Arany Zsiráf-gála: Felhajtás, pajtás!

  • - legát -
  • 2000. március 9.

Zene

A Magyar Hanglemezgyártók Szövetsége a múlt héten a pesti Vigadóban rendezte meg az Arany Zsiráf könnyűzenei díjkiosztó gálát azzal a szándékkal, hogy így jutalmazza meg azokat az előadókat, akik szerintük tavaly a legjobbak voltak. Az 1993-ban alapított díjat ezúttal tizenhat kategóriában osztották ki: jutott belőle Kovács Ákosnak, Carlos Santanának és a debreceni rendőrkapitányság gazdasági csoportjának is.
A Magyar Hanglemezgyártók Szövetsége a múlt héten a pesti Vigadóban rendezte meg az Arany Zsiráf könnyűzenei díjkiosztó gálát azzal a szándékkal, hogy így jutalmazza meg azokat az előadókat, akik szerintük tavaly a legjobbak voltak. Az 1993-ban alapított díjat ezúttal tizenhat kategóriában osztották ki: jutott belőle Kovács Ákosnak, Carlos Santanának és a debreceni rendőrkapitányság gazdasági csoportjának is.

"Nicsak! Az ott Ganxsta Zolee és a Kartel", szólal meg a taxis, és nem téved. Döglégy és a többiek az Intercontinental Szálló előtt ácsorognak a sarkon, miközben az út szélén annyi őrző-védő tüsténkedik, mint egy Fradi-Újpest-meccsen. A másik irányból rendőrségi villogóval felszerelt motoros tűnik fel, mögötte két pazar autó. Kétszáz méterre vagyunk a Vigadótól. A gálaest meghívójára azt írták, a program 19 órakor kezdődik. Ennek csupán azért van jelentősége, mert öt perc múlva hét, de egyelőre még senkit nem engednek be. Az épület előtt csődület,

egy rakás ember

lobogtatja az állófogadásra is érvényes, elegáns jegyét a hidegben, de a bejáratnál nyüzsgő biztonságiak nem hagynak kétséget afelől, hogy most még nem lehet bemenni. Ideges tekintetek, morgás vagy éppen kínos röhögés, csupán egy szőke fickó lelkes, amint osztja az észt a Magyar Televízió operatőrének: "A fényeket akarom látni, a fényeket, baszod!"

A hétköznapi csúcsforgalomban egyszerre csak felbukkan az imént látott villogó motorkerékpár, mögötte az elegáns autókkal. Természetesen a Vigadó előtt fékeznek, testőrök ugranak ajtókhoz, és a kocsikból - ugye kitalálták? - a Kartel tagjai kászálódnak ki. Ez nem lehet igaz! Itt most Hollywoodot játszanak, és a be nem engedett vendégekre osztották a rajongó tömeg szerepét.

Bemenni viszont ezután sem lehet. Öt perc múlva kiderül, hogy a kis konvoj tulajdonképpen "tömbkörüliket" csinál, és mindig az Intercontinentalnál veszi föl az éppen odarendelt magyar popsztárt. Az Irigy Hónaljmirigyet, aztán valamelyik fiúzenekart, egy számomra teljesen ismeretlen kopasz faszit és így tovább. Lehet már fél nyolc is, mire végre bemehetünk, és elkezdődhet a közelharc. Előbb a ruhatárban, aztán a nézőtéren.

A szervezők ugyanis az első tizenöt sor ülőhelyeit együttes- és énekesnevekkel ellátott

fénymásolt papírokkal

takarták le, így a meglehetősen nagyszámú nézőseregnek a hátsó sorokban kell összezsúfolódnia. A fenntartott helyek viszont többnyire üresek maradnak, mivel a sztárok inkább a színpad mögött ólálkodnak. Aztán se szó, se beszéd berobban a Bon-Bon együttes, a leleményesebbek papírgalacsint hajtogatnak a fénymásolt papírokból, és elfoglalják a fenntartott ülőhelyeket, egy bőrdzsekis pasas laza mozdulattal hajítja a széksorok közé a Koncz Zsuzsát. A többség viszont hátul marad heringeskedni.

