Opera

Verdi: A két Foscari

Zene

Idős korára és megromlott egészségi állapotára tekintettel, saját kérésére, érdemei elismerése mellett – a velencei Tízek Tanácsa alighanem ilyesféle formulával helyezné nyugállományba a nyolcvanesztendős dózsét, Francesco Foscarit, ám ő inkább énekelve meghal a nyílt színen, semmint hogy hagyja magát visszavonulásra kényszeríteni. Némi bocsánatos vulgárpszichologizálás árán alighanem Verdi 1844-es operájának eme kulcsjelenetében lelhetnénk fel a magyarázatát annak, miért is kultiválják ily előszeretettel a korosodó baritonok (pár éve immár Plácido Domingót is ideértve) A két Foscarit. Például Leo Nucci, aki most a Müpa koncertszerű előadásán végső, felháborodott és sztentori erejű kitörésével szinte szétrobbantotta maga körül a frakkos pódiumeseményt, a legszemélyesebb üggyé és életvallomássá avatva ezt a szerzője szerint is túlságosan egyszínű dalművet. A 76 esztendős Nucci az eredendően ugyancsak kissé egyszínű (értsd: fakó) orgánumát feledtető hatalmas energiával, fáradhatatlanul gürizett egész pályafutása során, és az utóbbi évek során végképp kiderült róla, hogy az a fajta művész, aki az igazán fontos pillanatokban képes meghaladni a saját képességeit. Ez történt a múlt kedden is, és ehhez képest a produkció leltárszerű méltatása már legfeljebb csak másodlagos fontosságú. A müncheni rádiózenekar és kórus teljesítménye minden­esetre tartósan kellemes emlék marad, a horvát Ivan Repušić pedig jó kis operakarmesternek bizonyult, ami más esetben akár hosszabb kifejtést is megérhetne. Nucci boldogtalan családját a szoprán Guanqun Yu és a tenor Ivan Magrì alkotta, s néhány kisebb szeplővel ugyan, de mindketten tisztesen megfeleltek. A mellékszereplői sorból Sebestyén Miklós ugrott ki, körüljárható alakot teremtve az inkább csak dramaturgiai indokoltságú rezonőr-intrikus, Jacopo Loredano szólama köré.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 27.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.