Opera

Verdi: Rigoletto

Zene

A burgenlandi Szentmargitbánya kőfejtőjében évről évre megrendezett operaelőadás-sorozatok körül sok a magyar: ha nem is mindig a színpadon, ám a közönség és a kiszolgáló személyzet soraiban okvetlenül. Így volt ez a Rigoletto erősen esős premierjén is, ahol magyar nyelvű zsörtölődést majdnem annyit lehetett hallani a nézőtéren, mint németet. De csakis az időjárásnak szólt a poliglott morgás, merthogy korántsem „vidéki”, hanem sokkal inkább jóféle, minőségi másodosztályú produkció zajlott az öt és fél ezer néző előtt. Láthatatlan zenekar és látványos (s ráadásul meggondolkodtató) díszletek, mutatós rendezés és meghallgatásra nagyon is érdemes énekesek szolgálták a Rigoletto ügyét: a mű nyári látványosság és rendezői operaszínház gyanánt egyaránt működőképes előadását létrehozva. A tűzpiros szín által dominált jelmezes sokaság közepette (az udvaroncok körében még egy Lilo Wanders-imitátor is akadt) a világosba öltöztetett Gilda igazi lányos jelenségként rohant a végzet, valamint Sparafucile tőre felé: Elena Sancho Pereg e szólamban tavalyi remeklését, a Szerelmi bájital Adináját is felülmúlta. Gildája mellett a csábító és az atya, vagyis Yosep Kang Hercege és Vlagyiszlav Szulimszkij Rigolettója a szolid és mindig hálával fogadott énekesi professzionalizmus fennsíkját uralta: a tenor a második felvonásbeli ária előadásával ráadásul egy ennél magasabb oromra is felhágott. A sziklák csúcsáig felvezető hercegi lépcsősor, a Gilda törékeny kisvilágát jelképező dodekaéderek és a mantuai alvilág bunkerei jól elkülönültek egymástól – és jól összejátszottak egymással a díszlettervezőként is közreműködő francia rendező, Philippe Arlaud színpadán. A fiatal spanyol szoprán mellett mégsem ő volt az előadás hőse, hanem egy másik hölgy: Anja Bihlmaier, aki olyan feszesen összefogott Rigolettót vezényelt elénk, ami még eső nélkül, fedett helyszínen sem gyakori tünemény.

St. Margarethen, július 12.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.