A szerk.

Játék és muzsika

A szerk.

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A minisztérium ötévente ítélkezik a szimfonikus együtteseknek járó pénzekről, az ilyenkor megállapított normatív támogatásokból gazdálkodik vagy kéttucatnyi zenekar, köztük Fischer Iváné, amely tényleg megdolgozik a jussáért, tényleg a világ legjobbjai között szerepel és tényleg nagy közönséget vonz. Kár lenne egy ilyen márkát elsorvasztani.

Az elmúlt öt évben a Budapesti Fesztiválzenekar évente 2,35 milliárd forint normatív támogatásban részesült. Ez a hazai mezőnyben inkább soknak számít, hiszen egyedül a ki­emelt jelentőségűként kezelt Nemzeti Filharmonikusok juttatása nagyobb. De más a dolgok optikája, ha azt is tekintetbe vesszük, hogy milyen ligában játszik a Fesztiválzenekar. A Bostoni Szimfonikusok vagy a Los Angeles-i Filharmonikusok a mieink 20–25-szöröséből gazdálkodik évente (úgy 150–200 millió dollárból), hasonlóan sokszoros a brit, a francia, a német vagy az osztrák vezető zenekarok költségvetése. Sok értelme persze nincs összehasonlítani, hogyan kezelik a kasszát egy bécsi, svájci, prágai vagy budapesti zenekarnál, akkor sem, ha az output Bachtól Bartókig szépen összehasonlítható. Vannak szerencsésebb helyek, ahol mecénásokra hárul a kultúra finanszírozása, hazánk viszont arra kárhoztatja érdemes művészeit, hogy kuncsorogniuk kelljen az adóforintokért.

Fischer Iván együttese az utóbbi években megnyugodhatott. Az állam és a főváros 2020-ban közös szerződésben vállalta, hogy segítik a zenekar finanszírozását, a normatív támogatás pedig elég volt arra, hogy a Fesztiválzenekar tartsa a magas színvonalat, neves virtuózokat és karmestereket hívjon muzsikálni és nem is ritkán maga is turnéra induljon. Évente több százmillió forint bevételt termel, igyekszik több lábon állni, de tényleg. Nemcsak az állam, hanem saját pártoló klubja és mecénásai is hozzájárulnak a költségvetéséhez. A nemzetközi szakma rendszeresen a világ tíz legjobb szimfonikus együttese közé válogatja, és a hazaiak közül a Fesztiválzenekar az egyetlen, amely képes háromszor is megtölteni a Müpa nagytermét egy műsorral.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.