Lemez

The 1975: A Brief Inquiry into Online Relationships

  • - minek -
  • 2019. február 10.

Zene

A bonyodalmas előtörténet után végül hat éve befutó manchesteri zenekartól nem szokatlan választás e hosszú albumnév, hiszen az előző, lassan három éve kijött lemezük egyenesen az I Like It When You Sleep, for You Are So Beautiful yet So Unaware of It címet viselte. Ehhez képest a mostani nem csak ebben tűnik némileg tömörebbnek és összeszedettebbnek, ugyanis eddigi legerősebb albumukat sikerült elkészíteniük. Ráadásul nehéz bármilyen zenei előképpel vagy kortárssal összevetni, és csak részben azért, mert nem hajlandó tudomást venni a műfaji korlátokról. A zavarba ejtő felütés után egy hibátlanul motorikus kraut/new wave inspirálta dal következik (Give Yourself a Try), amelynek gitártémája nyíltan és pofátlanul idézi meg a Disordert, a Joy Division Unknown Pleasures albumának nyitószámát. Ehhez képest a TooTimeTooTimeToo­Time egy szinte habkönnyű elektropop dalocska, amely azonban ragályos és számos társával együtt benne is ragad az ember fülében. És ez így megy tovább, néha szinte ambientből induló, lebegős dallam és szabálytalanul lüktető elektronikus tánczene követi egymást akár egy tracken belül (How to Draw/
Petrichor).
Okos, érzékeny alkotók emlékezetes dalait hallgatjuk sorra, amelyeket rendre szinte szétfeszít, és egyben felerősít a szellemesen, néha kesernyésen felforgató tartalom. Talán az egyetlen zavaró tényező Matthew Healy vokalista, zenekarvezető, komponista ragaszkodása az Auto-Tune nevű hangmanipulátor eszközhöz – ami néha még akkor is idegesítő, ha elfogadjuk, hogy ennek adott esetben művészi jelentősége lehet (pláne, ha nem tudjuk, hol végződik az „eredeti” hang és hol kezdődik a manipuláció). Csakhogy például a Love It if We Made It, amit mintha egy eddig ismeretlen 1987-es csúcsalbumról szedtek volna le, vagy a jazzes Mine, éppen a visszafogottabb vokálmanipuláció miatt lesz olyan erős.

Dirty Hit/Polydor, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.