tánc - A Tanztheater Wuppertal Sweet Mambo

  • - sisso -
  • 2011. június 23.

Zene

című előadása hamisítatlan vizuálfolyam volt, és egyben - a soros EU-elnökség kiemelt kulturális programjaként - nagyon stílusos befejezése a Nemzeti Színház évadjának. (Mondjuk, kész csoda, hogy a parlamenti jobbszél nem tiltakozott a koreográfus nevének plakáton való megjelentetése ellen is.) Pina Bausch - a művésznő 2009-es halála után is együtt maradt, koreográfiáit repertoáron tartó, azokat szerte a világban bemutató - legendás társulatát látni például azért nagyszerű dolog, mert az előadások szelíd szépsége ellenére minden magatartásformát keményen karikíroznak a táncosok, sőt antropológiai pontossággal tárják fel őket, így nincs néző, aki ne moshatná tisztára terápiásan a jellemét.
címû elõadása hamisítatlan vizuálfolyam volt, és egyben - a soros EU-elnökség kiemelt kulturális programjaként - nagyon stílusos befejezése a Nemzeti Színház évadjának. (Mondjuk, kész csoda, hogy a parlamenti jobbszél nem tiltakozott a koreográfus nevének plakáton való megjelentetése ellen is.) Pina Bausch - a mûvésznõ 2009-es halála után is együtt maradt, koreográfiáit repertoáron tartó, azokat szerte a világban bemutató - legendás társulatát látni például azért nagyszerû dolog, mert az elõadások szelíd szépsége ellenére minden magatartásformát keményen karikíroznak a táncosok, sõt antropológiai pontossággal tárják fel õket, így nincs nézõ, aki ne moshatná tisztára terápiásan a jellemét. A Café Müller és a részben Budapesten készült Zöld Föld, amelyeket nálunk is látni lehetett (akárcsak magát Bauscht mint gyönyörû élõ szobrot néha a Ráckertben), elsõ látásra talán keményebben fogalmazzák meg az emberi természet és a természetes környezet közötti harmónia megbomlását, illetve a soha nem volt egységük utáni vágy szomorúságát. Mégsem cukormáz a Sweet Mambo. Peter Pabst folyamatosan széljárta fehér függönydíszletei és békebeli vetítései, Marion Cito estélyi ruhának is beillõ selyemjelmezei meg a gesztusok elviselhetetlen lágysága elkápráztat ugyan, de a két részbõl (egy-egy órás etapokból) álló, már kissé megrövidült koreográfia, benne az ötvenen túli, elképesztõ kondícióban lévõ táncosokkal azért "felcsillantja" a lelki esendõséget, sõt az érzelmi defektjeinket is.

A folyamatos hullámzás a pontosan kiválasztott zenékre, valamint az elkápráztató látvány talán még jobban kiemeli a kiszolgáltatottságunkat, sebezhetõségünket az emberi kapcsolatainkban. És ezen az igen szellemes személyes kiszólások, megszólítások, a magány átmeneti enyhítése sem segít.

Nemzeti Színház, június 14.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.