mi a kotta?

Megbámulandó

  • mi a kotta
  • 2019. május 4.

Zene

„Számomra veszedelmes bármivel is foglalkozni, ami Goethével kapcsolatos” – fogalmazott egyik 1854-es levelében Liszt Ferenc, s ez a kijelentés korántsem csupán azért lehet meglepő, mert a mester ekkortájt éppen Weimarban élt, ahol bizony vajmi nehezen lehetett volna kikerülni a néhai titkos tanácsos, kamarai elnök és miniszter emlékezetét, dolgait és témáit. Hanem azért is, mivel Liszt ebben az esztendőben jórészt a Faust-szimfónia megalkotásával volt elfoglalva, mely zenemű végeredményben mégiscsak Goethéhez kapcsolható. S habár a néhai írófejedelem – eufemisztikusan fogalmazva – nem volt Liszt legkedvesebb szerzői közé sorolható, azért a szimfónia harmadik, záró tételében így is Weimar előző büszkeségét idézte a Chorus Mysticus: „Csak földi példakép / minden mulandó; / itt lesz a csonka ép / s megbámulandó; / mit nincs szó mondani, / itt fényt sugároz; / az Örök Asszonyi / emel magához.”

A Faust-szimfóniát most a BTF, közelebbről a Nemzeti Filharmonikusok jövő csütörtöki fesztiválkoncertje hozza elénk, de csak miután a kiváló Kirill Gerstein szólójával meghallgattuk Brahms I. (d-moll) zongoraversenyét (Nemzeti Hangversenyterem, április 11., fél nyolc). De arról akár már vasárnap is megbizonyosodhatunk, hogy a hírhedett zenész és mindig hű rokon Goethe-averziója inkább csak részleges lehetett, elvégre Kolonits Klára (képünkön) Liszt-estjén többek közt A vándor – első és második – éji dala is megszólal majd a nagyszerű szoprán előadásában (BMC, április 7., fél nyolc).

Ez persze még csupáncsak kettő a fesztivál sűrűjéből, így hát kezdődhet is a darálás, amit azért némileg megkönnyít a tény, hogy a programban szokás szerint akadnak tematikus blokkok. Ilyen például a Zsabó Fesztivál négy koncertje, mely régi zenés esték idén cári, illetve császári udvarok muzsikusait állítja majd a középpontba. Ezek közül ajánljuk külön a Concerto Armonico zárókoncertjét, ahol is Spányi Miklósék két olyan zeneszerzőtől is játszani fognak egy-egy művet, aki a 18. század második felében cári szolgálatban állt: Domenico Cimarosától és Vincenzo Manfredinitől (MNM Díszterem, április 8., fél nyolc).

Hasonlóképpen tematikus egységet alkot Az út eleje – Az út vége elnevezésű, ugyancsak négy alkalmat felölelő sorozat, ahol is zeneszerzők korai és kései kompozíciói rendeztetnek egymás mellé. Ebből a fesztiválrészből a kiemelt figyelem essen most a Capricciók és concertinók fantáziacímű második estére, amelynek programján Richard Strauss legutolsó zenekari darabja, a Duett-concertino és Ligeti György ifjonti stílusgyakorlata, a Két capriccio is elhangzik – egyként az 1947-es évből (Solti Terem, április 9., fél nyolc). Ezt a koncertet egyébiránt már csak a 94 esztendős Konrád György közreműködése miatt sem lehet kihagynunk! S a brácsások magyar korelnökének említése segítse frappánsan ajánlónk végére a remek orosz brácsás, Jurij Basmet nevét, aki saját alapítású együttesével, a Moszkvai Szólistákkal ugyancsak nekünk húzza majd szombat este (Vigadó Díszterem, április 6., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.