A szerk.

Der Rubikon

A szerk.

A német alkotmánybíróság a minap alaposan befűtött az Európai Unió Bíróságának (EUB), és – végső soron – a német adófizetők pénzével (is) gazdálkodó uniós intézményeknek.

A döntés tárgya az Európai Központi Bank (EKB) államkötvény-vásárlási programja – az eurózóna pénzügyi stabilitásának egyik lényeges eleme. A német AB arra jutott, hogy a luxemburgi székhelyű EUB túllépte az uniós jogban meghatározott hatáskörét, amikor szakmailag komolyan vehető bírói vizsgálat nélkül hagyta jóvá az EKB programját. A német AB szerint ezzel a luxemburgi bíróság belegázolt a német alkotmányos identitásba, s így megsértette a német alaptörvényt. (Az alkotmányos identitás valódi közjogi tünemény: minden – nemzeti – alkotmánybíróság maga dönti el, mit és miért talál saját alkotmánya szavakon túli, érinthetetlen és megváltoztathatatlanul lényeges tulajdonságának.) Az Európai Unió mint politikai kísérlet ennél nagyobb pofont aligha kaphatott volna. A német AB elérkezettnek látta az időt, hogy a tagállami alkotmányok karámai közé terelje az uniós intézmények működését. Ez a merész elképzelés új értelmet ad az uniós jog eleven centrumának, annak az elvnek, hogy az uniós jog elsőbbséget élvez a tagállamival szemben.

Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen gyors továbbhaladásra szólította fel az érdeklődő közönséget: nincs itt semmi látnivaló, a Bizottság továbbra is kiáll az EU-jog alapelvei mellett. A bökkenő csak az, hogy az európai alkotmányosság vezető játékosa – az európai integrációra való nyitottság és az együttműködés szellemében – 235 számozott bekezdésben fejtette ki, hol érnek véget az EU hatáskörei. Az uniós intézmények komoly leckét kaptak: a továbbiakban a német ellenállás mellett a jogállamiságot kurucosan értelmező kormányok kreativitásával is számolniuk kell.

A német AB szerint a német közjogi szereplők alkotmánysértést követnek el, ha végrehajtják az uniós intézmények azon döntéseit, amelyeket ezek hatáskörük túllépésével hoztak. S hogy mindenki számára világos legyen, mi forog kockán, a német bírák az alapoktól indítottak. Onnan, hogy a választójog mint állampolgári jog nem holmi formaság, hanem a demokratikus önrendelkezés biztosítéka; márpedig a demokratikus önrendelkezés elve az európai integráció körében is érvényesül. Azaz a német választópolgárnak befolyása kell, hogy legyen minden közhatalmi szereplő döntésére. A német kormányzat nem ruházhatja át a szuverenitást más, akár uniós intézményre oly módon, hogy a címzett aztán további új hatásköröket teremtsen magának. Az átruházott hatáskörök felett a német törvényhozásnak továbbra is érdemi ellenőrzést kell gyakorolnia, ideértve a német közpénzek sorsát érintő döntéseket is. A parlamenti költségvetési kontroll ugyanis a német alkotmányos identitás megváltoztathatatlan – a német fogalmi keretben konkrétan: örök érvényű – eleme.

Az elképzelés nem mai keletű – a mostani ítélet újdonságát azok a parázs bekezdések adják, amelyekben a német AB helyre teszi az EUB-t a bírói szakmai minimum tárgyában; melybe a német bírák szerint magától értetődően tartozik bele, hogy a közpolitikai döntések alkotmányosságának vizsgálatakor e döntések hatásait is mérlegelni kell. És ha a bíróság nem hozza a szakmai minimumot, akkor a hatásköri kerítésen kívülre téved – az ilyen döntést pedig nem kell komolyan venni.

A német AB egyébként először 1970-ben (!) jelezte, hogy baj lesz, és a részéről annyiban követi majd az EUB iránymutatásait az alapvető jogokat érintő kérdésekben, amennyiben azok elérik a német védelmi szintet. Az évtizedek során aztán számos nemzeti alkotmánybíróság koccant az EUB-vel, az EU-barát közjogászok pedig mindig szorgosan igyekeztek elmagyarázni, hogy az efféle súrlódások a „sokrétegű”, netán „többközpontú” alkotmányosság velejárói. Az elmúlt években, amióta a nemzeti érzület mind áthatóbban lengi be kontinensünket, szárnyra kapott az az idea is, hogy a nemzeti alkotmánybíróságok felléphetnek a nemzeti alkotmányos identitás védelmében – akár az unióval szemben is. Ebből a magyar Alkotmánybíróság is kivette a részét. Az örök optimisták ilyenkor azzal nyugtatták magukat, hogy még mindig jobb a tünékeny, megfoghatatlan „alkotmányos identitással” kardozni, s nem az olyan szigorúbb, vészjóslóbb fogalmakkal, mint a nemzeti identitás vagy az állami szuverenitás. De a német AB most bemutatta, hogy – bár a választójog és a demokratikus önrendelkezés bensőséges kapcsolatának leírása az ítéletben példaértékű – az alkotmányos identitás védelme még a legjobb kezekben is igen veszélyes fegyver.

A német bírákat valószínűleg kevéssé érdekli, hogy az általuk kirobbantott alkotmányos forradalom nyertesei között a német választópolgárok (és adófizetők) mellett azok a tagállami kormányok sorjáznak, amelyek fő ellenségként az európai alapértékeket velük szemben védelmező uniós intézményeket pécézték ki. Ezen rosszcsontok elsődleges célpontja eddig a Bizottság volt, bár az utóbbi időben a Parlament és persze a Tanácsban ülő tagállami kormányok is bőven részesültek például a magyar kormány haragjából. A német AB most megmutatta, hogy az EUB-nek is be lehet tartani. Ha a jövőben a Bizottság által indított kötelezettségszegési eljárásban végül elkaszálja a luxemburgi bíróság a (magyar) kormányt, nem ér véget a tánc: ekkor a (magyar) kormány az alkotmányos identitás védelmében saját alkotmánybíróságához fordulhat. És akkor végre európai szinten is megtérül az alaposan megfegyelmezett alkotmánybíróságok üzemeltetése.

A lakmuszpapír a luxemburgi bíróság előtt fekvő két magyar ügy lehet. Az egyik a civilek külföldi finanszírozását, a másik a külföldön akkreditált magánegyetemek sorsát érinti. Ha a kormányra nézve kedvezőtlen ítélet születik bármelyikben, azaz az EUB elmarasztalja majd, mert a 2017-es törvény hátrányosan érinti a külföldi adományokban részesülő civil szervezeteket, ahogy a rá szabott jogszabály is az elutált CEU-t, úgy a végső szót a magyar Alkotmánybíróság mondhatja ki. Az Európai Bizottság pedig széttárja majd a kezét, és biztosítja az úri közönséget az európai alapelvek védelmébe vetett töretlen hitéről.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.