőkönyvet olvasnánk annak ellenére, hogy a beszélgetők nagyjából azonos korú és ízlésű (Assayas azért kifinomultabbnak tűnik), egyenrangú partnerek. Elsősorban ennek köszönhető, hogy a Bono Bonóról (borzasztó cím, az eredetiben egy hajszállal jobb: Bono on Bono; Megyeri Zsuzsa fordítása viszont remek) nem szimpla pályakép, hanem minden ízében őszinte beszélgetés, amelyben egy olyan emberrel ismerkedhetünk meg, akinek a "szívében az esze". És ez a kulcs. Noha Bono szövegeiből egy félművelt, sokszor felszínes, nem különösképpen eredeti gondolkodású karakter bontakozik ki, mindez egyáltalán nem számít. Vajon melyik rocksztár nem az? Különösebben az sem számít, hogy - bár ikonként dicséretes dolog - az énekes szerény, becsületes és tisztességes férfi benyomását kelti. Akadnak még ilyenek is. Ellenben az a hit, ami Bonót jellemzi, valóban egyedülálló. A könyv attól különleges, hogy egy igazi hívőt ismerhetünk meg. Patetikusabban: egy igazi keresztényt. Ráadásul olyat, aki hosszú pályafutása alatt be is bizonyította, hogy a hit hegyeket képes megmozgatni. Nemcsak a zenében, hanem olyan ügyekben is, mint az afrikai adósságeltörlés vagy az ír megbékélés. Vagy bármiben. Lehet, hogy sokak számára ellenszenves, tenyérbe mászó, ahogy Bono világot vált meg, de a könyv elolvasása után az a legnagyobb tanulság, hogy sokat tanulhatunk tőle. Lehet, hogy az együgyűségnek látszó dolgok valójában csak pofonegyszerűek?

Európa Könyvkiadó, 2006, 3400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.