tévésorozat - MILDRED PIERCE

  • - kg -
  • 2011. szeptember 1.

Zene

A James M. Cain-ügyben eljáró irodalmi zsűri rendszerint a harmadik helyre, A postás mindig kétszer csenget és a Dupla vagy semmi mögé teszi a hard-boiled szerző se nem hard, se nem boiled, inkább a társadalmi regények osztályára utalt művét.
A James M. Cain-ügyben eljáró irodalmi zsûri rendszerint a harmadik helyre, A postás mindig kétszer csenget és a Dupla vagy semmi mögé teszi a hard-boiled szerzõ se nem hard, se nem boiled, inkább a társadalmi regények osztályára utalt mûvét. A kívánatos keménykedés csak utóbb, Kertész Mihály jóvoltából lett a címszereplõ Mildred sajátja: 1945-ös filmje Joan Crawforddal a fõszerepben a legmesszebbmenõkig kimerítette a film noir tényállását. Ha Kertésznek az róható fel - noha komoly ember nem áll neki rovogatni 66 év elteltével -, hogy túlontúl eltávolodott a regénytõl, akkor Todd Haynesnek meg az, hogy túlontúl közel merészkedett hozzá. Olyanynyira közel, hogy meg sem állt egy ötrészes tévésorozatig, melyben a regény majd minden bútordarabja és mellékszereplõje megjelenik, s velük együtt, mit tesz a hûség, ugyancsak megjelenik az amúgy fenemód olvasmányos mû fõ hibája is (ugyancsak nem rovunk). Míg Kertész határozottan a melodráma mellett tette le a garast (centet), és nem átallott egy gyilkosságot is belevenni a történetbe, Haynes is-is, vagy inkább sem-sem alapon egyszerre kétfelé indul. Kitartóan üldözi a korhangulatot (30-as évek, USA, gazdasági válság), és jótanulósan építgeti a drámát anya és lánya, a lányának csak a legjobbat akaró pitegyáros self-made woman és a magának csak a legjobbat akaró femme fatale kezdemény közt. Aprólékos megközelítés az övé, sok helyszínnel, sok nyitott és zárt fedelû autózással, és azzal a tanulsággal, hogy Kate Winsletnek - válság ide vagy oda - jól áll a pite és a harmincas évek.

HBO, szeptember 5-tõl

***

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.