Színház

Fejszék és haszonnövények

Feledi János – Feledi Project: Cseresznyéskert

  • Molnár T. Eszter
  • 2025. november 19.

Kritika

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

A változó terepen való boldogulás a 20. század elejének metaforája, egy olyan korszaké, amelyben felbomlik a régi rend, érvényüket vesztik a begyakorolt hierarchikus viszonyok, a pénz elértéktelenedik, mint Ranyevszkaja könnyen elverhető rubeljei, miközben párhuzamosan a hatalomgyakorlás egyetlen érvényes eszközévé válik. Amikor a kiismerhető ritmusok és harmóniák átadják a helyüket valami felzaklatóan újnak: megszületik a jazz.

Feledi János gyakran rendez klasszikus irodalmi szövegeken alapuló előadásokat, és a 2022-es Sirály után a Cseresznyéskertből is kortárs táncszínházat koreografált. Az eredeti mű itt nem pusztán inspirációs forrásanyag, Feledi hiánytalanul felvonultatja a darab szereplőit, és jól felismerhetően mutatja be a történet legfontosabb mozzanatait is. A főszereplők és a birtok sorsa mellett jó arányérzékkel időz el olyan részleteken, mint Jepihodov, Dunyása és Jása szerelmi háromszöge. A bemutatón élőben, a színpadon felállított emelvényen játszó Sárik Péter Trió zenéje kontextusba helyezi a darabot: ez nem a balalajka szomorú múltba révedése, hanem a friss és izgalmas hangzások inspiratív ereje.

A birtokosnő szerepében Wéninger Dalma jelenléte meghatározó. Egyszerre tud a darab központi figurája lenni, és közben eljátszani, hogy az idő elszaladt mellette. Különösen szép az Ányával (Frank Flóra) és Várjával (Bakonyi Jusztina) eltáncolt viszonya. A darab lírai erejét az emlékezet mozdulatszínházi megjelenítése adja, dinamikáját a látványos báli jelenetek. A díszlet néhány székből vagy talán gyümölcsfából áll, a földet beborító papírdarabok lehetnek váltók, cseresznyeszemek vagy bankjegyek, a színes kosztümök a korabelit idézik, de utalnak a bohócok figyelemfelkeltő ruhájára is. A koreográfia pergő és emlékezetes jelenetekkel tűzdelt, a táncosok színészi játéka nagyszerű, és a színpadi kavalkádban egymás mellé helyeződik a tragikum és a komikum. Firsz, az inas szerepében Kulka János is esszenciálisan tragikomikus figura. A felvonások között, mint a cirkuszban a bohóc, megjelenik, de nem azért, hogy szórakoztassa a közönséget, hanem mert éppen arra jár: bejön, pórázra kötött kutyaként csillárt húz maga után, leül, fény felé tartja, úgy nézegeti a tenyerét, elmond néhány emlékezetes mondatot. Játékának ereje eszköztelenségében lefegyverző, és a színész magántörténetét némiképp ismerő közönség számára ezek az apró gesztusok szinte többet mondanak a múltról, a jövőről és az újrakezdés nehézségeiről, mint amennyit többoldalnyi szöveggel lehet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.