mi a kotta?

Megbámulandó

  • mi a kotta
  • 2019. május 4.

Zene

„Számomra veszedelmes bármivel is foglalkozni, ami Goethével kapcsolatos” – fogalmazott egyik 1854-es levelében Liszt Ferenc, s ez a kijelentés korántsem csupán azért lehet meglepő, mert a mester ekkortájt éppen Weimarban élt, ahol bizony vajmi nehezen lehetett volna kikerülni a néhai titkos tanácsos, kamarai elnök és miniszter emlékezetét, dolgait és témáit. Hanem azért is, mivel Liszt ebben az esztendőben jórészt a Faust-szimfónia megalkotásával volt elfoglalva, mely zenemű végeredményben mégiscsak Goethéhez kapcsolható. S habár a néhai írófejedelem – eufemisztikusan fogalmazva – nem volt Liszt legkedvesebb szerzői közé sorolható, azért a szimfónia harmadik, záró tételében így is Weimar előző büszkeségét idézte a Chorus Mysticus: „Csak földi példakép / minden mulandó; / itt lesz a csonka ép / s megbámulandó; / mit nincs szó mondani, / itt fényt sugároz; / az Örök Asszonyi / emel magához.”

A Faust-szimfóniát most a BTF, közelebbről a Nemzeti Filharmonikusok jövő csütörtöki fesztiválkoncertje hozza elénk, de csak miután a kiváló Kirill Gerstein szólójával meghallgattuk Brahms I. (d-moll) zongoraversenyét (Nemzeti Hangversenyterem, április 11., fél nyolc). De arról akár már vasárnap is megbizonyosodhatunk, hogy a hírhedett zenész és mindig hű rokon Goethe-averziója inkább csak részleges lehetett, elvégre Kolonits Klára (képünkön) Liszt-estjén többek közt A vándor – első és második – éji dala is megszólal majd a nagyszerű szoprán előadásában (BMC, április 7., fél nyolc).

Ez persze még csupáncsak kettő a fesztivál sűrűjéből, így hát kezdődhet is a darálás, amit azért némileg megkönnyít a tény, hogy a programban szokás szerint akadnak tematikus blokkok. Ilyen például a Zsabó Fesztivál négy koncertje, mely régi zenés esték idén cári, illetve császári udvarok muzsikusait állítja majd a középpontba. Ezek közül ajánljuk külön a Concerto Armonico zárókoncertjét, ahol is Spányi Miklósék két olyan zeneszerzőtől is játszani fognak egy-egy művet, aki a 18. század második felében cári szolgálatban állt: Domenico Cimarosától és Vincenzo Manfredinitől (MNM Díszterem, április 8., fél nyolc).

Hasonlóképpen tematikus egységet alkot Az út eleje – Az út vége elnevezésű, ugyancsak négy alkalmat felölelő sorozat, ahol is zeneszerzők korai és kései kompozíciói rendeztetnek egymás mellé. Ebből a fesztiválrészből a kiemelt figyelem essen most a Capricciók és concertinók fantáziacímű második estére, amelynek programján Richard Strauss legutolsó zenekari darabja, a Duett-concertino és Ligeti György ifjonti stílusgyakorlata, a Két capriccio is elhangzik – egyként az 1947-es évből (Solti Terem, április 9., fél nyolc). Ezt a koncertet egyébiránt már csak a 94 esztendős Konrád György közreműködése miatt sem lehet kihagynunk! S a brácsások magyar korelnökének említése segítse frappánsan ajánlónk végére a remek orosz brácsás, Jurij Basmet nevét, aki saját alapítású együttesével, a Moszkvai Szólistákkal ugyancsak nekünk húzza majd szombat este (Vigadó Díszterem, április 6., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.