tévésorozat - MILDRED PIERCE

  • - kg -
  • 2011. szeptember 1.

Zene

A James M. Cain-ügyben eljáró irodalmi zsűri rendszerint a harmadik helyre, A postás mindig kétszer csenget és a Dupla vagy semmi mögé teszi a hard-boiled szerző se nem hard, se nem boiled, inkább a társadalmi regények osztályára utalt művét.
A James M. Cain-ügyben eljáró irodalmi zsûri rendszerint a harmadik helyre, A postás mindig kétszer csenget és a Dupla vagy semmi mögé teszi a hard-boiled szerzõ se nem hard, se nem boiled, inkább a társadalmi regények osztályára utalt mûvét. A kívánatos keménykedés csak utóbb, Kertész Mihály jóvoltából lett a címszereplõ Mildred sajátja: 1945-ös filmje Joan Crawforddal a fõszerepben a legmesszebbmenõkig kimerítette a film noir tényállását. Ha Kertésznek az róható fel - noha komoly ember nem áll neki rovogatni 66 év elteltével -, hogy túlontúl eltávolodott a regénytõl, akkor Todd Haynesnek meg az, hogy túlontúl közel merészkedett hozzá. Olyanynyira közel, hogy meg sem állt egy ötrészes tévésorozatig, melyben a regény majd minden bútordarabja és mellékszereplõje megjelenik, s velük együtt, mit tesz a hûség, ugyancsak megjelenik az amúgy fenemód olvasmányos mû fõ hibája is (ugyancsak nem rovunk). Míg Kertész határozottan a melodráma mellett tette le a garast (centet), és nem átallott egy gyilkosságot is belevenni a történetbe, Haynes is-is, vagy inkább sem-sem alapon egyszerre kétfelé indul. Kitartóan üldözi a korhangulatot (30-as évek, USA, gazdasági válság), és jótanulósan építgeti a drámát anya és lánya, a lányának csak a legjobbat akaró pitegyáros self-made woman és a magának csak a legjobbat akaró femme fatale kezdemény közt. Aprólékos megközelítés az övé, sok helyszínnel, sok nyitott és zárt fedelû autózással, és azzal a tanulsággal, hogy Kate Winsletnek - válság ide vagy oda - jól áll a pite és a harmincas évek.

HBO, szeptember 5-tõl

***

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.