Lemez

Felnőttként ünnepel

Tracey Thorn: Tinsel And Lights

  • - minek -
  • 2013. január 31.

Zene

A karácsony sem nélkülözhet némi szomorúságot, csöppnyi melankóliát – e tárgykörben mindenkinek csak ajánlani tudjuk Tracey Thorn szabálytalan ünnepi lemezét. Az Everything But The Girl vokalistájaként (s nem mellesleg a Massive Attack-féle Protection vendégelőadójaként) elhíresült énekesnő kissé borongós, egyben megkapóan lágy orgánuma és kivételes ízlése a garancia arra, hogy ezúttal ne a téli ünnep közhelyes arcát lássuk. A lemez visszafogottra polírozott hangzását egyszerre köszönhetjük a producer-varázsló Ewan Pearsonnak és a nyolc dalban is közreműködő férjnek, alkotótársnak és kiadófőnöknek, Ben Wattnak. Figyelemre méltó a dalválasztás is. Csak két saját szerzemény szerepel (az albumnyitó Joy nem csupán perfekt hangütés, hanem szomorúan szép helyzetkép is arról, hogy mit jelent felnőttként ünnepelni), a többi pedig a maga nemében mind klasszikus, de ne számítsunk sztenderd és kissé el is koptatott karácsonyi dallamokra - az egyetlen Merry Little Christmas kivételével.


 

Jellemző, hogy Stephin Merritt és Ron Sexsmith kissé búskomor melódiáival melegít a lemez - de a White Stripes-féle In The Cold, Cold Nighttal indul be igazán, amely új dimenzióban reprodukálja az eredeti dal nyers lüktetését. Thorn a címadó számmal alighanem újabb örökzöldet avat, de az igazi csúcspont a Green Gartside-dal közös duett. Bár Thorn a Scritti Politti-főnök egyik szerzeményét is feldolgozza a lemezen, vele inkább a Low Taking Down The Tree-jét adja elő: két markáns és mégis finom tónus, izgalmasan lüktető, elektropopos kísérettel.

Strange Feeling/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."