A szerk.

A vátesz

A szerk.

A tavaly februári kegyelmi botrány óta a fideszes agytröszt kétségbeesve keresi azt az ügyet, amellyel újra átvehetné a „közbeszéd tematizálását”, esetleg „a napirend uralását”.

Ám eddig nem járt sikerrel az az erőlködés, amelynek során Magyar Péter magánéletétől kezdve a volt vezérkari főnök zsírpárnáin át az obligát hazaárulózásig, a vetélytársak nyílt fenyegetéséig, a marginális társadalmi csoportok elleni durva uszításig annyi mindent az országra zúdított az agitprop. Ellenkezőleg: az agresszivitás, a nyílt hazudozás egyre többek számára teszi nyilvánvalóvá a kormánypárt valódi politikai karakterét, a hatalomnak azt a gátlástalan, bármely normát azonnal felrúgni kész akarását, amely ezt a pártot és főleg annak első számú vezetőjét a kilencvenes évek első felétől jellemzi.

Ezekben a napokban újabb kommunikációs kísérletnek vagyunk a tanúi, és ez most sokat ígérőnek tűnik Orbán számára. A szerencse (?) is a miniszterelnök mellé állt annyiban, hogy Donald Trump elnök a pénteki Ukrajna-ügyi orosz–amerikai csúcstalálkozóra készülve egy sajtótájékoztatón Orbánt olyan „nagyon-nagyon okos” politikusnak nevezte, aki komoly hatással volt arra, mit is gondoljon ő, mármint Trump elnök, Putyin ukrajnai agressziójáról. Kisvártatva Orbán egyedüli uniós vezetőként nem írta alá azt az EU-s állásfoglalást, amely szerint az ukrán nép feje fölött nem lehet dönteni Ukrajnáról, továbbá a határok erőszakos megváltoztatása elfogadhatatlan. Orbán (már a trumpi feldicsérés tudatában) külön posztban magyarázta el kioktató modorban, hogy szánalmas, amit „a háborúpárti” EU művel; nem résztvevője a csúcstalálkozónak, akadályozza a tárgyalásokat, közben „a kispadról kiabál”. A harmadik felvonásban már a kormánysajtó tolja ezerrel ezt a „narratívát”, támaszkodva egy YouTube-beszélgetésre is – Orbán partnere Nógrádi György „biztonságpolitikai szakértő” volt –, amelyben a miniszterelnök Nógrádi élénk helyeslése közepette leszögezte, hogy „Zelenszkij elvesztette a háborút”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.