Tévé/film - Szinte minden - Thaddeus O'Sullivan: Churchill háborúja

  • Bori Erzsébet
  • 2010. október 21.

Zene

Hét évvel a BBC és a jó nevű Scott fivérek, Tony és Ridley cégének nagy sikerű életrajzi filmje után itt a folytatás; ezúttal a minőségi sorozatok és dokumentumfilmek egyre ambiciózusabb gyártójaként jeleskedő HBO-val koprodukcióban, s a forgatókönyvet ugyanaz a Hugh Whitemore jegyzi.

Hét évvel a BBC és a jó nevű Scott fivérek, Tony és Ridley cégének nagy sikerű életrajzi filmje után itt a folytatás; ezúttal a minőségi sorozatok és dokumentumfilmek egyre ambiciózusabb gyártójaként jeleskedő HBO-val koprodukcióban, s a forgatókönyvet ugyanaz a Hugh Whitemore jegyzi.

Churchill nevét mint áruvédjegyet nyomták rá a 2002-es The Gathering Storm magyar címére (Churchill - A brit oroszlán), holott az eredeti sem hagy kétséget a téma felől: ezt a címet viselte hősünk második világháborúról írt híres munkájának az első kötete. A brit oroszlán címet különösen Albert Finney nagyszerű alakítása teszi komikussá, aki egyszerre formálta meg nagy államférfiként és esendő emberként, de távolról sem oroszlánként a főszereplőt. Ott hagytuk el 2002-ben, hogy "Winston is back", azaz Churchill újra az admiralitás első lordja lesz, ahonnét az első világháború egy csúfos katonai fiaskója, Gallipoli miatt kellett távoznia. Az ilyen hosszú politikai pályán óhatatlan tévedések és kudarcok, a mellőztetés évei után ismét felívelő szakasz következik, amely sajnálatos módon egybeesik a "legsötétebb órával", ami Franciaország elestekor veszi kezdetét. A britek egyedül maradnak a megállíthatatlannak tűnő Harmadik Birodalommal és szövetségeseivel szemben, akikkel egyszerre három földrészen kell felvenniük a harcot.

A Churchill háborúja a miniszterelnöki kinevezéstől az 1945-ös katonai győzelemig és választási vereségig követi a címszereplőt, aminek filmre vitele látszólag hálásabb feladat, mint politikai vitákat és parlamenti beszédeket dramatizálni. Végül is ez volt Churchill legjelentősebb és legmozgalmasabb pályaszakasza lesújtó vereségekkel és fényes sikerekkel, végig a világszínpadon forogva, történelmi figurák társaságában, többször is körbeutazva a földet - csak 1945 februárjáig, a jaltai találkozóig 110 ezer mérföldet teljesített. És minden sorsfordító eseményt egy-egy híres beszéde fémjelez, közismert idézetekkel, mára szállóigévé vált fordulatokkal. Az elbeszélés két idősíkot váltogat: 1945 nyarán a háborús hajszában kimerült miniszterelnök hosszú évek után az első szabadságát tölti a francia tengerparton, a spanyol határ menti Hendaye-ban (ahol alig öt éve még Hitler randevúzott Francóval), de rosszul viseli az átállást - alaposan próbára téve hű felesége és jó szelleme, Lady Clementine türelmét -, és a pihenés helyett az otthoni választási hírekkel van elfoglalva; innen csapunk bele a sűrűjébe. A kerettörténet elvileg nem is rossz ötlet, hiszen 100 percben nem vihető filmre az egész második világháború, így csak a legfontosabb események idéződnek fel, és az 1945-be való vissza-visszatérés választja el az egyes háborús epizódokat. És lassítja le a tempót. Mert a néző rövidesen egy szédítő sebességű ringlispíl előtt találja magát, ahol olyan gyorsan forognak a szereplők (Lord Halifax, Chamberlain, VI. György, Montgomery, Ismay tábornok, "Bombázó Harris", Roosevelt, Sztálin, Attlee), hogy egyik-másikból csak karikatúraszerűen elrajzolt alak marad. Vegyük még hozzá, hogy az alkotók a világért sem mondtak volna le a leghíresebb beszédrészletek beszuszakolásáról, ám ezek nem röppenhettek fel csak úgy a levegőbe, kontextust kellett teremteni köréjük, ahogy az archív bejátszásokhoz is... az eredmény egy túlzsúfolt, helyenként ritmustalan (hol nekilóduló, hol leülő) film lett, amelynek minden terhét a címszerepet adó Brendan Gleesonnek kell viselnie, ideértve Albert Finney emblematikus alakításának emlékét is. Gleeson derekasan teljesít. Meg sem kísérti az a hiú gondolat, hogy túljátssza az elődjét, inkább visszafogottsággal tüntet, ami nagyon is kifizetődő a világtörténelem egyik legismertebb figurájának - és ikonjának - esetében.

Azt mindenképpen a film javára kell írnunk, hogy érzékeltetni tudja annak az öt évnek az alig is emberre szabott munkamennyiségét, a kényszerítő erejű, nem mellesleg embertömegek életét érintő döntések felelősségét. Az első, fundamentális döntés, amelyből minden más következett, a német "békejobb" elutasítása. 1940. július 19-én Hitler összehívta a bábparlamentet, és ott elhangzott beszéde végén üzente meg a briteknek, hogy minden további ellenállás értelmetlen. Addigra már elesett Nyugat- és Észak-Európa, s a Csatorna három angol szigetén is partra szálltak a németek. A helyzet valóban reménytelennek tűnik, de Churchill már csak azért sem akar hallani megadásról, mert nem bízik Hitlerben (s milyen igaza van: a béke felajánlásakor már folyik a dél-angliai invázió előkészítése). Ekkor hangzik el a híres "never surrender" beszéd (három változatban is: a kormányülésen, az alsóházban és a rádióban).

Már túl vagyunk a norvégiai kudarcon és az expedíciós hadtest részsikernek tekinthető hazahozatalán, s innentől gyorsított eljárásban, utalásszerűen követik egymást a második világháború brit szempontból fontos eseményei: a hadiállapot a franciákkal a Mediterráneumban, az angliai csata, Churchill első washingtoni útja Pearl Harbort követően, a Szingapúr eleste utáni politikai válság, az atlanti csata, Jalta, a D-nap, Potsdam, Drezda szőnyegbombázása, a német fegyverletétel és a háború utáni választások elvesztése.

Megvan (szinte) minden, mégsem elég. Mert megképzik előttünk egy másik háború, a remek Foyle háborúja, amely egy dél-angliai kisváros rendőrőrsére és bűneseteire fűzte fel nagyjából ugyanezeket az eseményeket. Lelkesítő elgondolni egy hasonló minisorozatot, aminek Churchill a központi alakja, és a híres beszédek sora a vezetőszál. Aminek most csak a zanzáját kapjuk.

Bemutatja az HBO október 23-án, este nyolckor.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.