tánc - Második identitás (2nd ID)

  • - sisso -
  • 2008. szeptember 25.

Zene

A hiphoptánc kemény munka, felgyorsult, gépszerű, megszakított mozdulatok, forgás a fejen, a karon. Fizikai csoda, hisz' olyan irányban tekeregnek az izmok, az ízületek, ami elképzelhetetlen annak, aki mondjuk kizárólag atlétikával foglalkozott. - sisso -
A hiphoptánc kemény munka, felgyorsult, gépszerû, megszakított mozdulatok, forgás a fejen, a karon. Fizikai csoda, hisz' olyan irányban tekeregnek az izmok, az ízületek, ami elképzelhetetlen annak, aki mondjuk kizárólag atlétikával foglalkozott. Jó, ennyit láthatunk az utcán is, bár Budapesten a nyolcvanas évek végén talán több volt a breaktánckommandó az aluljárókban meg a tereken (lásd még Rocktérítõ). Az E-motion nevû német együttes azt mutatta be a Trafóban, hogyan lesz a nagyvárosi, nagyon különbözõ kulturális háttérrel érkezõ tagok agresszív vagy frusztrált közösségébõl kortárs tánccsapat, a sportból valódi mûvészi elgondolás. Második generációs albán, kínai, Fülöp-szigeteki, argentin, török betelepülõk, fiúk-lányok, félig már németek közlik autentikusan, közvetlenül, néha didaktikusan, hogy miért lett a tánc a hovatartozásuk második legfontosabb ismertetõjele. Mit õriztek meg a néptáncaikból, -zenéikbõl, amit hozzárakhattak ahhoz a számos városi stílushoz, amit õk a kisujjukból kiráznak. B-boyin', poppin', lockin', new style, krumpin', vagy housedance (hiphopverziók), és erre rakódik a jól átgondolt koreográfiában a hét táncos sajátos háttere és személyes története. A mozgásfolyamot önvallomások szakítják meg kivetítõrõl, vagy különbözõ multimédiás megoldások épülnek be, mert hogy lehetne hiphoptáncszínházat csinálni számítógépes játékok vagy friss videotechnikák nélkül. A táncosok a gépekkel, az animációkkal is felveszik a táncversenyt (naná, róluk mintázták azokat), miközben kizárólag a mûfajra jellemzõ mozdulatokból rakják össze a koreográfiát, és kiderül, hogy komoly rendszeralkotási szándék van emögött. Filmben, musicalben már bõven jelen van ez a mûfaj, de a hattyú halálát ilyen változatban még senki nem táncolta el.

Trafó, szeptember 19.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.