A szerk.

A vén zászlótartó

A szerk.

Lapunk megjelenésével egy időben lép érvénybe a szabályozás, mely szerint a húspultban lévő csomagolatlan sertéshúsokra jól láthatóan ki kell írni a termék származását, de a 200 négyzetméternél nagyobb boltokban nemzeti színű zászlókat is ki kell tenni a szöveg mellé.

Mivel az intézkedést hivatalosan nem indokolta senki, legfeljebb tippelhetjük, hogy a háttérben a szokásos „nemzetstratégiai szándékok” húzódnak: a) helyzetbe hozni a magyar gazdákat; b) ösztönözni a fogyasztókat a hazai termékek vásárlására.

De bármi volt is az illetékesek célja, itt elsősorban a hülyeség üli (disznó)torát. Ha ugyanis ezek a zászlók valamiféle minőségjelzést nyújtanának, akkor muszáj lenne az egészet kiterjeszteni a marhára, a baromfira, a halra, a vadra, no meg a sarki hentesre, akinek nincs 200, csak mondjuk 47 négyzetméteres boltja. Ráadásul a szabályban azt is rögzítették, hogy a tartás helye és a vágás helye dönti el, hogy milyen legyen a zászló. Ha a kettő megegyezik, egy zászlót, ám ha a disznót más országban vágták le, mint ahol tartották, akkor két zászlót kell a húsra tenni. De honnan tudni ebből, hogy melyik a tenyésztői és melyik a vágóhídi zászló? És ha bevesszük a határon túli magyarságot? Mi legyen az ő disznaikkal? Milyen zászlót tegyenek a jófajta erdélyi malachúsra?

S van itt még valami, ami összefügghet a zászlóállítással. A kormány milliárdokkal kitömött nagy vállalkozásáról, a sertésstratégiáról van szó, ami 2012-ben úgy indult, hogy öt év alatt meg kell duplázni a hazai sertések számát. A tervben 6 millió disznóról volt szó, majd miután az állomány két év alatt 200 ezerrel nőtt, már 7 millióról. Már akkor sokan feltették a kérdést, hogy kinek tudjuk majd eladni ezt a sok disznót, miközben a fogyasztása nemcsak világviszonylatban, de országosan is folyamatosan csökken, de hamar kiderült, hogy felesleges ezért aggódni. A 2015-ös csúcs után egy évvel újra 3 millió, 2017-ben pedig már csak 2,8 millió sertést számlált a hazai állomány, ami különösen annak fényében nagy kudarc, hogy 2016. január 1-jétől 27-ről 5 százalékra csökkentették a sertéshús áfáját.

Azt természetesen azóta sem ismerte el senki, hogy a milliárdokkal kitömött sertésstratégia megbukott. Pedig bizonyos volt az már 2017-ben is, amikor Orbán Viktor a Csányi Sándorhoz köthető mohácsi vágóhíd megnyitóján a stratégiát is megemlítve kijelentette: „Ez fontos a magyar mezőgazdaság számára, és a magunkfajta vidéki, falusi emberek számára érzelmileg is fontos. Jó tudni, hogy (…) a saját fajtánk biztonságban tudhatja saját jövőjét, jó látni, hogy a saját gyermekkorunk világának van jövője.”

E megnyilvánulás tükrében az sem okozna meglepetést, ha kiderülne: semmi egyéb nem áll a sertéshúsos zászlók hátterében, mint valami Patyomkin-sertésstratégia: meg ne tudja a miniszterelnök úr, hogy „saját gyermekkora világának” egyáltalán nincs jövője.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.