Opera

Verdi: Rigoletto

Zene

A burgenlandi Szentmargitbánya kőfejtőjében évről évre megrendezett operaelőadás-sorozatok körül sok a magyar: ha nem is mindig a színpadon, ám a közönség és a kiszolgáló személyzet soraiban okvetlenül. Így volt ez a Rigoletto erősen esős premierjén is, ahol magyar nyelvű zsörtölődést majdnem annyit lehetett hallani a nézőtéren, mint németet. De csakis az időjárásnak szólt a poliglott morgás, merthogy korántsem „vidéki”, hanem sokkal inkább jóféle, minőségi másodosztályú produkció zajlott az öt és fél ezer néző előtt. Láthatatlan zenekar és látványos (s ráadásul meggondolkodtató) díszletek, mutatós rendezés és meghallgatásra nagyon is érdemes énekesek szolgálták a Rigoletto ügyét: a mű nyári látványosság és rendezői operaszínház gyanánt egyaránt működőképes előadását létrehozva. A tűzpiros szín által dominált jelmezes sokaság közepette (az udvaroncok körében még egy Lilo Wanders-imitátor is akadt) a világosba öltöztetett Gilda igazi lányos jelenségként rohant a végzet, valamint Sparafucile tőre felé: Elena Sancho Pereg e szólamban tavalyi remeklését, a Szerelmi bájital Adináját is felülmúlta. Gildája mellett a csábító és az atya, vagyis Yosep Kang Hercege és Vlagyiszlav Szulimszkij Rigolettója a szolid és mindig hálával fogadott énekesi professzionalizmus fennsíkját uralta: a tenor a második felvonásbeli ária előadásával ráadásul egy ennél magasabb oromra is felhágott. A sziklák csúcsáig felvezető hercegi lépcsősor, a Gilda törékeny kisvilágát jelképező dodekaéderek és a mantuai alvilág bunkerei jól elkülönültek egymástól – és jól összejátszottak egymással a díszlettervezőként is közreműködő francia rendező, Philippe Arlaud színpadán. A fiatal spanyol szoprán mellett mégsem ő volt az előadás hőse, hanem egy másik hölgy: Anja Bihlmaier, aki olyan feszesen összefogott Rigolettót vezényelt elénk, ami még eső nélkül, fedett helyszínen sem gyakori tünemény.

St. Margarethen, július 12.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.