Thália szekerén - A szerk. a magyar kézilabdáról

A szerk.

Szlovénia tegnap hattal verte meg a magyar kézilabda válogatottat, ezért a csapat nem lesz ott a világbajnokságon, sőt az olimpiai szereplés is elúszni látszik. A nemzeti gyász alkalmából olvassák el két évvel ezelőtti írásunkat.

"Az az álmom, hogy Barcelonában vonulok vissza" - mondta lapunknak 2011-ben Nagy László kézilabdázó Nos, a legszebb álmok sem teljesülnek mindig.
Talán a Barcelona gondolta máshogy, talán azóta Nagy Laci mert egy nagyobbat álmodni. Nem tudjuk. De sokkal kínosabb, hogy egy csomó egyéb dolgot sem tudunk a kitűnő játékos hirtelen visszatalálásának körülményeiről. Ráadásul nemcsak e homály árnyékolja be az örömünket (hisz ki ne örülne egy világklasszisnak a válogatottban), de e nagy comeback története csak úgy roskadozik a rosszízű motívumoktól. S hol van még a vége?

Hétfőn (június 4-én) Nagy László előbb az Országházba látogatott, hogy "megtisztelje jelenlétével" a nemzeti összetartozás napján tartott ünnepséget, vagyis a trianoni megemlékezést - hacsak nem frissen visszacsatolt országrészi minőségében. Utána a Thália színpada következett, ahol Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes jelenlétében sajtótájékoztatón közölte, azért jött, hogy a magyar válogatottban játsszék. Az esemény hoppmestere a színház művészeti vezetője, Kálomista Gábor volt: ugye, Laci, nem a pénzért jöttél haza. Jaj, dehogy. Ha a pénz érdekelne, játszhatnék a spanyol vagy a katari válogatottban is. Azért jöttem vissza, mert a Veszprémben fogok játszani, így természetes volt. Mikortól fog Veszprémben játszani? Azt még nem tudom, vagy szeptembertől, vagy 2013-tól, de ez nem is érdekel.

false

 

Fotó: MTI-Kovács Anikó

Színház az egész világ, s már az is vicc benne, hogy olyan országban élünk, ahol Kálomista Gábor színházi vezető lehet. De elég vicces ez a szöveg is.

Hiszen a hónap elején a Barcelona technikai igazgatója kész tényként közölte, hogy a játékos Veszprémbe igazol, mert olyan ajánlatot kapott, amivel a katalán klub nem tud konkurálni. Ez legalább a kétszerese annak, amit ők fizetnek a jobbátlövőnek. Leginkább azért nincs okunk kétségbe vonni a katalán sportvezető szavait, mert valamennyire is konkrét közlést eddig csak tőle kaptunk. Mindazonáltal a magyar sajtó is meglehetős egyöntetűséggel rögzítette, hogy Nagy Veszprémben a világ legjobban fizetett játékosa lesz. Figyelem, nem a világ legjobban fizetett játékosát igazolja le a klub, hanem maga teszi azzá új játékosát - ez azért elég nagy különbség ahhoz, hogy elvárjunk felőle némi tájékoztatást. Például arra nézvést, hogy miből?

Van Európa közepének szélén egy kis kézilabda-szerető ország, aminek férfiválogatottja a kontinens középmezőnyének igyekvő tagja (Eb-helyezései az elmúlt tíz évben: 8., 14., 8., 13., 9.), s van itt még egy mesterségesen feltuningolt klubcsapat is, az MKB Veszprém, ami ellenfél nélkül nyeri hazai bajnokságok sorát, s hozza szintén a tisztes középszert a nemzetközi porondon. Majd egyszer csak megcsinál valakit a világ legdrágább játékosának, úgy, hogy Nagy kivásárlási ára a Barcelonánál eleve 3 millió euró, a havi bére pedig úgy 25 ezer euró (volt).

Miért? Miből? S miért pont most?

A nagy visszatérés feletti örömöt tán rontaná, ha megismernénk az okokat és az adatokat? Valószínűleg, s nem is érünk rá ilyen piszlicsáré dolgokkal foglalkozni, a jövő hét végén már a norvégokat fogadjuk világbajnoki selejtezőn, "a tét óriási".

Nagy László válogatottsága körül három éve folyik a cirkusz (megy a színház) ebben az országban. Játszik-e? Miért nem játszik? Mi kéne ahhoz, hogy játsszon? Nyilván a saját szempontjai szerint az ügy minden érintettje csakis a színtiszta igazat mondta eddig az ügyben, mégsem tudunk semmit. Bizonyítani.

Amúgy persze mindenki vágja, miről van szó. Hogy tudniillik őfelsége vett magának egy a nemzeti összetartozás ilyen-olyan ünnepein bevethető kirakatbábut, ezúttal egy méregdrága sportolót; soha a büdös életben nem fogja bevallani, hogy miből. Úgyis tudja, aki egy kicsit is utánagondol. Oszt' vagy beégünk vele az olimpián, vagy nem.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.