NAPOZÓ - NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - Változó fesztiválok

Vissza kicsibe

Zene

Átalakulóban a fesztiválbiznisz, aminek a legnagyobb rendezvények lehetnek a kárvallottjai, miközben a családias hangulatú bulik is a megmaradásért küzdenek.

A zenei fesztiválok halálának éve volt 2024: csak az Egyesült Királyságban hatvan nagy rendezvény húzta le a rolót, de elbukott az évekig az egyik legerősebb brandnek számító párizsi Lollapalooza is. A Burning Man fesztivál évek óta először nem volt telt házas, és tavaly a Coachella is 15 százalékkal kevesebb jegyet adott el, mint 2023-ban.

Az okok sokrétűek, és messze túlmutatnak a gazdasági nehézségeken. Amikor újraindulhatott a buli a koronavírus-járvány után, a világ és Magyarország fesztiválszervezői egészen új helyzetben találták magukat: nagy fesztiválokról eltűntek a fiatalok. A fesztiválipar mintha identitásválságba került volna: a Szigeten 2001-ben még a placebós Brian Molko személyesen üzent a már akkor is homofób kijelentésekkel feltűnő Tarlós Istvánnak, míg újabban a legtöbb fellépő mintha azt sem tudná, ki Magyarország miniszterelnöke. Ezeket a bulikat az tette naggyá, hogy többnek tűntek egy szimpla mulatságnál: a jövőnek tűntek és a fiatalság hangjának. Míg itthon a 2010-es években egy követ nem lehetett úgy eldobni, hogy azzal ne valami fesztivál egyik vendégét találjuk el, mostanra bedőlt a VOLT és a Balaton Sound is. A bejáratott nevekből a Sziget maradt csak, és dübörögnek az olyan félig egyetemi mulatságok, mint az EFOTT vagy a SZIN, és csökkentett üzemmódban, de azért ott maradt Zamárdinak a főleg magyar fellépőket felvonultató Strand Fesztivál.

A nagy fesztiválok persze még rentábilisak – bár épp a Sziget szervezőcége termelt 3,7 milliárd forint veszteséget tavaly –, de ez már az a fajta komfortos bulizás, amelyet bátran be tud vállalni a nemzetközi influenszervilág is, külön divattanácsok készülnek hozzá, a nagy ruhaüzletek mindenféle fesztiváltrendekkel készülnek rá. A tavalyi Szigeten már ott volt saját ruhaboltjával Galambos Boglárka, Lagzi Lajcsi lánya, aki korábban a Váci utcában nyitott üzletet olyan termékekkel, amelyek nem lógtak volna ki a sajókeresztúri Rodostó diszkó felhozatalából sem. A nagy fesztiválok VIP-részlegében egy rakás influenszer és újgazdag szaladgál – csupa olyan ember, akik elől valaha a kultúracsinálók a fesztiválokra menekültek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.