Szívében az esze - Bono Bonóról - Beszélgetések Michka Assayasszal (könyv)

  • - legát -
  • 2006. május 18.

Zene

Egy negyedszázados út a csillagösvényen még akkor is könyvet érdemel, ha csupán kellemes hanglemezekkel van kikövezve.
A U2 énekese azonban nemcsak énekes-dalszerző, de egyben szabadidős világváltoztató, a sztárállatkert lelkiismerete, példa nélküli jelenség. Bono ugyanis nem csupán a harsány jótékonykodók egyik jellegzetes példánya, árvízi gála-huszár, segélykoncert-akrobata, többszörös fővédnök, hanem megállás nélkül pörgő, politikusokra tapadó napszemüveges légy, aki agresszív és gátlástalan, ha a nemes célról, a világ szegényeinek megmentéséről van szó. Bono mentőöve sokszor vásári kacatnak tűnik, magamutogatásnak, a kívülálló nehezen hiszi, hogy ez az ember valóban fontos tetteket hajtott végre az emberiség érdekében. Az pedig különösen érdekes, hogy miért.

Michka Assayas francia újságíró már 1980-ban a U2 körül sertepertélt, és bátran kijelentheti, barátja Bonónak. A könyv hirtelen felin-dulásból, 2001-ben, a U2 párizsi koncertjét követően, az öltözőben született, elkészítése több menetben - sokszor telefonon keresz-tül -, több mint két évig zajlott. Rendhagyó munka, hiszen nem a U2 története, de nem is valamiféle "mikrofonállványos" önéletrajz. Az egykori Paul Hewson nem az életét mondja tollba, sokkal inkább egy kötetlen, éppen a beszélgetés időpontjában valami miatt aktuális témában próbálja kifejteni nézeteit, míg Assayas lelkiismeretes lexikonként, aprólékosan, sokszor okoskodva igyekszik gátat vetni a sztár túlcsordulni készülő gondolatainak. A legmegfelelőbb műfaji besorolás mégis a terápia lenne, néha olyan érzésünk támad, mintha - persze csak a "páciens" munkájával kapcsolatos - pszichológiai jegyzőkönyvet olvasnánk annak ellenére, hogy a beszélgetők nagyjából azonos korú és ízlésű (Assayas azért kifinomultabbnak tűnik), egyenrangú partnerek. Elsősorban ennek köszönhető, hogy a Bono Bonóról (borzasztó cím, az eredetiben egy hajszállal jobb: Bono on Bono; Megyeri Zsuzsa fordítása viszont remek) nem szimpla pályakép, hanem minden ízében őszinte beszélgetés, amelyben egy olyan emberrel ismerkedhetünk meg, akinek a "szívében az esze". És ez a kulcs. Noha Bono szövegeiből egy félművelt, sokszor felszínes, nem különösképpen eredeti gondolkodású karakter bontakozik ki, mindez egyáltalán nem számít. Vajon melyik rocksztár nem az? Különösebben az sem számít, hogy - bár ikonként dicséretes dolog - az énekes szerény, becsületes és tisztességes férfi benyomását kelti. Akadnak még ilyenek is. Ellenben az a hit, ami Bonót jellemzi, valóban egyedülálló. A könyv attól különleges, hogy egy igazi hívőt ismerhetünk meg. Patetikusabban: egy igazi keresztényt. Ráadásul olyat, aki hosszú pályafutása alatt be is bizonyította, hogy a hit hegyeket képes megmozgatni. Nemcsak a zenében, hanem olyan ügyekben is, mint az afrikai adósságeltörlés vagy az ír megbékélés. Vagy bármiben. Lehet, hogy sokak számára ellenszenves, tenyérbe mászó, ahogy Bono világot vált meg, de a könyv elolvasása után az a legnagyobb tanulság, hogy sokat tanulhatunk tőle. Lehet, hogy az együgyűségnek látszó dolgok valójában csak pofonegyszerűek?

Európa Könyvkiadó, 2006, 3400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.