World music: már

  • 2000. március 9.

Zene

majdnem féltem: úgy érek a lap aljára, hogy nem lesz mit megosztanom.

Trilok Gurtu: African Fantasy. Tiszta sor, előrébb a gyökerekkel, világzenét kell játszani. Épp eleget keringett a fúziós dzsessz zsákutcáiban, végül Trilok Gurtunak is rá kellett döbbennie. S ha már így alakult, nem aprózta el: míg az egyik szemét hazaküldte Indiába, a másikkal Afrikába kacsingatott. Csatlakozásra bírt három igazán menő énekesnőt: Oumou Sangarét, Angelique Kidjót és (az egykor Zap Mamá-s) Sabine Kabongót; idáig mondjuk ígéretesen hangzik a dolog.

Gurtu kiváló tablás, és technikailag az indiai és afrikai hangszerekkel sincs baj, de nekem mégiscsak félsiker e próbálkozás: a (vélhetően) német gitárok és szintetizátorok nem tudtak megszabadulni a dzsesszrock sablonjaitól, és szerzőként Gurtu is hajlamos közhelyekben gondolkodni, így spirituálisan súlytalan és otthontalan az anyag. Azt persze nem gondolom, hogy hiábavaló: jó hifi kell hozzá + egy kis sznobizmus, akkor biztos élvezhető.

(ESC Records/Zenesegély, 2000)

***

*

Zakir Hussain: Vanaprastham. India és a tabla, a Kelet-Nyugat átjáró és a dzsesszes-rockos fúzió Trilok Gurtu mellé rendeli Zakir Hussaint, aki egy world music-Grammyt is besöpört már a Mickey Harttel közös Planet Drum albumért. John McLaughlin és Billy Cobham, George Harrison és Tito Puente is szövetkezett vele, továbbá filmzenék szerzőjeként sem outsider, lásd a Kis Buddhát Bertoluccitól. Vitrinében egy halom díj, masszív sikersztori.

A Vanaprastham fogadtatását nehezebb belőni. Ez a negyven perc megúszta pupuláris klisék nélkül, szigorúan indiai fonalak szőtték, szóval alaposabb ráfordulást kíván. Kamini és Dark Melody című tételei már közelebb férkőztek hozzám, hanem a többin rendületlenül unatkozom - írnám, ha nem félnék: hiba lenne egy filmzenét a film ismerete nélkül ilyen rövidre zárni. Marad hát a "klasszikus" megoldás: a korongot a gyűjtők figyelmébe ajánlani. Gyors igénybejelentés esetén az enyémre is lehet számítani.

(Universal, 2000)

*** és fél

*

The Chieftains: Water from the Well. Seán " Riada, az ír népzenei mozgalom atyja 1971-ben halt meg, tőle vette át a Chieftains-főnök Paddy Moloney a lángot: tradicionális hangszerekkel tradicionális zenét játszani. Ez a közel negyven esztendő már önmagában is elég ahhoz, hogy a Chieftains és az ír folkzene egyet jelentsen, és ettől sem a Dubliners, sem az Altan, sem a most felkapott Corrs nincsen dehonesztálva. Másfelől arra is magyarázat, hogy robbantásért és friss vérért nem az ő portájukon ajánlott kopogtatni (más eset persze egy olyan jubileumi album, mint a ´95-ös The Long Black Veil - azon Sting, Tom Jones, Mick Jagger, Van Morrison, Sinead O´Connor, Marianne Faithfull).

A Water from the Well annyiban specifikus, hogy afféle útialbum: azokat a tájakat, azokat a muzsikusokat keresi fel újra, amelyek hatással voltak a zenekar hangvételére. Akik otthonosak ebben a világban, nyilván lelkesedni fognak a színfoltokért, akik kívül állnak, aligha perzselődnek meg, inkább a kifinomultságot, a könnyedséget díjazzák majd.

(RCA Victor/BMG, 2000)

**** alá

*

Simentera. A Zöld-foki-szigetek zenéje eddig Cesaria Evorával volt azonosítható; itt az ideje, hogy arra a feljövő társaságra is figyeljünk, amelynek a neve (és a lemeze): Simentera. A vetéshez és az eső iránti fohászhoz kötődik ez a fogalom: egy olyan szigeten járunk, ahol a munkanélküliség mellett a szárazság felel a lakosság szegénységéért. Így eshet meg, hogy a szomorúság és a remény ugyanabban a dalban ölthet testet - akár Evora mornáiban. Ám ezzel kimerül a párhuzam: ez a tíztagú csapat a maga útján jár. Az ismertebb stílusok - a morna, a funana és a coladeira -mellett a marginálisabb landuból, rabolóból és tabankából is ízelít, hol az afrikai, hol a portugál, alkalmasint a brazil befolyásnak engedvén több teret. S bár meglehet, e sok szín hajlamos egymás hatásának a közömbösítésére, egy vonzó és friss debütáció árnyalja zöld-foki képünket: kórusok, dobok gitárok és szaxofonok gazdagságával, s mi több, két-három kivédhetetlen szívtépővel.

(Piranha Records, 2000)

****

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.