Feltűnés nélkül, már-már titokban zajlott a Dandy Warhols első magyarországi koncertje, pechjükre ugyanis a Campus Fesztivál elsősorban hazai ízekre kíváncsi közönsége kellett bizonyítaniuk, és most nemcsak Majkára gondolunk. Az együttes billentyűsével, Zia McCabe-bel igazán őszinte, sablonoktól mentes interjút készíthettünk, amely a csütörtökön megjelenő lapszámunkban olvasható. Ám abban nem esik szó a zenekarról készült Dig! című dokumentumfilmről, ugyanakkor tudtuk, hogy a filmet Magyarországon is bemutatták. Akkor a Magyar Narancs írt is róla; Bori Erzsébet Hét év - Ondi Timoner: Dig! - Ezt Kapd ki! című recenzióját alább teljes terjedelmében közöljük. Ha Ön nem ismeri a filmet, akkor előbb ezt olvassa el, utána pedig azt, hogy Zia McCabe mit gondol erről két évtized múltán.
Hét év - Ondi Timoner: Dig! - Ezt Kapd ki!
Két rockbanda, a Brian Jonestown Massacre meg a Dandy Warhols 1995-ben barátként és riválisként együtt indul világhódítani. Másznak fölfelé a szokásos szamárlétrán, helyi klubok, hazai turnék, számok és kapcsolatok gyűjtése az első lemezfelvételhez. Nem telik bele egy év, és elválnak útjaik.
Egyetlen, talán nem is tudatos, csak alkalom szülte döntésen múlik, hogy úgy távolodjanak el egymástól, mint az agrárolló két szára. A Dandy Warhols egy nagy lemezcéghez szerződik, a Brian Jonestown Massacre egy kis függetlenhez, miközben egy Ondi Timoner nevű csaj a kamerájával már ott liheg a nyakukba. Egyikük sem tesz rossz lóra: a fegyver-, drog- és lánykereskedelem után a népszórakoztatás a legjövedelmezőbb, a zene- és filmiparral az élen. Aki beleszáll, az sikert és zsetont akar, változó, de mindenképpen szoros egymásutánban. A Dandy és a Massacre közti különbség nem tűnik számottevőbbnek, mint amennyit a név-választásuk (két mérsékelten szellemes játék a szavakkal és jelentésekkel) sugall, de ebbe nem érdemes belelovalnunk magunkat, sok bandán ragadt már rajta az ifjonti bohósággal kitalált elnevezés. Hasonlóképp tévútra vihet, ha archetípusokat látunk beléjük, és megtesszük a Dandyt megalkuvó, a sikerért elvtelen kompromisszumokat kötő zenekarnak, és vele szemben a Massacre lesz az őszinte, kőkemény antitézis - az igazi tehetség fedezetével.
A két haver csapat kezdetben közösen megy turnézni, beállnak egymáshoz játszani; a dandyk nem győzik csodálni a Massacre motorja és frontembere, Anton Newcombe zsenialitását, és a filmben megszólaltatott zenei szakemberek visszhangozzák hozsannájukat. Ennyivel kell beérnünk, mert a Dig! ugyan zenés film, de inkább a történésekre összpontosít - úgy tűnik, a stábnak sikerült jelen lennie minden fontos, de főleg botrányos eseménynél -, a zene kísérő-alá-festő szerepbe szorul, és hiába vagyunk ott a próbákon, fellépéseken, lemezfelvételeken, egyetlen számot sem hallunk végig. A néző így csak bizonytalan benyomásokat szerezhet a két banda zenéjéről, és kénytelen becsszóra elhinni a nyilatkozók értékítéletét. Amiről viszont a mozgóképes bizonyítékok egész tárházát kapjuk, az Anton erőszakos, összeférhetetlen alkata, féktelen, önpusztító életmódja. A Dandy tagjai óvatos duhajok, beérik fűvel és némi alkohollal, míg a vad Massacre banda politoxikomán, láncdohányos, vedel, szív, tol, sőt Anton még szúr is.
A Dandy Warholsnak szépen beindul a karrierje, a Capitol Records támogatásával jó klubokban játszanak, MTV-stílű klipjük készül és a szokott módon bevezetik őket előbb az angol, majd a kontinentális piacra, a csúcs a readingi fesztivál, ahol százezrek skandálják a számaikat. Közben a Massacre ócska, közép-nyugati helyeken lép föl, esetenként tíz (ittas) hallgató előtt, Anton menetrendszerűen tűz össze a közönséggel meg a társaival, s a parázs szóváltásokból nemritkán tömegverekedés lesz. A feszültségek végül szakadáshoz vezetnek: előbb a menedzserüktől válnak meg viharos körülmények között, majd sorra lapátra kerülnek/kiszállnak a bandatagok, az el- és megborultan a közönséget gyalázó Antont kifütyülik, szeméttel dobálják, mígnem a rendőrség megadja a koncert záróakkordját. Amikor Newcombe seggrészegen porba alázza magát a Dandy lemezbemutató partiján, úgy tűnik, eljött a vég. De a film csattanós befejezésének némileg ellentmond az epilógus, mely szerint Anton nem hagyott fel a zenéléssel, és már a 12. lemezénél tart. Még az is lehet, hogy benő a feje lágya, lévén megszállott muzsikus, aki tisztában van a saját értékével, csak eltévesztette a házszámot: előbb piszkosul híresnek és gazdagnak kell lenni, és utána már megengedheti magá-nak mindazt, amiért most elviszi a rendőr.
