A szerk.

Der Rubikon

A szerk.

A német alkotmánybíróság a minap alaposan befűtött az Európai Unió Bíróságának (EUB), és – végső soron – a német adófizetők pénzével (is) gazdálkodó uniós intézményeknek.

A döntés tárgya az Európai Központi Bank (EKB) államkötvény-vásárlási programja – az eurózóna pénzügyi stabilitásának egyik lényeges eleme. A német AB arra jutott, hogy a luxemburgi székhelyű EUB túllépte az uniós jogban meghatározott hatáskörét, amikor szakmailag komolyan vehető bírói vizsgálat nélkül hagyta jóvá az EKB programját. A német AB szerint ezzel a luxemburgi bíróság belegázolt a német alkotmányos identitásba, s így megsértette a német alaptörvényt. (Az alkotmányos identitás valódi közjogi tünemény: minden – nemzeti – alkotmánybíróság maga dönti el, mit és miért talál saját alkotmánya szavakon túli, érinthetetlen és megváltoztathatatlanul lényeges tulajdonságának.) Az Európai Unió mint politikai kísérlet ennél nagyobb pofont aligha kaphatott volna. A német AB elérkezettnek látta az időt, hogy a tagállami alkotmányok karámai közé terelje az uniós intézmények működését. Ez a merész elképzelés új értelmet ad az uniós jog eleven centrumának, annak az elvnek, hogy az uniós jog elsőbbséget élvez a tagállamival szemben.

Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen gyors továbbhaladásra szólította fel az érdeklődő közönséget: nincs itt semmi látnivaló, a Bizottság továbbra is kiáll az EU-jog alapelvei mellett. A bökkenő csak az, hogy az európai alkotmányosság vezető játékosa – az európai integrációra való nyitottság és az együttműködés szellemében – 235 számozott bekezdésben fejtette ki, hol érnek véget az EU hatáskörei. Az uniós intézmények komoly leckét kaptak: a továbbiakban a német ellenállás mellett a jogállamiságot kurucosan értelmező kormányok kreativitásával is számolniuk kell.

A német AB szerint a német közjogi szereplők alkotmánysértést követnek el, ha végrehajtják az uniós intézmények azon döntéseit, amelyeket ezek hatáskörük túllépésével hoztak. S hogy mindenki számára világos legyen, mi forog kockán, a német bírák az alapoktól indítottak. Onnan, hogy a választójog mint állampolgári jog nem holmi formaság, hanem a demokratikus önrendelkezés biztosítéka; márpedig a demokratikus önrendelkezés elve az európai integráció körében is érvényesül. Azaz a német választópolgárnak befolyása kell, hogy legyen minden közhatalmi szereplő döntésére. A német kormányzat nem ruházhatja át a szuverenitást más, akár uniós intézményre oly módon, hogy a címzett aztán további új hatásköröket teremtsen magának. Az átruházott hatáskörök felett a német törvényhozásnak továbbra is érdemi ellenőrzést kell gyakorolnia, ideértve a német közpénzek sorsát érintő döntéseket is. A parlamenti költségvetési kontroll ugyanis a német alkotmányos identitás megváltoztathatatlan – a német fogalmi keretben konkrétan: örök érvényű – eleme.

Az elképzelés nem mai keletű – a mostani ítélet újdonságát azok a parázs bekezdések adják, amelyekben a német AB helyre teszi az EUB-t a bírói szakmai minimum tárgyában; melybe a német bírák szerint magától értetődően tartozik bele, hogy a közpolitikai döntések alkotmányosságának vizsgálatakor e döntések hatásait is mérlegelni kell. És ha a bíróság nem hozza a szakmai minimumot, akkor a hatásköri kerítésen kívülre téved – az ilyen döntést pedig nem kell komolyan venni.

A német AB egyébként először 1970-ben (!) jelezte, hogy baj lesz, és a részéről annyiban követi majd az EUB iránymutatásait az alapvető jogokat érintő kérdésekben, amennyiben azok elérik a német védelmi szintet. Az évtizedek során aztán számos nemzeti alkotmánybíróság koccant az EUB-vel, az EU-barát közjogászok pedig mindig szorgosan igyekeztek elmagyarázni, hogy az efféle súrlódások a „sokrétegű”, netán „többközpontú” alkotmányosság velejárói. Az elmúlt években, amióta a nemzeti érzület mind áthatóbban lengi be kontinensünket, szárnyra kapott az az idea is, hogy a nemzeti alkotmánybíróságok felléphetnek a nemzeti alkotmányos identitás védelmében – akár az unióval szemben is. Ebből a magyar Alkotmánybíróság is kivette a részét. Az örök optimisták ilyenkor azzal nyugtatták magukat, hogy még mindig jobb a tünékeny, megfoghatatlan „alkotmányos identitással” kardozni, s nem az olyan szigorúbb, vészjóslóbb fogalmakkal, mint a nemzeti identitás vagy az állami szuverenitás. De a német AB most bemutatta, hogy – bár a választójog és a demokratikus önrendelkezés bensőséges kapcsolatának leírása az ítéletben példaértékű – az alkotmányos identitás védelme még a legjobb kezekben is igen veszélyes fegyver.

A német bírákat valószínűleg kevéssé érdekli, hogy az általuk kirobbantott alkotmányos forradalom nyertesei között a német választópolgárok (és adófizetők) mellett azok a tagállami kormányok sorjáznak, amelyek fő ellenségként az európai alapértékeket velük szemben védelmező uniós intézményeket pécézték ki. Ezen rosszcsontok elsődleges célpontja eddig a Bizottság volt, bár az utóbbi időben a Parlament és persze a Tanácsban ülő tagállami kormányok is bőven részesültek például a magyar kormány haragjából. A német AB most megmutatta, hogy az EUB-nek is be lehet tartani. Ha a jövőben a Bizottság által indított kötelezettségszegési eljárásban végül elkaszálja a luxemburgi bíróság a (magyar) kormányt, nem ér véget a tánc: ekkor a (magyar) kormány az alkotmányos identitás védelmében saját alkotmánybíróságához fordulhat. És akkor végre európai szinten is megtérül az alaposan megfegyelmezett alkotmánybíróságok üzemeltetése.

A lakmuszpapír a luxemburgi bíróság előtt fekvő két magyar ügy lehet. Az egyik a civilek külföldi finanszírozását, a másik a külföldön akkreditált magánegyetemek sorsát érinti. Ha a kormányra nézve kedvezőtlen ítélet születik bármelyikben, azaz az EUB elmarasztalja majd, mert a 2017-es törvény hátrányosan érinti a külföldi adományokban részesülő civil szervezeteket, ahogy a rá szabott jogszabály is az elutált CEU-t, úgy a végső szót a magyar Alkotmánybíróság mondhatja ki. Az Európai Bizottság pedig széttárja majd a kezét, és biztosítja az úri közönséget az európai alapelvek védelmébe vetett töretlen hitéről.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”