Kiállítás

Suttogó szó-képek

Brückner János: CLOSER

  • Dékei Krisztina
  • 2025. november 19.

Kritika

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Ilyen volt a József Attila vagy az elhíresült, a tágabb közönséghez is eljutó Orbán Viktor színező. Ennek egy másik, szintén a kiállításnézőket bevonó változata a Likeprint, az embernyomtató, a like-bélyegek felragasztásával összeálló kép (4543 kedvelés, 2014).

Brückner sokoldalú, több mediális formát (videó, fotó, performance, rajz) használó művész, de mégis leg­inkább talán festő, aki korai digitális, illetve analóg fényképekből indul ki, legyen az családi fénykép vagy műtárgy-reprodukció. Ezt a döntően realista és figurális képi világot nagyítja fel és „digitalizálja”; a lecsorgó festékfoltok, a tökéletlennek tűnő formák, a vizuális hibamátrix, a „finom zűrzavar” csupán a digitális fényképen áll össze értelmezhető egészként.

A művésznek ez immár harmadik egyéni kiállítása a 2022 óta működő Longtermhandstand tereiben. Egyfajta folyamatként is tekintünk ezen kiállításokra, hiszen e műcsoportok más-más fókusszal ugyan, de ugyanabból a „digitális” forrásból táplálkoznak. Ahogy maga Brückner is írja: „Amit én művészetnek nevezek, az egy kísérleti folyamat: formátumok, módszerek és igazságok sokfélesége, amely arra vállalkozik, hogy el­érjen valamilyen mélységet vagy csúcsot.” Brückner a Not going home (2022) című kiállításán a mára már boldog békeidőknek tűnő kétezres évek elején zajló rave-partik euforikus hangulatára, az átbulizott éjszakákra rezonáló festményeket állított ki, a műveket mégis átlengi valamiféle kísérteties hangulat, mintha a múlt önmaga szelleme, a régen megélt szabadságot felfaló sötétség rabja volna. Ez a hátborzongató érzés dominált a Kádár-korszak családi fotóiból kiinduló Magyar emberek tevékenységei (2024) című kiállításon is: a nosztalgikus múlt képét folyamatosan felülírták a horrorisztikus elemek, sikoltó szájak, gonosz szellemalakok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?

Mire kellhet a kormánynak Donald Trump pénze?

Dáriusz kincsét szeretné elkölteni a kormány a jövő évi választásokra készülve, ám ehhez a semminél is kevesebb forrás áll rendelkezésére. A gazdaság nem siet egyelőre Orbán Viktor segítségére, a reménysugár az amerikai hitel lehet – de így vagy úgy, jövőre brutális számlát kell kifizetni.

Homályban

Elkelt a tíz éve üresen álló battonyai SOS Gyermek­falu, de egyelőre nem tudni, ki vette meg, és azt sem, mennyiért. A korábbi polgármester szerint a jelenlegi városvezető a vevők között lehet.

Csak sikerült elkölteni

Felhajtás nélkül adták át ősszel az MTK Sportparkot. A létesítményt eredetileg egy 2019-es sportesemény kedvéért akarták felhúzni, és bár már azt is kényel­mesen meg tudták rendezni máshol, 2025-ig mégis sikerült elkölteni az erre szánt 30 milliárd forintot a NER egyik kedvenc cégével együtt.