Visszhang: színház

Thomas Bernhard: A színházcsináló

Visszhang

Alföldi Róbert magabiztosan hozza a címszereplő Bruscont, nárcizmussal spékelt figurája kifejezetten viszolyogtató.

Néhol azonban meglátjuk az esendő embert is. A nevetségességig elrajzolja mindkét arcát, de játéka mégsem fullad ripacskodásba. Pelsőczy Réka rendezőként mindent e one-man-show szolgálatába állít, szinte díszletté változtatva a mellékszereplőket. A valóságos díszlet (Kálmán Eszter) kedvez a koncepciónak: kopár színpada üres, tetszőlegesen átmozogható tér. Az utolsó jelenet csattanójában viszont egy ugrálóvár fújódik fel, majd ereszt le, amelyben Bruscon vergődése látványos lezárást hoz, életben tartja az „alföldis”, fallikus utalások hagyományát – most épp nem öncélúan.

A történetben Bruscon kis társulatával vendégjátékra érkezik egy porfészekbe, ahol lehetetlen körülmények között kellene bemutatniuk az A történelem kereke című grandiózus világdrámát. Szemben a tavalyi, Urbanovits Krisztina rendezte változattal, ahol a független színházi lét ellehetetlenítésén volt a hangsúly, itt Alföldi személyisége dominál. Bár rendszerkritikából sincs hiány – és az sajnos eléggé szájbarágós –, a teher inkább az egyszemélyes kártékony színházi klisé, Bruscon maga. Aki mégsem velejéig gonosz: egy meg nem értett zseni, aki az idő múlásával a végletekig cinikussá és önzővé vált.

A szöveget Bíró Bence újrafordította, és át is dolgozta, Alföldi életrajzi elemeivel kicsipkézve a jeleneteket. És igen: Alföldi ebben a háromórás (egy szünettel megszakított) stand-upban képes a figyelmünket fenntartani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.