A szerk.

Előre bejelentett csalás

A szerk.

Amikor a kormányváltás esélyeit latolgatjuk, elmehetünk-e szó nélkül az ellenzék töketlenkedése mellett? Amellett például, hogy érdemi ellenzéki politizálás és akciók híján, eddig nulla kampányteljesítményükkel még azt is képesek megakadályozni, hogy Orbán Viktor ez után a katasztrofális négy év után önmagát verje meg?

Amellett mondjuk, hogy a számtalan ziccer közül még azt sem használták ki, hogy a miniszterelnök falusi budijának tövében állami milliárdokból épül futballstadion, amire nemhogy Kádár, de még Rákosi idején sem volt példa? Vagy amellett, hogy évek óta olyan aknamezőn lépegetnek, amelyen bármikor robban egy Simon Gábor-féle bomba? Nem, mindezek mellett semmiképpen se menjünk el szó nélkül. Mint ahogyan amellett sem, hogy ha ellenzékben ennyit bírtak kipréselni magukból azok, akiktől az orbáni autokratizmust elutasító választók a köztársaság visszaállítását várják, akkor vajh' mi várható tőlük kormányon?

Végiggondolandó és nem mellékes kérdések ezek - a helyzet súlyosságát azonban mi sem jelzi jobban, hogy akad jóval nagyobb baj is. "Az április 6-ra kiírt magyarországi általános országgyűlési választások szinte minden mozzanata bűzlik. (...) Sorolhatnánk most ezeket az elemeket ezredszer, és sorolni is fogjuk még április 6-ig." Múlt heti vezércikkünkben (Tegyétek le a fegyvert!) írtuk ezt, és egy hét múltán már soroljuk is újra, ezúttal lapunk beltestében (a 16-17. oldalon), a múltkorinál bővebben, a folytatás meg az utána következő számban jön.

Hogy ez ellen a mindvégig a szemünk előtt zajló, előre bejelentett választási csalás ellen hogyan lehetett volna hatékonyan védekezni, az utólag sem mondható meg. Parlamentáris eszközökkel semmiképpen sem - az ellenzék országgyűlési aránya, illetve az Alkotmánybíróság kiherélése, majd Fidesz-kompatibilissé átgyúrása miatt. A szórványosan (például Tamás Gáspár Miklós által) elővezetett választási bojkott ötletéről mindig kiderült, hogy több érv szól ellene, mint mellette. (A legvilágosabban Kis János fogalmazta meg lapunknak tavaly, hogy mi a gond ezzel - lásd: "Vissza fog hullani a fejére", Magyar Narancs, 2013. március 28.) Maradt volna tehát egyetlen mód, amely a szabad választások kormányzati kiiktatását talán eredményesen megakadályozhatja: de az utcára vonulás hiányzik a jelenkori bal- és liberális oldal eszköztárából; talán mert a társadalmi béke és nyugalom megőrzése, amit könnyen vélhetnénk evidens konzervatív értéknek, sokkal fontosabb számára, mint a felfordulás, a folyamatosan táplált "forradalmi" tűz árán megszerezhető politikai haszon.

Azt, hogy egy deklaráltan tisztátalan választás előtt állunk, azért kell újra és újra elmondani, mert ezek a hónapok, évek óta tudott dolgok lassan oly természetesek a magyar társadalom számára, mint az, hogy a nappalt éjszaka követi. Pedig minden ennek a folyománya. Minden: a "közszolgálatinak" nevezett propaganda napi 24 órás agymosása; a békemenetekben, hálálkodó "civil" nyilatkozatokban megtestesülő, szép lassan az élet legapróbb zugát is átható egyszemélyi kultusz; az egzisztenciális félelem, s hogy a magyar ember ezért fokozatosan ismét megtanulja a véleményét nem hangoztani; egyes személyek és társadalmi csoportok kipécézése, az ellenük folytatott hecckampányok sorozata; a lehalkított beszéd, rég elfeledett mondatok újrafelfedezése ("telefonon inkább nem"); és az ország menthetetlen leszakadása, a perifériára, rosszabb esetben újra az orosz érdekszférába zuhanása.

Képtelenség, hogy ez természetes legyen. Ezt akkor is el kell újra meg újra mondani a magunk érdekében, ha április 6-án Orbán Viktor rémálma válik valóra.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."