Lemez

Rideg jövő - Voivod: Target Earth

  • V. Á.
  • 2013. február 22.

Zene

Denis D'Amour gitáros 2005-ös halála után senki sem mert arra fogadni, hogy a futurisztikus thrash metalból indult kísérletezős kanadai legenda még egyszer lemezt ad ki, ám a zenész annyi anyagot hagyott hátra a számítógépén, hogy abból két album (Katorz, Infini) is kitelt. Az ezeket bemutató turnékon a zenekarnak megjött a kedve a folytatáshoz, és most a kisegítő gitárost, Daniel Mongraint állandósítva elkészítette első D'Amour nélküli anyagát.


 

Ahhoz, hogy megtudjuk, milyen zenét is játszik a Voivod 2013-as inkarnációja, elég csak megnéznünk az Away néven futó dobos által festett borítót, mely egyfelől markáns folytatása a zenekar által favorizált futurisztikus képregénystílusnak, másfelől meg jó értelemben vett markáns egyszerűségével pontosan annyira lóg ki a mostani, egy kaptafára készült, giccses metálborítók közül, amennyire a dalcsokor is távol áll – mind hangzásában, mind zenei világában – a kortárs rockzenekarok egysíkúságától és túlpolírozottságától. Mongrain addig turnézott a veterán kanadaiakkal, és játszotta estéről estére a Dimension Hatröss és a Nothingface dalait, amíg tökéletesen adoptálni tudta D'Amour stílusát – így a Target Earth mintha ennek a két anyagnak lenne egyenes folytatása; rideg és futurisztikus hangulatú, pszichedéliával is kacérkodó rockzene, hülye hasonlattal: mintha egy Pink Floyd-feldolgozásbanda akarna Venom-dalokat játszani. A címadó és a Kluskap O'Kom különlegesen erős tételek, de a záró Defiance is eltalált, ahogy a francia nyelvű Corps Etranger is tökéletesen illik a Target Earth sci-fis világába.

Century Media, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.