mi a kotta?

Hajtépés és sűrű dialóg

  • mi a kotta
  • 2013. február 17.

Zene

Két küzdelmes indulású romantikus opera uralja majd ezt a hétvégénket, hála a Magyar Állami Operaház bemutatójának és a Met esedékes világközvetítésének. A bolygó hollandit például eredetileg Párizsba szánta az ifjú és ambiciózus Richard Wagner, miután olvasmányai révén (Heine: Schnabelepowski úr feljegyzései) meg saját tengeri utazásának hányattatásait követően kiválasztotta operájának hősét, az elátkozott és megváltásra áhító hollandus tengerész legendás alakját. Párizsnak azonban ekkor, 1841-ben és utóbb még jó ideig nem kellett Wagner, s az opera bemutatójára 1843-ban Drezdában került sor: már egy másik változatban, s az eredetileg skót környezetben játszódó történet szereplőneveit is operai norvégra átváltoztatva. A kiváló Ralf Weikert vendégvezénylete alatt és Szikora János rendezésében bemutatandó operaházi produkció most az eredeti verziót ígéri számunkra, Thomas Ghazelivel a Hollandi szerepében és Lukács Gyöngyi legelső Wagner-alakítását elénk léptetve (január 19., hét óra).

E bemutatóval párhuzamosan a Met HD-közvetítése Donizetti Stuart Máriáját vetíti a mozivászonra, a címszerepben a rajongásunkra olyannyira érdemes Joyce DiDonatóval (Fesztivál Színház, január 19., hét óra; felvételről: Uránia, január 20., hat óra). Ez az opera pedig eredetileg Nápoly számára komponáltatott, csakhogy a helyi Bourbon-cenzúra, amint azt Verdi Álarcosbálja kapcsán pár hete már említettük e hasábokon, ezúttal is sérelmezte a fejedelmi személyek illemtelen színpadi ábrázolását s pláne koronás fők porba hullását. A világhíres történetet így azután 1834-ben Buondelmonte cím alatt mutathatták csak be, amelyben is immár nem két királynő, hanem két reneszánsz dáma kelt vetélkedésre egymással. Vetélkedésre és - birokra, minthogy az ősbemutató két, egymással rivalizáló női főszereplője nem csupán a "hajtépés és sűrű dialóg" (Molnár Ferenc) szintjén mérte össze erőit, de az egyik próbán még kisebb ökölpárbajt is vívtak egymással.

E két opera mellett az elkövetkező napok klasszikus zenei programja különösen izgalmas, ha talán nem is bokszmérkőzésnek beillő koncertekkel kecsegtet. A Pannon Filharmonikusok pesti estjét például Szkrjabin nálunk vajmi ritkán megszólaltatott III. szimfóniája zárja majd: a mű, amelynek középső tételei a "Küzdelmek", illetve a "Gyönyörök" mellékneveket viselik (Nemzeti Hangversenyterem, január 18., fél nyolc). Vasárnap este azután a koncertéletbe közörömünkre visszatért Kocsis Zoltán és fia, Kocsis Krisztián társul barátilag a Liszt Ferenc Kamarazenekarral egy Mozart-program erejéig (Nemzeti Hangversenyterem, január 20., fél nyolc). Hétfőn az "budai Danubia Zenekar koncertje olasz-német-orosz romantikát kínál (Nemzeti Színház, január 21., hét óra), miközben a Budapesti Filharmóniai Társaság hangászai a kortárs Nebojs a Zivkovic két kompozíciójához látnak majd, méghozzá az ütősként közreműködő komponista társaságában (operaház, január 21., fél nyolc). S végül egy szimpla Csajkovszkij-est hazai csodacsellistával: Várdai István a Rokokó-változatok szólistájaként fog kiülni a pódiumra a MÁV Szimfonikus Zenek ar mesterbérleti hangversenyén (Nemzeti Hangversenyterem, január 23., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.