A szerk.

A vén zászlótartó

A szerk.

Lapunk megjelenésével egy időben lép érvénybe a szabályozás, mely szerint a húspultban lévő csomagolatlan sertéshúsokra jól láthatóan ki kell írni a termék származását, de a 200 négyzetméternél nagyobb boltokban nemzeti színű zászlókat is ki kell tenni a szöveg mellé.

Mivel az intézkedést hivatalosan nem indokolta senki, legfeljebb tippelhetjük, hogy a háttérben a szokásos „nemzetstratégiai szándékok” húzódnak: a) helyzetbe hozni a magyar gazdákat; b) ösztönözni a fogyasztókat a hazai termékek vásárlására.

De bármi volt is az illetékesek célja, itt elsősorban a hülyeség üli (disznó)torát. Ha ugyanis ezek a zászlók valamiféle minőségjelzést nyújtanának, akkor muszáj lenne az egészet kiterjeszteni a marhára, a baromfira, a halra, a vadra, no meg a sarki hentesre, akinek nincs 200, csak mondjuk 47 négyzetméteres boltja. Ráadásul a szabályban azt is rögzítették, hogy a tartás helye és a vágás helye dönti el, hogy milyen legyen a zászló. Ha a kettő megegyezik, egy zászlót, ám ha a disznót más országban vágták le, mint ahol tartották, akkor két zászlót kell a húsra tenni. De honnan tudni ebből, hogy melyik a tenyésztői és melyik a vágóhídi zászló? És ha bevesszük a határon túli magyarságot? Mi legyen az ő disznaikkal? Milyen zászlót tegyenek a jófajta erdélyi malachúsra?

S van itt még valami, ami összefügghet a zászlóállítással. A kormány milliárdokkal kitömött nagy vállalkozásáról, a sertésstratégiáról van szó, ami 2012-ben úgy indult, hogy öt év alatt meg kell duplázni a hazai sertések számát. A tervben 6 millió disznóról volt szó, majd miután az állomány két év alatt 200 ezerrel nőtt, már 7 millióról. Már akkor sokan feltették a kérdést, hogy kinek tudjuk majd eladni ezt a sok disznót, miközben a fogyasztása nemcsak világviszonylatban, de országosan is folyamatosan csökken, de hamar kiderült, hogy felesleges ezért aggódni. A 2015-ös csúcs után egy évvel újra 3 millió, 2017-ben pedig már csak 2,8 millió sertést számlált a hazai állomány, ami különösen annak fényében nagy kudarc, hogy 2016. január 1-jétől 27-ről 5 százalékra csökkentették a sertéshús áfáját.

Azt természetesen azóta sem ismerte el senki, hogy a milliárdokkal kitömött sertésstratégia megbukott. Pedig bizonyos volt az már 2017-ben is, amikor Orbán Viktor a Csányi Sándorhoz köthető mohácsi vágóhíd megnyitóján a stratégiát is megemlítve kijelentette: „Ez fontos a magyar mezőgazdaság számára, és a magunkfajta vidéki, falusi emberek számára érzelmileg is fontos. Jó tudni, hogy (…) a saját fajtánk biztonságban tudhatja saját jövőjét, jó látni, hogy a saját gyermekkorunk világának van jövője.”

E megnyilvánulás tükrében az sem okozna meglepetést, ha kiderülne: semmi egyéb nem áll a sertéshúsos zászlók hátterében, mint valami Patyomkin-sertésstratégia: meg ne tudja a miniszterelnök úr, hogy „saját gyermekkora világának” egyáltalán nincs jövője.

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.