A szerk.

A pokol kapujában

A szerk.

A "médiaszolgáltatásokról és a kommunikációról szóló törvénytervezet" szeméremmel és visszafogottsággal viszonyul saját magához, és dicséretesen kerüli a közbotrányokozást. Nem úgy nevezi magát például, hogy "törvénytervezet a sajtószabadság felszámolásának technológiájáról és a cenzúra intézményesítéséről", vagy úgy, hogy "törvénytervezet arról, hogyan fogja be mindenki a pofáját ezentúl".

Márpedig ez lenne e törvényalkotási mestermunka lényege: az tudniillik, hogy jövő január elsejétől minden sajtótermék önkényesen bírságolható, megint bírságolható, és megint bírságolható lesz, egészen addig, amíg bírja pénzzel; az elektronikus médiaszolgáltatók pedig visszaesőként egyenesen betilthatók lesznek. Fellebbezési lehetőség nincs, és igazából kivétel sincs: tévé, rádió, internet, nyomtatott sajtó, így vagy úgy, de mindenki célponttá válik. (Állításunk részletesebb okadatolási szakasza pár oldallal beljebb olvasható.) Az, hogy miért bírságol meg vagy tilt be a hatóság, később nyer majd körvonalazást, ugyancsak a hatóság vagy annak valamelyik leágazása által; a sajtó tehát egyelőre azt se tudja, hogy mihez kéne alkalmazkodnia. Jogorvoslat van: a bíróságon, ám mire a bíróság esetleg a javára döntene, addig a csődbe bírságolt, és/ vagy néhány hónapra vagy évre a forgalomból kivont médium csak emlék marad. És bár a törvénytervezetben többször is szerepel a "sajtószabadság" kifejezés, ha ezt a trágyadombot a jelenlegi formájában fogadják el, az a mondott fogalom felszámolása lesz. Ám mielőtt tévedésbe esnénk: a cél éppen ez volt. Szalai Annamária, Orbán Viktor természetes meghosszabbítása szépen el is mondta, hogy "a véleménynyilvánítás, a szólás, a sajtó szabadsága, valamint a verseny már nem öncél, hanem a közösség érdekeit, a társadalom integritását szolgálja, és ezzel a média hozzájárulhat a nemzet reprodukciójához". Azt tehát hiába ordítaná bárki, hogy álljon meg a menet, a kormány fel akar számolni néhány alapvető emberi szabadságjogot, erre a kormánytöbbség megvonja a vállát: Igen. És akkor mi van? Helyes! Még szép! Kevesebbet médiázni, többet reprodukálni!

Hogy ebben a magasságban érdemes lenne-e beszállni a vitába, az érdekes kérdés: érdemes-e érvelni amellett, hogy a "közösség érdekeivel" a fenti szabadságjogok nem állíthatók szembe, épp ellenkezőleg, hogy a közérdeket, ha valami, hát épp e jogok maradéktalan érvényesülése szolgálná a legjobban. Biztos érdemes lenne, és biztos érdemes lenne arról is vitázni, hogy vajon az autokrácia jobb kormányzati forma-e, mint a számos érdeket artikuláló, azokat óvatosan kiegyensúlyozó, a magukat vesztesnek érzők számát minimalizálni próbáló, a kölcsönös kompromisszumokra épülő demokratikus berendezkedés: de a pillanat nem a legalkalmasabb rá. A kormánytöbbség és a kormánytöbbséget kiszolgáló hatalmas propagandagépezet eldöntötte, hogy helyes, ha ebben az országban mindenről Orbán Viktor és néhány természetes meghosszabbítása dönt, és ha egyszer Orbán Viktor úgy döntött, hogy Magyarországot kioperálja az európai nemzetek közösségéből - mert az unió hanyatlásra, sőt pusztulásra ítéltetett -, akkor az úgy van rendjén. Ha miről lenne is beszélni, kivel biztosan nincs.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy akkor hagynunk kéne megtörténni mindazt, ami megtörténik, mondván, hogy ami történik, annak meg kell történnie. Az új sajtótörvény valódi súlyát tekintve vészjóslóbb még a magánnyugdíjpénztárakban felhalmozott vagyon államosításánál is: a sajtó- és szólásszabadság súlyos korlátozása ugyanis épp azt hivatott meggátolni, hogy egy ilyen ostoba és káros, a köz érdekét súlyosan sértő döntésről a jövőben el lehessen mondani, hogy ez egy ostoba, káros, a köz érdekét súlyosan sértő döntés. És meglehet, hogy a jogalkalmazás, illetve a jognélküliség alkalmazása eleinte nem lesz annyira durva, és az is lehet, hogy például a következő fél évben a törvényt nem aktiválják, elvégre az uniós elnökség alatt mégiscsak génant lenne ledózerolni a magyar sajtó független részét, meg bloggereket zaklatni - de ne legyenek illúziói senkinek. Olyan ugyanis nincs, hogy én majd megúszom, meg engem úgyse visznek el, hisz én nem csináltam semmit. Nem csak arról beszélünk, hogy szar lenne úgy élni, hogy nem írok meg valamit, vagy nem úgy írom meg, vagy nem kamerázom le, vagy leginkább kussolok. Hanem arról, hogy fölösleges is: előbb-utóbb mindenki sorra kerül. A diktatúrák agresszív, terjeszkedő szakasza már csak ilyen. És nem csak magunkról, a sajtóról, az újságírásról beszélünk: nem csak ők vannak végveszélyben. Hanem az ellenzéki pártokról, amelyek a magántulajdonú média nélkül értelemszerűen csak a közmédiára hagyatkozhatnak majd - ezt nem is magyaráznánk tovább. A civil szervezetekről, amelyeket jövőre készül bedarálni Orbán Viktor valamelyik minisztériuma; akkor, amikor az új sajtótörvény miatt ötször meggondolja bárki, hogy egy rossz szót is szóljon-e erről a műveletről; ötször meggondolja, aztán nem ír róla. Arról a többmilliónyi magyar polgárról, akik sose kértek a forradalomból; és arról a sokaságról, akik ezután fogják megelégelni a forradalom valamelyik vívmányát.

Ez a törvény nemcsak a média szabadságát venné el, hanem mindenkiét ebben az országban: még ha ezt most sokan nem is értik, sokan meg nem akarják megérteni. (Pedig biztosan a kormánysajtó t. képviselői is hallották a híres bonmot-t a forradalom kedvenc táplálékáról.) És nem véletlenül, vagy dilettantizmusból, vagy félreértésből venné el, hanem előre megfontoltan, jól kiszámítottan, gonoszul. És nyíltan. Mindazok, akiket ez a törvény felszalámizna, akiket egyenként, darabonként lenne képes levadászni - és még egyszer: nemcsak a szerkesztőségekről, az újságírókról, a bloggerekről, a külföldi és magyar médiatulajdonosokról, hanem a magyar társadalom minden autonóm zugáról és szegletéről beszélünk -, december 20-ig még megtehetik, hogy kifejezzék felháborodásukat és tiltakozásukat. A szolidaritásukat - még akkor is, ha amúgy e zugok és szegletek egyébként boldogan gyűlölik egymást.

Ha másért nem, hogy bemelegítsenek a szabadságharcra.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.