tánc - A Tanztheater Wuppertal Sweet Mambo

  • - sisso -
  • 2011. június 23.

Zene

című előadása hamisítatlan vizuálfolyam volt, és egyben - a soros EU-elnökség kiemelt kulturális programjaként - nagyon stílusos befejezése a Nemzeti Színház évadjának. (Mondjuk, kész csoda, hogy a parlamenti jobbszél nem tiltakozott a koreográfus nevének plakáton való megjelentetése ellen is.) Pina Bausch - a művésznő 2009-es halála után is együtt maradt, koreográfiáit repertoáron tartó, azokat szerte a világban bemutató - legendás társulatát látni például azért nagyszerű dolog, mert az előadások szelíd szépsége ellenére minden magatartásformát keményen karikíroznak a táncosok, sőt antropológiai pontossággal tárják fel őket, így nincs néző, aki ne moshatná tisztára terápiásan a jellemét.
címû elõadása hamisítatlan vizuálfolyam volt, és egyben - a soros EU-elnökség kiemelt kulturális programjaként - nagyon stílusos befejezése a Nemzeti Színház évadjának. (Mondjuk, kész csoda, hogy a parlamenti jobbszél nem tiltakozott a koreográfus nevének plakáton való megjelentetése ellen is.) Pina Bausch - a mûvésznõ 2009-es halála után is együtt maradt, koreográfiáit repertoáron tartó, azokat szerte a világban bemutató - legendás társulatát látni például azért nagyszerû dolog, mert az elõadások szelíd szépsége ellenére minden magatartásformát keményen karikíroznak a táncosok, sõt antropológiai pontossággal tárják fel õket, így nincs nézõ, aki ne moshatná tisztára terápiásan a jellemét. A Café Müller és a részben Budapesten készült Zöld Föld, amelyeket nálunk is látni lehetett (akárcsak magát Bauscht mint gyönyörû élõ szobrot néha a Ráckertben), elsõ látásra talán keményebben fogalmazzák meg az emberi természet és a természetes környezet közötti harmónia megbomlását, illetve a soha nem volt egységük utáni vágy szomorúságát. Mégsem cukormáz a Sweet Mambo. Peter Pabst folyamatosan széljárta fehér függönydíszletei és békebeli vetítései, Marion Cito estélyi ruhának is beillõ selyemjelmezei meg a gesztusok elviselhetetlen lágysága elkápráztat ugyan, de a két részbõl (egy-egy órás etapokból) álló, már kissé megrövidült koreográfia, benne az ötvenen túli, elképesztõ kondícióban lévõ táncosokkal azért "felcsillantja" a lelki esendõséget, sõt az érzelmi defektjeinket is.

A folyamatos hullámzás a pontosan kiválasztott zenékre, valamint az elkápráztató látvány talán még jobban kiemeli a kiszolgáltatottságunkat, sebezhetõségünket az emberi kapcsolatainkban. És ezen az igen szellemes személyes kiszólások, megszólítások, a magány átmeneti enyhítése sem segít.

Nemzeti Színház, június 14.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.