A szerk.

A csodatotem

A szerk.

A Hertha nevű berlini focicsapat kedden kirúgta magyar kapusedzőjét, Petry Zsoltot. Az esetről kiadott közleményük hangsúlyozza, hogy a döntésnek nem sportszakmai okai vannak, hanem világnézetiek.

Petry a klub egyik reprezentánsaként nyilatkozott a Magyar Nem­zet című magyarországi pártlapnak, ahol némi szakmázós előjáték után elítélően nyilatkozott a magyar labdarúgó-válogatott kapusának egy korábbi nyilatkozatáról, amelyben Gulácsi Péter kiállt az úgynevezett szivárványcsaládok mellett. Petry továbbá Európa erkölcsi leépüléséről és bevándorláspolitikájának rémes következményeiről szónokolt: „rettentő sok bűnöző lepte el Európát”.

Magát a nyilatkozatot a megjelenésekor (hétfőn reggel) leginkább egyféleképpen lehetett értelmezni, mégpedig úgy, hogy Petry bejelentkezett egy magyarországi állásért. Erre számos oka lehetett, például a Hertha elég nagy valószínűséggel várható kiesése a Bundesligából, vagy éppenséggel az itt kecsegtető magasabb fizetés (ezt nem viccből mondjuk), de ezek csak feltételezések, amelyek viszont azon a nagyon is valós megfigyelésen alapulnak, miszerint az efféle hűségnyilatkozatok jelentik a belépőt a NER ilyen-olyan, adott esetben mégoly alacsony szintjeire is. Gyere, köpj le valakit/valakiket, hajolj meg, ennyi az egész. S ez ennek a történetnek a lényege is: Petry Zsolt a kirúgása által ugyanannak a bűnös szisztémának lett áldozata, mint pár héttel ezelőtt Hrutka János, holott kettejük megszólalásai között ég és föld a különbség, mint ahogy a kirúgásuk között is.

Ha ugyanis a nyilatkozatok tartalmát nézzük, a dolog egyértelmű. Hrutka János elfogadó nyilatkozatokat tett (egyik fő bűneként lapunknak is), mire elcsapták a TV2-csoporthoz tartozó Spíler tévétől. Nem mellesleg Gulácsi is elfogadó nyilatkozott tett, de ő érinthetetlen a NER számára, hiszen a magyar labdarúgásban nincs még egy Európa-klasszis kapus, a főállása pedig Lipcsében van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.