A Dig! végig roppant érdekes, jól szerkesztett film, de itt kivillan a lóláb, és ez könnyen kérdésessé tehetné az egész hitelességét. Van azonban valami, ami félresöpri a kételyeket. Timoner és a Dig! mögött hét év fedezete áll. Ha egy rendező ennyi időt szán arra, hogy anyagot gyűjtsön, embereket és eseményeket kövessen, akkor el kell hinnünk, hogy komolyak a szándékai. A szinte példa nélküli vállal-kozás, ez a filmes "close reading" olyat tud mutatni, amit nemigen láttunk eddig. Hét év nagy idő fiatal emberek életében, közben kiélesednek a kölyökvonások, megváltoznak az ízlések és a pofonok, kapcsolatok köttetnek és szakadnak szét, a felelőtlen játékok és tét nélküli kísérletezések sorsdöntő karrierlépésekké alakulnak; az ifjonti lázadások és tévelygések, dacolások és nekizúdulások lassan kirajzolnak egy ívet, amely utakat nyit és még többet lezár. Diktálni kezd a választások belső logikája, előrehajt vagy kényszerpályára szorít. Nyomában pedig megjelennek az ideológiák és a pusztító élethazugságok. Nem gyakran van módunk ezt ilyen alaposan megfigyelni.
Lehet, hogy Timoner csak a sikerre vivő komformizmust és a meg nem alkuvás rögös útját akarja modellezni. De pusztán az időtényező, a hét év önsúlya letéríti az előre kijelölt vágányról. És még ez se biztos: honnan tudhatta volna 1995-ben, hogy mi lesz a történet vége? Ami Timonert illeti, egy drámaian mozgalmas dokumentumfilmmel Sundance-díjat nyert. Ami engem illet, sürgősen beszerzek egy-két Brian Jonestown Massacre-lemezt.
Zia McCabe a Dig! idén bemutatott bővített, évfordulós változatáról beszélt lapunknak.
Magyar Narancs: Készült egy híres film rólatok és a Brian Jonestown Massacre-ről, ezt volt a Dig!. A tavalyi 20 éves jubileumra kijött a doksi bővített változata Dig XX címmel. Mi volt a benyomásod róla?
Zia McCabe: Elég sok benyomásom van róla! (nevet) A zenekarom többi tagja nem nagyon hajlandó róla beszélni. Szerintem a filmnek jó hatása volt a mi szempontunkból, szerintük meg kárt okozott. A Dig! felrakott minket a zenei térképre és eljuttatott minket sok olyan emberhez, akik amúgy valószínűleg soha nem hallottak volna rólunk. Jó pár olyan rajongóval beszéltem már, aki ezen keresztül fedezett fel minket. Ha nem ismered ezt a két zenekart, az eredeti film akkor is szórakoztató. A Dig XX viszont szerintem már kifejezetten csak a rajongóknak szól. Részletesebb, és lényegében igényli, hogy legyen ismereted a két együttesről. A közepe nagyon el van nyújtva, és ott túl sok szó van a Brian Jonestown Massacre-ről és Anton Newcombe-ról. Szinte el is felejted, hogy a film eredetileg két zenekarról szól. Ugyanakkor ez az új változat nagyobb szimpátiát és részvétet tud kiváltani az emberből szerintem. Szimpatizálsz a két bandával, mert ők csak jók és sikeresek akarnak lenni. Az eredeti változat egy kicsit jobban démonizálta a résztvevőket. A jubileumi verzióból jobban megérted, hogy a Brian Jonestown Massacre is akarta a sikert, csak ők érzelmileg sérült emberek. Noha nekem is vegyes érzéseim vannak, tavaly elkísértem a filmet két fesztiválra, ahol részt vettem közönségtalálkozókon is. A Dandy Warholsból csak én voltam ott, illetve eljött még velem az első dobosunk, Eric Hedford. Szoktam együtt DJ-zni vele. Neki van egy állandó fellépéssorozata, és én ott néha vendégeskedek. Ezenkívül dobtanárként is dolgozik.
MN: Antonnal kapcsolatban vagytok még?
ZMC: Igen. Ha Berlinben járunk, mindig meglátogatjuk. Illetve ha épp úgy alakul, hogy ugyanabban a városban vagyunk, összefutunk. Van egy felvétel rólunk, a Dandy Warhols, a Brian Jonestown Massacre és a Black Angels tagjai mind a színpadon vannak egy austini fesztiválon, és halloweenos csontvázruhában együtt játsszuk a színpadon a Rave Up című számunkat. Az nekem olyan volt, mint egy valóra vált álom. Ott ástuk el a csatabárdot. Anton egy kiszámíthatatlan figura, sok mentális és függőségi problémával kellett már megküzdenie. Ez a két problémahalmaz elég súlyos kombó tud lenni. Velem még soha semmilyen konfliktusa nem volt. Előfordult, hogy egy bunyó során én szedtem ki a kezéből a széklábat. Az esetek többségében nagyon aranyos tud lenni, csak néha elveszíti a kontrollt.
A Zia McCabe-el készült interjú a Magyar Narancs július 31-én megjelenő számában olvasható.