Csúnya vége lett a romantikus művészóriások egyéjszakás kalandjának

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2018. január 19.

A léghajózás aranykora

Sand–Mérimée-affér: senki sem tudja, mi történhetett azon a bizonyos éjszakán, de mi elképzeltük.

„George Sand tehetsége legragyogóbban késői kisebb elbeszéléseiben nyilvánul meg, melyek mentesebbek lévén a célzatos vonatkozásoktól, szigorúan a való élet, különösen a falusi nép életének hű leírását adják. Legnagyobb érdeme, hogy az emberiség legmagasabb és legnemesebb érdekeit férfiasan, állhatatos szívvel képviselte” – valami szokásos, értelmetlen baromság a magyar Wikipédiáról

George Sand egyik nagy tragédiája, hogy leghíresebb regényeit, mondjuk az Indianát, a Mauprat-t és a Consuelót valamivel később kicsit, de tényleg csak egy kicsit jobban (és egy másik nyelven) megírták újra a Brontë nővérek, olyan, az eredetieknél ráadásul sokkal menőbb címekkel, mint Jane Eyre, Üvöltő szelek és Vilette.

A másik tragédia meg az, hogy maga a brand, a mítosz, a figura és az ezekhez kapcsolódó idióta klisék tényleg annyira túlnőtték magukat az évek, évtizedek, évszázadok alatt, hogy az már nyomasztó árnyékot vet a vitán felül fantasztikus művészi produkcióra. Kézenfekvő párhuzam lehet itt mondjuk a Ramones együttes munkássága, noha sajnos a művésznő soha nem írt regényt a ragasztószívásról, ahogy a portréjával ellátott hamisított pólókat sem szokás árulni gyanús aluljárókban.

Szóval nagyjából ott tartunk, hogy George Sand (akinek mi is elkötelezett rajongói vagyunk itt a léghajóblogon) egy

szivarozó, biszexuális kommunista volt nadrágban,

és szeretőivel meg lehetne tölteni egy irodalmi ki kicsodát, meg egy híres emberek viaszmásait felvonultató panoptikumot (még az is lehet, hogy van már ilyen!). Mellesleg egyébként írogatott valamiket.

Ezen a képen mi sem akarunk változtatni, így természetesen ez a poszt sem azért készült, hogy felhívjuk az olvasók figyelmét a berry-i úrnő irodalmi érdemeire, vagy hogy sorra vegyük, az emberiség számos érdekei közül pontosan melyeket is képviselte férfiasan, állhatatos szívvel, hanem hogy megemlékezzünk életének talán legrosszabb, viszonylag jól dokumentált dugásáról.

Nyilván nem valami nímanddal esett meg az emlékezetes egyéjszakás katasztrófa, hanem a dicséretesen rövid regényeiről és remek novelláiról ismert Prosper Mérimée-vel, a Szent Bertalan éjszakája, a Lelkek a purgatóriumban vagy a Carmen szerzőjével, aki azért tagadhatatlan erényei ellenére is legfeljebb feleannyira volt tehetséges, mint Sand. Viszont pályatársnőjéhez hasonlóan ő is valósággal fürdőzött a társasági sikerekben, és

rendíthetetlen híve volt a változatos nemi életnek.

A francia irodalom két megállíthatatlan szexgépe valamikor 1833 tavaszán, a húszas éveik legvégén ismerkedett meg egymással, baráti közvetítéssel. George Sand ekkoriban éppen rendkívül zaklatott időszakon ment keresztül: nem sokkal korábban szakított az egyébként tökéletesen jelentéktelen Jules Sandeau-vel, túlságosan intenzív, bensőséges és botrányos kapcsolatba bonyolódott Marie Dorval színésznővel, illetve harmadik regényén, a Lélián dolgozott. Szóval a neves kritikus-esszéista, egyúttal önzetlen jó barát Sainte-Beuve úgy vélte, hogy nem ártana végre lazítania, ezért bemutatta őt Merimée-nek. Két ilyen szép, fiatal ember, két nagy művész, ráadásul franciák, hát nyilván ki sem jönnek az ágyból egy teljes hónapig.

false

Egyébként Sand-nak az elején még imponált is Merimeé férfias sármja és magabiztossága, valamint az, hogy pompás szerető hírében állt, amivel amúgy szívesen kérkedett. A meghitt randevúk, a hosszú séták, a párizsi kocsikázások és a tartalmas beszélgetések mind abba az irányba mutattak, hogy egy irodalomtörténeti jelentőségű viszony van kibontakozóban.

Ám aztán sajnos kénytelenek voltak lefeküdni egymással.

Hogy pontosan hogyan is zajlott le ez az éjszaka, azt az egymásnak néhol ellentmondó források és különböző pletykák miatt nehéz kibogozni, de mi, az írásban és a szexben egyaránt tapasztalatlan kisemberként több verziót is el tudunk képzelni. Egy: George Sand túl heves és közönséges volt, például, még belegondolni is szörnyű, ő akart felül lenni, ami megrémítette Merimée-t. Kettő: épp ellenkezőleg, a művésznő még csak megmozdulni sem volt hajlandó. Három: Merimée mégsem volt olyan jó, mint ahogy állította. Négy: túl jók voltak mindketten, és ez a töménytelen, zabolázhatatlan szexuális energia egyszerűen kioltotta saját magát. Öt: tök bénák voltak, és csak a szájuk járt.

A csodás együttlét után a felek természetesen romantikus művészóriásokhoz illő módon sértegették egymást. Merimée 5 frankot hagyott a nő éjjeliszekrényén, és azt vágta a fejéhez, hogy úgy viselkedik, mint egy utcalány, annak minden előnyös tulajdonsága nélkül, de közben olyan büszke, mint egy márkíz, de annak kelleme nélkül. Sand pedig állítólag azt terjesztette a városban, hogy kipróbálta Merimée-t, és semmi rendkívülit nem tapasztalt. De az is lehet, hogy ez utóbbit csupán a rosszindulatú Dumas adta a szájába, és valójában teljesen kiborult az éjszaka után, és elsősorban önmagát vádolta.

Mindenestre így lassan kétszáz év távlatából azért a férfi tűnik nagyobb bunkónak.

Sand érdeklődése ezután az olyan, fiatalabb és kevésbé lehengerlő modorú fiúk irányába fordult, mint Musset vagy Chopin, de Merimée-vel sem szakadt meg a kapcsolata, és tíz évvel később egy elhagyott várban együtt bukkantak rá egy titokzatos egyszarvúra.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.