Egy biztosítási ügynök rájött, hogy George Washington szkíta-viking félisten volt

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2018. február 2.

A léghajózás aranykora

A 19. századi féknyúzgyártók még mertek nagyot álmodni.

Albert Welles finom, olvasott ember volt, és műkedvelő genealógus, mellesleg pedig profi biztosítási ügynök, aki saját családfáját szerényen csak Lionel de Welles, Welles hatodik bárója, a Rózsák háborújának egyik hadvezérétől rajzolta meg, bár ha kicsit tovább kutakodik, bizonyára eljut egészen Asszurbanupálig.

Ez a nagyszerű férfiú 1879-ben, a Nórával és a Karamazov testvérekkel egy időben jelentette meg korszakos művét, amely azt a kissé hivalkodó, ám igen akkurátus címet kapta, hogy The Pedigree and History of the Washington Family Derived from Odin, the Founder of Scandinavia, B.C. 70, Involving a Period of Eighteen Centuries, and Including Fifty-Five Generations, Down to General George Washington, First President of the United States. Béna magyar fordításban kábé:

A Washington Család Eredete és Története i.e. 70-től, Odintól, Skandinávia Alapítójától Származtatva, Tizennyolc Századon és Ötvenöt Generáción Keresztül Egészen George Washingtonig, Az Egyesült Államok Első Elnökéig.

false

Bár itt nyilván minden tisztességes, a Hihetetlen magazint (februári címlap: Ernetti atya időgépe a Vatikánban – Jézus kereszthalála a képernyőn) előszeretettel forgató olvasónak megdobbant a szíve, sajnos ez az Odin nem egészen az az Odin, a Félszemű, a Mindenek Atyja, aki a Gungnirt forgatva vetette be magát a Ragnarökbe, és aki szemrebbenés nélkül húzott női ruhát, ha úgy hozta az élet. Welles elmélete szerint ugyanis Odin nem mitológiai, hanem egy kissé homályos történelmi figura, Fridulf, az ismert szkíta (!) vezér fia, hadvezér és nemes dalia, aki valahol Közép-Ázsiában, a Don (Tanaisz) folyótól keletre, egy Asaland vagy Asaheim nevű birodalomban uralkodott türk alattvalói felett, akiket aesireknek is neveztek (micsoda véletlen, hogy majdnem pontosan ugyanígy hívják Észak Isteneinek panteonját!), később meghódította Skandináviát, majd annak első királya lett.

Ez egyébként a turanizmus szempontjából is nagyon rokonszenves koncepció,

hiszen eszerint talán mi, magyarok is rokonságban állunk a birodalomalapító nordikus félistennel és az Amerikai Egyesült Államok első elnökével egyaránt, amire akár egy új, minden korábbinál érdekesebb nemzeti identitást is fel lehetne húzni.

Welles sajnos a magyarokra nem tért ki, viszont vaskos, négyszázoldalas könyvében szépen levezette Odin ezerhétszázéves családfáját, amelyben aztán természetesen mindenféle létező és/vagy nem létező, a vérrel, vassal és mennydörgéssel írt történelem legnagyobb pillanatait idéző fantasy neveket (Fredigod, Halfdan, Sigurd, Bardolf, Auda Diuphraudza) vonultatott fel.

false

Persze jogosan merül fel a kérdés, hogy egészen pontosan mi szükség volt erre a nyilvánvaló hülyeségre.

A megfejtés szerint egész Amerika lázas identitáskeresésben volt ekkoriban, amihez, fiatal ország lévén, kénytelenek voltak kölcsönvenni némi patinás mitológiát és történelmet olyan helyekről, ahol egyáltalán volt ilyesmi. Másrészt az egész világon hódított (és tulajdonképpen máig hódít) a középkormánia, ami igazából már jóval korábban, a pont ezzel a korszakkal szembehelyezkedő felvilágosodás idején felütötte fejét, és ami aztán az egyik legmaradandóbb retróhullámnak bizonyult. Az elkötelezett hívek neogótikus kastélyokat és templomokat emeltek (ezeket Amerikában is imádták), a preraffaeliták varázslatos giccsképeket festettek sudár és sápadt hercegkisasszonyokról, Macpherson megírta az Ossziánt, Chatterton egy fiktív, középkori szerzetes modorában verselt, Walter Scott csúcsra járatta a műfajt, olvashatóra fordítva megjelent a Beowulf, a Nibelung- és a Roland-ének, Goethétől és Chateaubriand-tól a viktoriánus költőkig tényleg majdnem mindenki felkapaszkodott erre a vonatra, de akár eszünkbe juthat George Sand és Merimée is, akik

unikornisokat ábrázoló faliszőnyegeket találtak egy ódon várkastélyban, ami már valószínűleg ey következő szint.

Hegyen-völgyön lovaglások, ájult miszticizmus, lovagi szerelem, miegymás – az ezzel együtt fejlődő nagy nemzeti gondolat tényleg valami friss levegőt hozott. Szóval ennek a korszellemnek az egyik extrém, habár igen szórakoztató példája a szkíta viking félisten George Washington és az ő rettenthetetlen, térdig vérben gázoló skandináv kamuősei.

Igazán kár, hogy ez azóta valamiért kikopott a köztudatból.

Albert Welles könyvét itt lehet lapozgatni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.