A szerk.

Jók és rosszak

A szerk.

"...egy ismeretlen ember, aki megrendült hangon kért tőlem bocsánatot, mondván, ő volt az, aki meg volt bízva az otthonom megfigyelésével" - vallja meg férfiasan a hű barátnak (Magyar Hírlap) Pozsgay Imre, akinek e nyilatkozatából megtudjuk azt is, hogy őt gyakorlatilag éjjel, nappal és máskor is megfigyelték, már 1970-től. Ettől azért kinyílik a bicska az emberi zsebekben.

Pedig ez smafu, hiszen a mondott orgánum következő számában Szűrös Mátyás kiáltja szemérmesen világgá, hogy őt már 1956-tól megfigyelték szakadatlan, s figyelnék ma is, ha nem diadalmaskodik a nemzeti együttműködés.

Ettől már nem bicska nyílik, a pofa szakad lefele, de lefele.

A létező szocializmus két utolsó álló paprikajancsijának orcátlansága ugyan jó okkal vert visszhangot a jobb érzésű nyilvánosságban, de múltszínező igyekezetük tódításai nyilvánvalóan elvonták a figyelmet mondandójuk velejéről.

Felszólamlásuk lényege ugyanis egészen más. Mindkettejük szövegének a rendszerváltozás óta rendezetlen ügynökügyek mai utógondozását érintő részében van elhantolva a sok kommunista kutya - épp annyi, amennyit a kedves megrendelő majd akarni tetszik.

"És kiterjedt vizsgálatot indítani a valóban káros ügynökök felkutatására" - mondja Szűrös. "Az is számít, hogy valaki ártott a jelentéseivel másoknak, vagy nem lett ilyen eredménye a tevékenységének" - mondja Pozsgay, s az ő közlendője attól válik érdekesebbé, hogy személyét időközben megtalálta egy stallummal a nemzeti együttműködés. A tárgykörre szakosodott Nemzeti Emlékezet Bizottságának címerállata vagy elnöke lesz, ezt még nem értjük pontosan. De a lényeget igen: egyénileg kell elbírálni az egyes eseteket, nekünk.

Marad tehát örökétig ez a "mi komcsink, ti komcsitok" vircsaft - aminek tulajdonképpeni lényege a magyar félmúlt teljes és lassan visszafordíthatatlan elhazudása. Melynek során az épp regnáló hatalom kénye-kedve szerint dönthet jókról és rosszakról, moshat hótisztára bűnöst és sározhat be ártatlant.

Az elhazudás aktuális irányát ki is fecsegi Szűrös: "Észrevettem, hogy mindig ugyanabból a körből, az úgynevezett neoliberális elődök köréből jelentettek föl." Ez az a pont, ahol tökéletesen világossá lesz, hogy mit keres e két jómadár a harcosan antikommunista Magyar Hírlapban: mert a 20. század második felének történelme nem arról szól, hogy a komcsik diktatúrát gyakoroltak Magyarország népe felett, egy szart. Ádáz küzdelem dúlt már akkor is a nemzetiek és a hazátlan bitangok között, amiből logikusan következik, hogy kik voltak itt mindig is a jók. Meg a rosszak.

A Nemzeti Emlékezet Bizottságának voltaképp miért is kéne leállnia a Kádár- és a Rákosi-kor tisztázása után?

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.