mi a kotta?

Megbámulandó

  • mi a kotta
  • 2019. május 4.

Zene

„Számomra veszedelmes bármivel is foglalkozni, ami Goethével kapcsolatos” – fogalmazott egyik 1854-es levelében Liszt Ferenc, s ez a kijelentés korántsem csupán azért lehet meglepő, mert a mester ekkortájt éppen Weimarban élt, ahol bizony vajmi nehezen lehetett volna kikerülni a néhai titkos tanácsos, kamarai elnök és miniszter emlékezetét, dolgait és témáit. Hanem azért is, mivel Liszt ebben az esztendőben jórészt a Faust-szimfónia megalkotásával volt elfoglalva, mely zenemű végeredményben mégiscsak Goethéhez kapcsolható. S habár a néhai írófejedelem – eufemisztikusan fogalmazva – nem volt Liszt legkedvesebb szerzői közé sorolható, azért a szimfónia harmadik, záró tételében így is Weimar előző büszkeségét idézte a Chorus Mysticus: „Csak földi példakép / minden mulandó; / itt lesz a csonka ép / s megbámulandó; / mit nincs szó mondani, / itt fényt sugároz; / az Örök Asszonyi / emel magához.”

A Faust-szimfóniát most a BTF, közelebbről a Nemzeti Filharmonikusok jövő csütörtöki fesztiválkoncertje hozza elénk, de csak miután a kiváló Kirill Gerstein szólójával meghallgattuk Brahms I. (d-moll) zongoraversenyét (Nemzeti Hangversenyterem, április 11., fél nyolc). De arról akár már vasárnap is megbizonyosodhatunk, hogy a hírhedett zenész és mindig hű rokon Goethe-averziója inkább csak részleges lehetett, elvégre Kolonits Klára (képünkön) Liszt-estjén többek közt A vándor – első és második – éji dala is megszólal majd a nagyszerű szoprán előadásában (BMC, április 7., fél nyolc).

Ez persze még csupáncsak kettő a fesztivál sűrűjéből, így hát kezdődhet is a darálás, amit azért némileg megkönnyít a tény, hogy a programban szokás szerint akadnak tematikus blokkok. Ilyen például a Zsabó Fesztivál négy koncertje, mely régi zenés esték idén cári, illetve császári udvarok muzsikusait állítja majd a középpontba. Ezek közül ajánljuk külön a Concerto Armonico zárókoncertjét, ahol is Spányi Miklósék két olyan zeneszerzőtől is játszani fognak egy-egy művet, aki a 18. század második felében cári szolgálatban állt: Domenico Cimarosától és Vincenzo Manfredinitől (MNM Díszterem, április 8., fél nyolc).

Hasonlóképpen tematikus egységet alkot Az út eleje – Az út vége elnevezésű, ugyancsak négy alkalmat felölelő sorozat, ahol is zeneszerzők korai és kései kompozíciói rendeztetnek egymás mellé. Ebből a fesztiválrészből a kiemelt figyelem essen most a Capricciók és concertinók fantáziacímű második estére, amelynek programján Richard Strauss legutolsó zenekari darabja, a Duett-concertino és Ligeti György ifjonti stílusgyakorlata, a Két capriccio is elhangzik – egyként az 1947-es évből (Solti Terem, április 9., fél nyolc). Ezt a koncertet egyébiránt már csak a 94 esztendős Konrád György közreműködése miatt sem lehet kihagynunk! S a brácsások magyar korelnökének említése segítse frappánsan ajánlónk végére a remek orosz brácsás, Jurij Basmet nevét, aki saját alapítású együttesével, a Moszkvai Szólistákkal ugyancsak nekünk húzza majd szombat este (Vigadó Díszterem, április 6., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.