Koncert

Larkin Poe

  • Soós Tamás
  • 2019. május 4.

Zene

Aki Edgar Allan Poe leszármazottaitól valami dohos, pinceszagú temetőmetált várt, azt igencsak meglephették a Lovell nővérek, akik Poe unokatestvéréig tudják visszavezetni a családfájukat, de a gótikus horrorhangulat megidézése helyett inkább azzal dicsekedhetnek, hogy az elsők között találtak közös nevezőt a mocsaras ősblues és a kortárs csajpop között. Amilyen furán hangzik, épp olyan természetesnek hat ez a párosítás, főként élőben, ahol a svungja is előbújik ezeknek a vagány steelgitárszólókkal, harmonizáló vokálokkal és lenyűgöző dallamérzékenységgel előadott, a lemezen egészen modernre hangszerelt daloknak. Ennek köszönhetően Amerikában évek óta a nagy áttörés kapujában toporog a Larkin Poe, de arra aligha lehetett számítani, hogy első magyarországi koncertjükön is több mint hatszáz, imádni valóan lelkes rajongónak fognak játszani.

A jókedvű, egymással zeneileg és emberileg is játékosan kokettáló nővérek rá is szolgáltak a bizalomra, és egy tökéletes popdalokból összefűzött, felhőtlen szettet adtak elő két kísérőzenészükkel. Igazi buliblues volt ez, amely nem szakít fel mély érzelmeket, de bérelt helye van a Sziget délutáni műsorsávjában, mert tökéletesen hozza azt a szabadsághangulatot, amikor be­ütött már az első vagy a második sör, de hátra van még az éjszaka, és feszíti az embert a lelkesedés, hogy itt bármi megtörténhet. A Larkin Poe-nál ez a bármi az americana és a roots music ezerféle arcának értő és néhol újszerű tolmácsolását jelentette, amelybe a húzós Lead Belly-, Son House- és Robert Johnson-adaptációk mellett az AC/DC-s gitártombolás és a kellő öniróniával elővezetett soulballada is belefért. Noha csak a maga pehelykönnyű modorában, de egészen felemelő koncertet adott a Larkin Poe, és még az sem szegte kedvét senkinek, hogy a legnagyobb slágereik közül most kettőt, a Sometimest és a Honey, Honeyt is otthon hagyták. A pompás steelgitározás úgyis kárpótolt mindenért.

 

Dürer-kert, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.