Koncert

Larkin Poe

  • Soós Tamás
  • 2019. május 4.

Zene

Aki Edgar Allan Poe leszármazottaitól valami dohos, pinceszagú temetőmetált várt, azt igencsak meglephették a Lovell nővérek, akik Poe unokatestvéréig tudják visszavezetni a családfájukat, de a gótikus horrorhangulat megidézése helyett inkább azzal dicsekedhetnek, hogy az elsők között találtak közös nevezőt a mocsaras ősblues és a kortárs csajpop között. Amilyen furán hangzik, épp olyan természetesnek hat ez a párosítás, főként élőben, ahol a svungja is előbújik ezeknek a vagány steelgitárszólókkal, harmonizáló vokálokkal és lenyűgöző dallamérzékenységgel előadott, a lemezen egészen modernre hangszerelt daloknak. Ennek köszönhetően Amerikában évek óta a nagy áttörés kapujában toporog a Larkin Poe, de arra aligha lehetett számítani, hogy első magyarországi koncertjükön is több mint hatszáz, imádni valóan lelkes rajongónak fognak játszani.

A jókedvű, egymással zeneileg és emberileg is játékosan kokettáló nővérek rá is szolgáltak a bizalomra, és egy tökéletes popdalokból összefűzött, felhőtlen szettet adtak elő két kísérőzenészükkel. Igazi buliblues volt ez, amely nem szakít fel mély érzelmeket, de bérelt helye van a Sziget délutáni műsorsávjában, mert tökéletesen hozza azt a szabadsághangulatot, amikor be­ütött már az első vagy a második sör, de hátra van még az éjszaka, és feszíti az embert a lelkesedés, hogy itt bármi megtörténhet. A Larkin Poe-nál ez a bármi az americana és a roots music ezerféle arcának értő és néhol újszerű tolmácsolását jelentette, amelybe a húzós Lead Belly-, Son House- és Robert Johnson-adaptációk mellett az AC/DC-s gitártombolás és a kellő öniróniával elővezetett soulballada is belefért. Noha csak a maga pehelykönnyű modorában, de egészen felemelő koncertet adott a Larkin Poe, és még az sem szegte kedvét senkinek, hogy a legnagyobb slágereik közül most kettőt, a Sometimest és a Honey, Honeyt is otthon hagyták. A pompás steelgitározás úgyis kárpótolt mindenért.

 

Dürer-kert, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.