Lemez

The Somersault Boy: Come On Feel The Misery

  • Mihályi Dávid
  • 2017. augusztus 20.

Zene

Sallai László (ének, gitár) nevével többször lehetett találkozni az utóbbi hónapokban. Másik két együttesének, a Felső Tízezernek és a Szabó Benedek és a Galaxisoknak nemrégiben jelentek meg lemezei, most viszont itt van Horváth Zoltánnal (basszusgitár) és Mika Sundholmmal (dobok) közös projektjének, a The Somersault Boynak is az új, amúgy második albuma. A lemez kiválóan indul a Come On Feel The Misery címadó számmal, s összefoglalja mindazt, amit a félórás anyagtól várhatunk: fülbemászó dallamokat és nagyszerű refréneket. Mivel Sallai a Felső Tízezerrel már bizonyította, hogy remek slágerszerző, a lemez legnagyobb meglepetése Mika Sundholm dalszerzői bemutatkozása: az Every Night az ötvenes-hatvanas évek legjobb szerelmes balladáinak modern változata, ha a The Penguins az Earth Angelt vagy ha a The Beach Boys a Surfer Girlt napjainkban venné fel, olyan végeredményt hallanánk, mint a dobos dala. A Nobody Cares About My Band (Anymore) című dal gitártémája viszont már a Beatlesre emlékeztet, és még ez is csak a jéghegy csúcsa! A tizenkét dal hallgatása közben szinte mindig előjön valami régi zenei emlék, mintha ez az egész egy régi válogatáslemez volna… Hogy ez mégsem akkora baj, az leginkább annak köszönhető, hogy a The Somersault Boy mindezt olyan természetességgel és őszintén vezeti elő, hogy egyáltalán nem várunk tőlük zenei újításokat. Úgy tűnik, a zenekar célja a Come On Feel The Miseryvel az lehetett, hogy bárhol és bármikor klubbá varázsolják a környezetüket. És ez maradéktalanul sikerült.

Normafa Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.