tévésorozat - MILDRED PIERCE

  • - kg -
  • 2011. szeptember 1.

Zene

A James M. Cain-ügyben eljáró irodalmi zsűri rendszerint a harmadik helyre, A postás mindig kétszer csenget és a Dupla vagy semmi mögé teszi a hard-boiled szerző se nem hard, se nem boiled, inkább a társadalmi regények osztályára utalt művét.
A James M. Cain-ügyben eljáró irodalmi zsûri rendszerint a harmadik helyre, A postás mindig kétszer csenget és a Dupla vagy semmi mögé teszi a hard-boiled szerzõ se nem hard, se nem boiled, inkább a társadalmi regények osztályára utalt mûvét. A kívánatos keménykedés csak utóbb, Kertész Mihály jóvoltából lett a címszereplõ Mildred sajátja: 1945-ös filmje Joan Crawforddal a fõszerepben a legmesszebbmenõkig kimerítette a film noir tényállását. Ha Kertésznek az róható fel - noha komoly ember nem áll neki rovogatni 66 év elteltével -, hogy túlontúl eltávolodott a regénytõl, akkor Todd Haynesnek meg az, hogy túlontúl közel merészkedett hozzá. Olyanynyira közel, hogy meg sem állt egy ötrészes tévésorozatig, melyben a regény majd minden bútordarabja és mellékszereplõje megjelenik, s velük együtt, mit tesz a hûség, ugyancsak megjelenik az amúgy fenemód olvasmányos mû fõ hibája is (ugyancsak nem rovunk). Míg Kertész határozottan a melodráma mellett tette le a garast (centet), és nem átallott egy gyilkosságot is belevenni a történetbe, Haynes is-is, vagy inkább sem-sem alapon egyszerre kétfelé indul. Kitartóan üldözi a korhangulatot (30-as évek, USA, gazdasági válság), és jótanulósan építgeti a drámát anya és lánya, a lányának csak a legjobbat akaró pitegyáros self-made woman és a magának csak a legjobbat akaró femme fatale kezdemény közt. Aprólékos megközelítés az övé, sok helyszínnel, sok nyitott és zárt fedelû autózással, és azzal a tanulsággal, hogy Kate Winsletnek - válság ide vagy oda - jól áll a pite és a harmincas évek.

HBO, szeptember 5-tõl

***

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.