Lemez

Wiener Sängerknaben: Strauss For Ever

  • - csk -
  • 2019. február 10.

Zene

Berlioz azt mondta, Bécs Strauss nélkül olyan, mint Ausztria a Duna nélkül. Valóban: a Strauss család – idősebb és ifjabb Johann, valamint az utóbbi testvérei, Josef és Eduard – zenéje az osztrák főváros egyik jelképe. Hasonló jelkép a több mint fél évezredes múlttal büszkélkedő Wie­ner Sängerknaben. Ezen a lemezen a két jelkép találkozik: a legendás bécsi fiúkórus a Strauss család zenéjét énekli. Polkák, keringők, indulók – ezúttal szöveggel és zenekari kísérettel (az énekesekhez a Salonorchester Alt Wien társul). Könnyedség, báj, kedély, humor, energia, sok szín és változatos dinamikai kidolgozás Gerald Wirth adekvát karmesteri irányításával.

Elgondolkodhatunk azon, milyen boldog korok voltak azok, amelyekben az úgynevezett „komoly” és az úgynevezett „könnyű” zene még korántsem képviselt két egymásnak ellentmondó világot. Karakterben, hangvételben sem – az alkotók felkészültsége és igényessége terén pedig nagyon is közel álltak egymáshoz! Brahms, aki maga is számos keringőt és magyar táncot komponált, egyszer egy emlékkönyvbe ifjabb Johann Strauss Kék Duna keringőjének első ütemeit kottázta le, azt firkantva mellé: „sajnos nem az én szerzeményem”.

A Wiener Sängerknaben előadásmódját jellegzetes édesség uralja. Ez a Strauss-repertoár nosztalgikus vagy melankolikus hangvételével párosulva olykor olyan érzelmi telítettség hatását kelti, amelyet nem mindenki szeret – sőt akad, aki ezt így, együtt már émelyítőnek találja. A zenei cukrászművészet e luxustermékeit azonban furcsa volna diabetikus változatban forgalmazni.

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.