World music: már

  • 2000. március 9.

Zene

majdnem féltem: úgy érek a lap aljára, hogy nem lesz mit megosztanom.

Trilok Gurtu: African Fantasy. Tiszta sor, előrébb a gyökerekkel, világzenét kell játszani. Épp eleget keringett a fúziós dzsessz zsákutcáiban, végül Trilok Gurtunak is rá kellett döbbennie. S ha már így alakult, nem aprózta el: míg az egyik szemét hazaküldte Indiába, a másikkal Afrikába kacsingatott. Csatlakozásra bírt három igazán menő énekesnőt: Oumou Sangarét, Angelique Kidjót és (az egykor Zap Mamá-s) Sabine Kabongót; idáig mondjuk ígéretesen hangzik a dolog.

Gurtu kiváló tablás, és technikailag az indiai és afrikai hangszerekkel sincs baj, de nekem mégiscsak félsiker e próbálkozás: a (vélhetően) német gitárok és szintetizátorok nem tudtak megszabadulni a dzsesszrock sablonjaitól, és szerzőként Gurtu is hajlamos közhelyekben gondolkodni, így spirituálisan súlytalan és otthontalan az anyag. Azt persze nem gondolom, hogy hiábavaló: jó hifi kell hozzá + egy kis sznobizmus, akkor biztos élvezhető.

(ESC Records/Zenesegély, 2000)

***

*

Zakir Hussain: Vanaprastham. India és a tabla, a Kelet-Nyugat átjáró és a dzsesszes-rockos fúzió Trilok Gurtu mellé rendeli Zakir Hussaint, aki egy world music-Grammyt is besöpört már a Mickey Harttel közös Planet Drum albumért. John McLaughlin és Billy Cobham, George Harrison és Tito Puente is szövetkezett vele, továbbá filmzenék szerzőjeként sem outsider, lásd a Kis Buddhát Bertoluccitól. Vitrinében egy halom díj, masszív sikersztori.

A Vanaprastham fogadtatását nehezebb belőni. Ez a negyven perc megúszta pupuláris klisék nélkül, szigorúan indiai fonalak szőtték, szóval alaposabb ráfordulást kíván. Kamini és Dark Melody című tételei már közelebb férkőztek hozzám, hanem a többin rendületlenül unatkozom - írnám, ha nem félnék: hiba lenne egy filmzenét a film ismerete nélkül ilyen rövidre zárni. Marad hát a "klasszikus" megoldás: a korongot a gyűjtők figyelmébe ajánlani. Gyors igénybejelentés esetén az enyémre is lehet számítani.

(Universal, 2000)

*** és fél

*

The Chieftains: Water from the Well. Seán " Riada, az ír népzenei mozgalom atyja 1971-ben halt meg, tőle vette át a Chieftains-főnök Paddy Moloney a lángot: tradicionális hangszerekkel tradicionális zenét játszani. Ez a közel negyven esztendő már önmagában is elég ahhoz, hogy a Chieftains és az ír folkzene egyet jelentsen, és ettől sem a Dubliners, sem az Altan, sem a most felkapott Corrs nincsen dehonesztálva. Másfelől arra is magyarázat, hogy robbantásért és friss vérért nem az ő portájukon ajánlott kopogtatni (más eset persze egy olyan jubileumi album, mint a ´95-ös The Long Black Veil - azon Sting, Tom Jones, Mick Jagger, Van Morrison, Sinead O´Connor, Marianne Faithfull).

A Water from the Well annyiban specifikus, hogy afféle útialbum: azokat a tájakat, azokat a muzsikusokat keresi fel újra, amelyek hatással voltak a zenekar hangvételére. Akik otthonosak ebben a világban, nyilván lelkesedni fognak a színfoltokért, akik kívül állnak, aligha perzselődnek meg, inkább a kifinomultságot, a könnyedséget díjazzák majd.

(RCA Victor/BMG, 2000)

**** alá

*

Simentera. A Zöld-foki-szigetek zenéje eddig Cesaria Evorával volt azonosítható; itt az ideje, hogy arra a feljövő társaságra is figyeljünk, amelynek a neve (és a lemeze): Simentera. A vetéshez és az eső iránti fohászhoz kötődik ez a fogalom: egy olyan szigeten járunk, ahol a munkanélküliség mellett a szárazság felel a lakosság szegénységéért. Így eshet meg, hogy a szomorúság és a remény ugyanabban a dalban ölthet testet - akár Evora mornáiban. Ám ezzel kimerül a párhuzam: ez a tíztagú csapat a maga útján jár. Az ismertebb stílusok - a morna, a funana és a coladeira -mellett a marginálisabb landuból, rabolóból és tabankából is ízelít, hol az afrikai, hol a portugál, alkalmasint a brazil befolyásnak engedvén több teret. S bár meglehet, e sok szín hajlamos egymás hatásának a közömbösítésére, egy vonzó és friss debütáció árnyalja zöld-foki képünket: kórusok, dobok gitárok és szaxofonok gazdagságával, s mi több, két-három kivédhetetlen szívtépővel.

(Piranha Records, 2000)

****

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.