A szerk.

Egyedül a végtelenben

A szerk.

A művészet tudatformáló ereje végtelen, végtelenül szerény. A művészek tudatformáló ereje – túl a művészetükön – még szerényebb, s kiszolgáltatott is a rájuk háruló figyelem mértékének. 

Magyarul, ha a művész produkciója után meghajolva még elővezet valami külön természetű mondandót, azt a befogadó – jobbára hálából a korábbi mutatványért – esetleg meghallgatja, értelmezi és minősíti, egyetért, nem ért egyet. Barikádra még akkor sem feltétlenül rohan az effélék hallatán, ha a művész kifejezetten azt üzeni neki. Pláne, ha a művész üzenete nem is ennyire direkt.

A konkrét esetet ismerjük jól: Orbán Viktor kirakatszínházának és egyéb kulturális érdekeltségeinek intézője, Vidnyánszky Attila évek óta üzemeltet egy nemzetközi színházi fesztivált, mely attól fesztivál, hogy a színház meghív külföldi társulatokat, akik előadják a maguk darabját, aztán hazamennek. Tipikus kirakatrendezvény, melynek az a funkciója, hogy az avatatlan tekintet számára láthatóvá vagy legalább elképzelhetővé tegye, hogy Orbán Viktor Vidnyánszky Attilára bízott színháza a nemzetközi kulturális élet eleven és megkerülhetetlen alkatrésze, együtt pulzál vele, számít, befolyása van neki, satöbbi, satöbbi. Hogy Vidnyánszky színháza Európa erős színháza.

Nos, ennek a kirakatfesztiválnak, s vele Orbánnak/Vidnyánszkynak az elmúlt években egyre több valóban mérvadó külföldi társulat és személyiség mutatott hideg hátat, vagy ha tetszik, mutatta be legújabb darabja helyett a középső ujját. Ennyit a nemzetközi vérkeringésről. Ezért is volt nagyon fontos az Orbánfesztivál számára, hogy idén két megbecsült litván társulatot is sikerült befírölni a részvételre. Egy hozzánk hasonlóan kicsi ország két szuper társulatát – ez még mindig a vérkeringés. A híres rendező, Oskaras Koršunovas minderről így nyilatkozott a hvg360-nak: amikor elfogadták a meghívást, Vidnyánszky magyar közéletben betöltött szerepéről „hogy őszinte legyek, nem tudtunk sokat, de ez hamar megváltozott, miután igent mondtunk a meghívásra. Akkor viszont, az újonnan megismert információk birtokában fel kellett tennünk a kérdést, hogy mi legyen, jöjjünk, ne jöjjünk?”

Végül jöttek, s az előadásuk végén nagy vonalakban azt üzenték Orbán Viktornak (még szép, majd Vidnyánszkynak), hogy biztos-e az Ukrajna ellen folyó agresszióról alkotott véleményében, mely szerint az nem a mi dolgunk. Szerintük (mármint a litvánok szerint) ugyanis az nagyon is olyasmi, mint ami itt történt 1956-ban. Maga a konkrét üzenet csak annyi volt, hogy „Orbán, are you sure? Hungary 1956, Ukraine 2022”. A másik litván színház ugyancsak a tapsrend alkalmával felmutatott egy táblát, melyre magyarul írták fel, hogy „Magyarok, ne legyetek közömbösek!”, s ezt egy ukrán zászlóval együtt lehetett néhány percig látni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.