Lemez

The masters collection: Tátrai Quartet

  • - csk -
  • 2019. május 4.

Zene

Aki e sorok írójához hasonlóan az 1970-es évek elején kezdett hangversenyre járni, még részesülhetett abból a különleges élményből, amelyet a Tátrai Vonósnégyes játéka nyújtott. Spontaneitás és természetesség, lélegző dallamformálás és áttetsző hangzás, életteli karakterizálás és a kamaramuzsikálás szabad légköre hatotta át az előadásaikat. Mivel az együttes 1946-ban alakult, s tagjai mind a II. világháború előtt eszméltek, a kvartett – melynek primáriusa többek közt Waldbauer Imre növendéke volt – sokat megőrzött és továbbörökített a század első felének nagy kamarazenei korszakát jellemző, romantikus gyökerű előadói hagyományokból.

A Hungaroton magyar interpretációtörténeti kincseket bemutató sorozatában megjelent háromlemezes album rendkívül színes képet ad a kvartett művészetéről. Bölcs döntés volt, hogy a fénykor felvételeiből: az 1957 és 1978 közötti bő két évtized lemezeiből válogattak. Ezen belül is ideális változatosság érvényesül. Mivel Haydn az együttes „mesterségének címere” volt, tőle két kvartettet is hallunk, Bartókot is két vonósnégyes (4. és 6.) képviseli, Kodályt a 2., a Tátraiék által szívesen propagált kortárs magyar zenét Lajtha erdélyi folklórihletésű, pompás 10. kvartettje. A régi évtizedek magyar hangszeres előadó-művészetének tablójává szélesedik a kínálat Mozart A-dúr klarinétötösével, Boccherini spanyolos zamatú D-dúr gitárötösével és Dohnányi esz-moll zongoraötösével; e három műben Kovács Béla, Szendrey-Karper László, illetve Szegedi Ernő idézi fel a kor hazai zeneművészetének legvonzóbb értékeit.

Hungaroton, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.