A szerk.

A csodalabda

A szerk.

Adott a kultúra testinek rendesen Magyarország a múlt héten. Mondjuk, szombaton könnyű volt, hisz a Magyar Zene Házának nevezett létesítmény – legyen ma bármilyen is – eleve bűnben fogant, az átadásán történtek tehát csupán a NER rendes üzletmenetének képezték a méltó részét.

Ugyanez az Esterházy Péter és Gitta Könyvtár megnyitójáról már egyáltalán nem mondható el (tudniillik, hogy bűnben fogant volna), ellenben igyekvő NER-vitézek szívós erőlködésének köszönhetően mégis sikerült valamelyes árnyékot vetni a jeles alkalomra. Az említett vitézek, nevezetesen Fekete Péter és a valaha jobb napokat is látott Prőhle Gergely azonban rendesen odatették magukat – egyikük az Emmi, másikuk az Evangélikus Országos Múzeum képviseletében, de mind a ketten a NER nevében.

A történetet mindenki ismeri, Fekete a kitüntetett alkalomra készülvén magához vett a Petőfi Irodalmi Múzeumból – szocialista megőrzésre – egy focilabdát, hogy azzal emelje a könyvtárátadó fényét. Saját bevallása szerint szokása ez neki, „kérdezgetik is mindig az újságírók”, hogy ma milyen „műkinccsel” tetszik megörvendeztetni bennünket. Aha, nyilván szórul szóra így megy ez – ennyit a saját bevallásról, mint a műfaj honi változatáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.