Opera

Verdi: Rigoletto

Zene

A burgenlandi Szentmargitbánya kőfejtőjében évről évre megrendezett operaelőadás-sorozatok körül sok a magyar: ha nem is mindig a színpadon, ám a közönség és a kiszolgáló személyzet soraiban okvetlenül. Így volt ez a Rigoletto erősen esős premierjén is, ahol magyar nyelvű zsörtölődést majdnem annyit lehetett hallani a nézőtéren, mint németet. De csakis az időjárásnak szólt a poliglott morgás, merthogy korántsem „vidéki”, hanem sokkal inkább jóféle, minőségi másodosztályú produkció zajlott az öt és fél ezer néző előtt. Láthatatlan zenekar és látványos (s ráadásul meggondolkodtató) díszletek, mutatós rendezés és meghallgatásra nagyon is érdemes énekesek szolgálták a Rigoletto ügyét: a mű nyári látványosság és rendezői operaszínház gyanánt egyaránt működőképes előadását létrehozva. A tűzpiros szín által dominált jelmezes sokaság közepette (az udvaroncok körében még egy Lilo Wanders-imitátor is akadt) a világosba öltöztetett Gilda igazi lányos jelenségként rohant a végzet, valamint Sparafucile tőre felé: Elena Sancho Pereg e szólamban tavalyi remeklését, a Szerelmi bájital Adináját is felülmúlta. Gildája mellett a csábító és az atya, vagyis Yosep Kang Hercege és Vlagyiszlav Szulimszkij Rigolettója a szolid és mindig hálával fogadott énekesi professzionalizmus fennsíkját uralta: a tenor a második felvonásbeli ária előadásával ráadásul egy ennél magasabb oromra is felhágott. A sziklák csúcsáig felvezető hercegi lépcsősor, a Gilda törékeny kisvilágát jelképező dodekaéderek és a mantuai alvilág bunkerei jól elkülönültek egymástól – és jól összejátszottak egymással a díszlettervezőként is közreműködő francia rendező, Philippe Arlaud színpadán. A fiatal spanyol szoprán mellett mégsem ő volt az előadás hőse, hanem egy másik hölgy: Anja Bihlmaier, aki olyan feszesen összefogott Rigolettót vezényelt elénk, ami még eső nélkül, fedett helyszínen sem gyakori tünemény.

St. Margarethen, július 12.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.