A műsorvezetők, Geszler Dorottya és egy Filip (Philip esetleg Philippe?) nevű, roppant vidám fickó az elején még megpróbálják ünnepélyesre venni a figurát: Hogy szalad az idő, ez már a nyolcadik Arany Zsiráf, az isten áldjon meg benneteket, drága, jó szponzorok, köszönjük Magyar Televízió, hogy itt vagy, köszönjük, köszönjük, köszönjük..! Lássuk, ki lesz az tavalyi év legjobb felfedezettje! Még egy mobiltelefon is üti a markát. Nézzétek, milyen kasa!

A vetítővásznon sorra láthatók a jelöltek videoklipjei, egyedül Sub Bass Monstert tapsolják meg, viszont amikor kiderül, hogy a díjat a Fekete Vonat tagjai adják át, hatalmas füttykoncertbe kezd a "gengszter-szekció". Nagyon el vannak szállva maguktól, csak azért, mert eladtak huszonötezer lemezt, és arcoskodnak, de mindig kapnak a pofájukra. A nagy romák nem is tudnak rendesen cigányul, halandzsa a szövegük nagy része, olvastam nemrég a TKO (Ogli G és Kicsi Tyson) nyilatkozatát egy magazinban. Nyilván ezért. A Fekete Vonat tagjai megpróbálnak úgy tenni, mintha nem éppen őket fújolnák, mosolyogva nyitják ki a borítékot, a nyertes...

Akkor még nem lehet sejteni, hogy tulajdonképpen ez a füttykoncert lesz az egyetlen emlékezetes esemény az est folyamán. Pedig így van. Ami ezután következik, az ugyanis a tömény unalom.

Díjkiosztás, sztárvendég,

díjkiosztás, sztárvendég és így tovább a végtelenségig. Ami igazán tiszteletre méltó, hogy a fellépők között akadnak olyanok, akik élőben szólalnak meg. Például a legnagyobb sikert arató United együttes vagy a díjazott Venus, viszont amikor a V. I. P. fiúzenekar is hasonlóval próbálkozott, csupán az a kép maradt meg bennem, amint a mögöttem helyet foglaló Zorán a fejét fogja. A tátogók közül az Emergency House-ról bebizonyosodik, hogy tudnak, a Shygysról pedig, hogy nem tudnak egyszerre mozogni. A nézőtéren egyre nagyobb a hangzavar, pedig a közönség egyre fogy, pontosabban kimegy a folyamatos állófogadásra a folyosóra. Ezért aztán az olyan finomságokat sem tudjuk kellőképpen értékelni, hogy a debreceni rendőrkapitányság gazdaságvédelmi alosztálya kapja a "gonoszság elleni díjat", hogy a jazz-világzene (sic!) kategória győztesét, a Djabe együttest maga Szabó László Zsolt tévéelnök köszönti, sőt felajánl nekik még egy egymillió forintos különdíjat is, hogy az "év rocklemeze" Kovács Ákos Besztof című albuma.

Számomra akkor ér véget a rendezvény, amikor megjelenik egy rasztafrizurás, a műsorvezető által világsztárnak titulált vendég, aki még arra is képtelen, hogy eltátogja azt a slágert, amiért Münchenből iderepítették.

Csak másnap tudom meg, hogy lemaradtam az est fénypontjáról, Koncz Zsuzsa életműdíjának átadás-átvételéről. Borzasztóan sajnálom, az viszont nem fér a fejembe, hogy a győztes együttesek hogyan fogják elosztani nyereményüket. Nem a zsiráfot, hanem az egy darab mobiltelefont.

- legát -

(A díjazottak listája a 8. oldalon olvasható)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.