A szerk.

Egyedül a végtelenben

A szerk.

A művészet tudatformáló ereje végtelen, végtelenül szerény. A művészek tudatformáló ereje – túl a művészetükön – még szerényebb, s kiszolgáltatott is a rájuk háruló figyelem mértékének. 

Magyarul, ha a művész produkciója után meghajolva még elővezet valami külön természetű mondandót, azt a befogadó – jobbára hálából a korábbi mutatványért – esetleg meghallgatja, értelmezi és minősíti, egyetért, nem ért egyet. Barikádra még akkor sem feltétlenül rohan az effélék hallatán, ha a művész kifejezetten azt üzeni neki. Pláne, ha a művész üzenete nem is ennyire direkt.

A konkrét esetet ismerjük jól: Orbán Viktor kirakatszínházának és egyéb kulturális érdekeltségeinek intézője, Vidnyánszky Attila évek óta üzemeltet egy nemzetközi színházi fesztivált, mely attól fesztivál, hogy a színház meghív külföldi társulatokat, akik előadják a maguk darabját, aztán hazamennek. Tipikus kirakatrendezvény, melynek az a funkciója, hogy az avatatlan tekintet számára láthatóvá vagy legalább elképzelhetővé tegye, hogy Orbán Viktor Vidnyánszky Attilára bízott színháza a nemzetközi kulturális élet eleven és megkerülhetetlen alkatrésze, együtt pulzál vele, számít, befolyása van neki, satöbbi, satöbbi. Hogy Vidnyánszky színháza Európa erős színháza.

Nos, ennek a kirakatfesztiválnak, s vele Orbánnak/Vidnyánszkynak az elmúlt években egyre több valóban mérvadó külföldi társulat és személyiség mutatott hideg hátat, vagy ha tetszik, mutatta be legújabb darabja helyett a középső ujját. Ennyit a nemzetközi vérkeringésről. Ezért is volt nagyon fontos az Orbánfesztivál számára, hogy idén két megbecsült litván társulatot is sikerült befírölni a részvételre. Egy hozzánk hasonlóan kicsi ország két szuper társulatát – ez még mindig a vérkeringés. A híres rendező, Oskaras Koršunovas minderről így nyilatkozott a hvg360-nak: amikor elfogadták a meghívást, Vidnyánszky magyar közéletben betöltött szerepéről „hogy őszinte legyek, nem tudtunk sokat, de ez hamar megváltozott, miután igent mondtunk a meghívásra. Akkor viszont, az újonnan megismert információk birtokában fel kellett tennünk a kérdést, hogy mi legyen, jöjjünk, ne jöjjünk?”

Végül jöttek, s az előadásuk végén nagy vonalakban azt üzenték Orbán Viktornak (még szép, majd Vidnyánszkynak), hogy biztos-e az Ukrajna ellen folyó agresszióról alkotott véleményében, mely szerint az nem a mi dolgunk. Szerintük (mármint a litvánok szerint) ugyanis az nagyon is olyasmi, mint ami itt történt 1956-ban. Maga a konkrét üzenet csak annyi volt, hogy „Orbán, are you sure? Hungary 1956, Ukraine 2022”. A másik litván színház ugyancsak a tapsrend alkalmával felmutatott egy táblát, melyre magyarul írták fel, hogy „Magyarok, ne legyetek közömbösek!”, s ezt egy ukrán zászlóval együtt lehetett néhány percig látni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.