A szerk.

Film+

A szerk.

"Szilveszterkor biztos irányt kap a nemzet / ha megszólal éjfélkor a Schmitt Pál / érezni fogod, bármit is ittál / hogy új szelek fújnak a köztársaságban" - énekelte a tavaly augusztusban a YouTube-ra felrakott felvételén egy Kozmosz nevű együttes. A jövőbe láttak.

Schmitt Pál és kommunikációs stábja mindjárt első nekifutásra megreformálta az újévi beszéd ősi műfaját - már Sólyomnak is voltak ígéretes kísérletei, de ennek még a közelébe sem ért. Valaki - akire minden bizonnyal mély benyomást tett Alekszandr Szokurov Orosz bárka (Ruszkij kovcseg) című, 2002-es játékfilmje - kitalálta, hogy úgy kell az elnöknek elmondani a beszédét, hogy közben bejárja a Sándor-palotát. Az orosz rendező az Ermitázsban mozgatja szereplőit, s kunsztjaikat speciális kézikamerával rögzítve mint végtelen vonulást, táncfolyamot tárja másfél órában a nagyérdemű elé. Schmitt is jön, jön, egyre jön felénk a palotában, meg-megállva, nem tudván, hova tegye épp a kezét, s mondja a magáét, kétségbeesett és zömmel sikertelen kísérleteket téve a hangsúlyozásra. Képzeljük el, milyen lenne ez 3D-ben! Jön, jön az emberek embere egyre ki a tévéből, ott van már szinte előtted, és vagy bekap, mint az alien, vagy csak kiveszi a kezedből a pezsgőspoharat, és hátba ver, "Szervusz, te nép!".

Az eredmény tök bénára sikeredett 3D nélkül is, se ritmus, se dinamika, csak a görcsös igyekezet süt a képekből. Amikor az amatőr szereplő lehetőséget kap a vásznon, és nagyon oda akarja tenni magát. Vajon hányszor vették fel, míg ilyen (nagyon kínos) lett? Ki rendezte? Ki mondta rá, hogy ez így jó?

Hacsak nem azért találták ki ezt a kis performanszot, hogy a nézők ne figyeljenek arra, mit mond Schmitt. Kösse le, varázsolja el őket a látvány, s ne azzal törődjenek, hogy jóságos atyjuk valami holdbéli nyelven dicséri őket. "S mindarról a munkáról, melyet megtettek, csakis a dicséret hangján szólhatok." Vagy - mindjárt a következő mondatban, hogy el ne bízzák magukat - feddi. "Csalfa lenne, ha nem ismernénk be, hogy van még teendőnk az új évben is." A szöveget kedden délután kopiztuk az elnök hivatali honlapjáról - s még mindig voltak benne helyesírási, stilisztikai hibák. E tény azért is sokatmondó, mert a kezdetben pusztán csak amatőr, esetlen produkció viharos gyorsasággal átment végzetesen tragikomikusba - amikor az elnök beszéde megjelent a köztársasági elnöki hivatal honlapján (keh.hu). Tele eszméletlen helyesírási hibákkal, csak a Himnusz első két sorában három (3) olyannal, amiből kettőt nyugodtan nevezhetünk kapitális vagy inkább elemi ostobaságnak.

Erre hiába mondja bárki is, hogy csak valami butuska gépírókisasszony bűne. Dehogyis. Ez Schmitt Pál ünnepi szövege, ez az "áld meg magyart, jókedvel" meg a többi. Ezt tudja Schmitt Pál, a Magyar Köztársaság elnöke, és az ő stábja. Teli szájjal magyarok, aztán az első ünnepi alkalommal beletörlik a cipőjüket a nyelvbe, s rossz viccet csinálnak a Himnuszból.

És nem szégyellik magukat.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.