A szerk.

Jók és rosszak

A szerk.

"...egy ismeretlen ember, aki megrendült hangon kért tőlem bocsánatot, mondván, ő volt az, aki meg volt bízva az otthonom megfigyelésével" - vallja meg férfiasan a hű barátnak (Magyar Hírlap) Pozsgay Imre, akinek e nyilatkozatából megtudjuk azt is, hogy őt gyakorlatilag éjjel, nappal és máskor is megfigyelték, már 1970-től. Ettől azért kinyílik a bicska az emberi zsebekben.

Pedig ez smafu, hiszen a mondott orgánum következő számában Szűrös Mátyás kiáltja szemérmesen világgá, hogy őt már 1956-tól megfigyelték szakadatlan, s figyelnék ma is, ha nem diadalmaskodik a nemzeti együttműködés.

Ettől már nem bicska nyílik, a pofa szakad lefele, de lefele.

A létező szocializmus két utolsó álló paprikajancsijának orcátlansága ugyan jó okkal vert visszhangot a jobb érzésű nyilvánosságban, de múltszínező igyekezetük tódításai nyilvánvalóan elvonták a figyelmet mondandójuk velejéről.

Felszólamlásuk lényege ugyanis egészen más. Mindkettejük szövegének a rendszerváltozás óta rendezetlen ügynökügyek mai utógondozását érintő részében van elhantolva a sok kommunista kutya - épp annyi, amennyit a kedves megrendelő majd akarni tetszik.

"És kiterjedt vizsgálatot indítani a valóban káros ügynökök felkutatására" - mondja Szűrös. "Az is számít, hogy valaki ártott a jelentéseivel másoknak, vagy nem lett ilyen eredménye a tevékenységének" - mondja Pozsgay, s az ő közlendője attól válik érdekesebbé, hogy személyét időközben megtalálta egy stallummal a nemzeti együttműködés. A tárgykörre szakosodott Nemzeti Emlékezet Bizottságának címerállata vagy elnöke lesz, ezt még nem értjük pontosan. De a lényeget igen: egyénileg kell elbírálni az egyes eseteket, nekünk.

Marad tehát örökétig ez a "mi komcsink, ti komcsitok" vircsaft - aminek tulajdonképpeni lényege a magyar félmúlt teljes és lassan visszafordíthatatlan elhazudása. Melynek során az épp regnáló hatalom kénye-kedve szerint dönthet jókról és rosszakról, moshat hótisztára bűnöst és sározhat be ártatlant.

Az elhazudás aktuális irányát ki is fecsegi Szűrös: "Észrevettem, hogy mindig ugyanabból a körből, az úgynevezett neoliberális elődök köréből jelentettek föl." Ez az a pont, ahol tökéletesen világossá lesz, hogy mit keres e két jómadár a harcosan antikommunista Magyar Hírlapban: mert a 20. század második felének történelme nem arról szól, hogy a komcsik diktatúrát gyakoroltak Magyarország népe felett, egy szart. Ádáz küzdelem dúlt már akkor is a nemzetiek és a hazátlan bitangok között, amiből logikusan következik, hogy kik voltak itt mindig is a jók. Meg a rosszak.

A Nemzeti Emlékezet Bizottságának voltaképp miért is kéne leállnia a Kádár- és a Rákosi-kor tisztázása után?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.