Mindent elölről - Bozzi Vera - Czene Gábor: Elsikkasztott feminizmus (könyv)

  • Kádár Judit
  • 2006. május 18.

Zene

"Mi se nagyon tudtuk követni saját magunkat" - szögezi le a Feminista Hálózat tevékenységéről annak egyik alapító tagja, Bozzi Vera a nemrég megjelent könyvben, amelyben a rendszerváltáskor létrejött magyar feminista mozgalom történetét a magát szintén feministának valló férjével, Czene Gáborral folytatott beszélgetések során igyekezett feltárni.

"Mi se nagyon tudtuk követni saját magunkat" - szögezi le a Feminista Hálózat tevékenységéről annak egyik alapító tagja, Bozzi Vera a nemrég megjelent könyvben, amelyben a rendszerváltáskor létrejött magyar feminista mozgalom történetét a magát szintén feministának valló férjével, Czene Gáborral folytatott beszélgetések során igyekezett feltárni. A párbeszédekből létrehozott kötetet aztán némi töprengés után "tényfeltáró visszaemlékezésnek", "feminista kordokumentumnak" nevezték. E kategóriák nagyjából stimmelnek is, bár a tényeket illetően szerencsésebb lett volna, ha a főszereplő egy házastársnál kevésbé engedékeny riporterrel osztja meg emlékeit. Egy igazán kívülálló kérdező talán rászoríthatta volna vonakodó alanyát, hogy akkor is néven nevezze a szereplőket, ha kínos feltételezéseket (árulás, sikkasztás) fogalmaz meg, s esetleg arra is rávehette volna, hogy Bozzi Vera a valószínűleg csak saját (és Czene Gábor?) gyűjtésében rendelkezésére álló fontosabb dokumentumokat ne csak emlegesse, hanem legalább függelékben közre is adja. Mert így néha még az olvasónak is nehéz követni őket.

A titkolózás miatt az eredmény egy, a lehetőnél soványabb kordokumentum lett. Nemcsak azért, mert számos, a szerzők által vélhetően pontosan ismert tényt és körülményt

a túlzott óvatosság

és tapintat homálya borít, hanem amiatt is, mert - mint közös könyvükből kiderül - a Feminista Hálózaton kívül több korabeli feminista kezdeményezés is létezett és halt valószínűleg hamvába; ezeknek azonban a kötetben legfeljebb a nevét ismerheti meg az olvasó. Szándékuk ellenére a munka tehát nem a demokráciával egy időben született legújabb magyar feminista mozgalom egészéről, hanem csak egyik csoportjáról szól. (Bozziék ráadásul nemegyszer pontatlanok: hiába van a kezükben a újságcikk vagy felmérés, amiről éppen beszélgetnek, mégsem árulják el az adatait. Annak kapcsán, hogy a feministáknak a nők előítéletei-vel is szembe kellett nézniük, felidézik például Szentgyörgyi Zsuzsa a 168 "ra 2004. jún. 24-i számában megjelent hírhedt írását, amely azzal a feltételezéssel élt, hogy a feministák leszbikusok, zsíros hajúak, az életben sikertelenek, s ezért a férfiakat ellenségnek nézik; majd megjegyzik, hogy a lap mintegy kompenzációként interjút készített a feminizmusról, de azt már nem teszik hozzá, hogy az engesztelő írás melyik számban olvasható.) Mégis tanulságos, ami végül a könyvből összeáll, mert a Feminista Hálózat viszontagságos története segít megérteni, miért ilyen harmatgyengék ma is a civil szervezetek. A sokat kárhoztatott negyven év kommunizmus nem negyven év hiátust jelent a folytonosságban: a civil egyesületeknek mindent elölről, talán az 1800-as évek végéig visszanyúlva kellett (volna) újrakezdeniük. A szovjet évtizedek autokratikus (nő)politikájának csak az egyik következménye, hogy a "külföldi nőmozgalmakról éppen csak hallottunk". A pár évtized bőven elég volt ahhoz, hogy a magyar hagyomány is kiessen kollektív emlékezetünkből. A rendszerváltás idején a nők teljes jogú társadalmi emancipációjáért valamiféle szervezetbe tömörülni kívánó 26 állampolgár közül senki nem tudta, hogy a nők teljes jogú társadalmi emancipációjáért egy csoportosulás már 1904-ben szervezetbe tömörült, a polgári radikális Feministák Egyesületébe, melyet akkor 200 nő és 50 férfi tag hozott létre. Mint ahogy arról sem volt fogalma senkinek, hogy a "boldog békeidőkben" jó pár konzervatív feminista szervezet is működött. Már 1896-ban megalakult például az Országos Katholikus Nővédő Egyesület, a kenyérkeresésre kényszerült titkárnők és hivatalnoknők anyagi és szellemi támogatásának programjával, sőt annyi volt az egyletekből, hogy gróf Apponyi Albertné 1904-ben a Magyarországi Nőegyletek Szövetségében látta jónak összefogni őket. Minderről azért lett volna szerencsés tudni, mert segített volna orientálni, milyen elvek mentén szervezzék meg a Feminista Hálózatot, amely így még 1997-ben is arról vitázott a rendes évi közgyűlésén, hogy mit is jelent a tagok számára a feminizmus. A szervezet azután 2001-ben megszűnt, de az elődökhöz és a kortárs irányzatokhoz való elvi viszony tisztázásának hiányában Bozzi még 2006-ban is arról töpreng, vajon a Feminista Hálózat radikális irányvonalat képviselt-e. A kommunista rendszer másik következménye az volt, hogy az államnál szűkebb közösségbe tartozni kívánó polgároknak fogalma sem lehetett, hogyan kell egyesületet létrehozni. Bozzi Vera visszaemlé-kezése szerint a feministáknak sem volt erről a leghalványabb elképzelésük sem. Megalakulásukkor, 1990 júniusában nem tudták, hogy szervezeti és működési szabályzatot, a tagdíjakat behajtó számvizsgáló bizottságot kellene létrehozniuk, s egyáltalán, nem gondoltak arra, hogy pénz nélkül nem megy. Míg a kiegyezést követően százával alakult egyesületek fő bevételi forrása a tagdíj volt, ebből adták ki saját újságjaikat és szervezték rendezvényeiket, a Feminista Hálózat tagjai "hébe-hóba" fizettek tagdíjat (nem meglepő - először még tagnyilvántartásuk sem volt), aminek az lett a következménye, hogy Nőszemély című újságjuk

évente egyetlen számmal

jelentkezett (eleinte azt is fénymásolatban sokszorosították, és persze ingyen osztogatták). Kellő nyilvánosság híján a programjaik is kézzel írt szórólapokról, szájról szájra terjedtek. Irodához megalakulásuk második évében jutottak egy rövid időre - az anarchistáknak köszönhetően, akik megosztották a sajátjukat velük és egy melegszervezettel. Kész csoda, hogy képesek voltak annyira megszervezni magukat, hogy 2001-ben összegyűjtsenek hatezer aláírást az Orbán-kormány abortuszt szigorító próbálkozása ellen. Abortuszkampányukat is beárnyékolták a tisztázatlan pénzügyi kérdések: sikerrel óvakodtak ugyan a civil mozgalmak irányítására is fogukat fenő politikusok segítségétől, ám amikor külföldi alapítványok támogatását végre elfogadták, megjelentek a legkisebb összegre is éhes hiénák, s eltűnt a pénz. Mivel magától még nem valósult meg az esélyegyenlőség, a legújabb tapasztalatok birtokában most már megint mindent elölről kell majd kezdeni.

Osiris Kiadó, 2006, 194 oldal, 2480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.