Lemez

Wiener Sängerknaben: Strauss For Ever

  • - csk -
  • 2019. február 10.

Zene

Berlioz azt mondta, Bécs Strauss nélkül olyan, mint Ausztria a Duna nélkül. Valóban: a Strauss család – idősebb és ifjabb Johann, valamint az utóbbi testvérei, Josef és Eduard – zenéje az osztrák főváros egyik jelképe. Hasonló jelkép a több mint fél évezredes múlttal büszkélkedő Wie­ner Sängerknaben. Ezen a lemezen a két jelkép találkozik: a legendás bécsi fiúkórus a Strauss család zenéjét énekli. Polkák, keringők, indulók – ezúttal szöveggel és zenekari kísérettel (az énekesekhez a Salonorchester Alt Wien társul). Könnyedség, báj, kedély, humor, energia, sok szín és változatos dinamikai kidolgozás Gerald Wirth adekvát karmesteri irányításával.

Elgondolkodhatunk azon, milyen boldog korok voltak azok, amelyekben az úgynevezett „komoly” és az úgynevezett „könnyű” zene még korántsem képviselt két egymásnak ellentmondó világot. Karakterben, hangvételben sem – az alkotók felkészültsége és igényessége terén pedig nagyon is közel álltak egymáshoz! Brahms, aki maga is számos keringőt és magyar táncot komponált, egyszer egy emlékkönyvbe ifjabb Johann Strauss Kék Duna keringőjének első ütemeit kottázta le, azt firkantva mellé: „sajnos nem az én szerzeményem”.

A Wiener Sängerknaben előadásmódját jellegzetes édesség uralja. Ez a Strauss-repertoár nosztalgikus vagy melankolikus hangvételével párosulva olykor olyan érzelmi telítettség hatását kelti, amelyet nem mindenki szeret – sőt akad, aki ezt így, együtt már émelyítőnek találja. A zenei cukrászművészet e luxustermékeit azonban furcsa volna diabetikus változatban forgalmazni.

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.