Lemez

The 1975: A Brief Inquiry into Online Relationships

  • - minek -
  • 2019. február 10.

Zene

A bonyodalmas előtörténet után végül hat éve befutó manchesteri zenekartól nem szokatlan választás e hosszú albumnév, hiszen az előző, lassan három éve kijött lemezük egyenesen az I Like It When You Sleep, for You Are So Beautiful yet So Unaware of It címet viselte. Ehhez képest a mostani nem csak ebben tűnik némileg tömörebbnek és összeszedettebbnek, ugyanis eddigi legerősebb albumukat sikerült elkészíteniük. Ráadásul nehéz bármilyen zenei előképpel vagy kortárssal összevetni, és csak részben azért, mert nem hajlandó tudomást venni a műfaji korlátokról. A zavarba ejtő felütés után egy hibátlanul motorikus kraut/new wave inspirálta dal következik (Give Yourself a Try), amelynek gitártémája nyíltan és pofátlanul idézi meg a Disordert, a Joy Division Unknown Pleasures albumának nyitószámát. Ehhez képest a TooTimeTooTimeToo­Time egy szinte habkönnyű elektropop dalocska, amely azonban ragályos és számos társával együtt benne is ragad az ember fülében. És ez így megy tovább, néha szinte ambientből induló, lebegős dallam és szabálytalanul lüktető elektronikus tánczene követi egymást akár egy tracken belül (How to Draw/
Petrichor).
Okos, érzékeny alkotók emlékezetes dalait hallgatjuk sorra, amelyeket rendre szinte szétfeszít, és egyben felerősít a szellemesen, néha kesernyésen felforgató tartalom. Talán az egyetlen zavaró tényező Matthew Healy vokalista, zenekarvezető, komponista ragaszkodása az Auto-Tune nevű hangmanipulátor eszközhöz – ami néha még akkor is idegesítő, ha elfogadjuk, hogy ennek adott esetben művészi jelentősége lehet (pláne, ha nem tudjuk, hol végződik az „eredeti” hang és hol kezdődik a manipuláció). Csakhogy például a Love It if We Made It, amit mintha egy eddig ismeretlen 1987-es csúcsalbumról szedtek volna le, vagy a jazzes Mine, éppen a visszafogottabb vokálmanipuláció miatt lesz olyan erős.

Dirty Hit/Polydor, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.