Tisztelet a bátraknak!

A szerk.

A hosszú hétvége előtt egy nappal Lázár János frakcióvezető és Gulyás Gergely képviselő Az Országgyűlésről címmel törvényjavaslatot nyújtott be. A Házszabályt kiváltani, illetve annak esetleges következetlenségeit megszüntetni hivatott tervezet többek között újrarendezné az országgyűlési képviselőcsoport-alakítás szabályait is.

Ez akár indokolt is lehetne: 1990 óta valamennyi parlamenti ciklusban gondot okozott az elégtelen szabályozás, vagy épp a szabályozás hiánya. 1990–1994 között 10 főben határozták meg a frakcióalakításhoz szükséges minimális létszámot, amit a következő ciklusban elfogadott Házszabályban 15-re emeltek. E rendelkezés azonban változatlanul nem kezelte azt a potenciális problémát, amivel a MIÉP 1998-as bekerülésével szembesült először az Országgyűlés. Bár a Csurka-párt 5 százalék fölötti listás eredményével teljesítette a parlamentbe jutás feltételét, csupán 14 helyet szerzett – vagyis az érvényes szabályozás szerint nem lehetett volna képviselőcsoportja, ami nyilvánvalóan ellentmondott a törvény szellemének. Az Alkotmánybíróság a Házszabály vonatkozó részét ezért alkotmányellenesnek ítélte, és megsemmisítette. Az Országgyűlés azonban sem abban, sem a következő ciklusban nem alkotott új szabályt; erre csak 2007 decemberében szánták rá magukat a képviselők, amikor ismét 10 főben határozták meg a minimális létszámot. (Azzal a kiegészítéssel, hogy a bejutási küszöböt átugró szervezet akkor is alakíthat képviselőcsoportot, ha a választási matematika miatt tíznél kevesebb mandátumhoz jut.)

Az évtizedig tartó szabályozatlanság oka világos: a frakcióalapítási joggal való bűvészkedés mindig is a politikai harc része volt, amellyel a mindenkori kormányzó többség szívbaj nélkül élt is, ha érdeke úgy kívánta. Orbán első kormánya éppúgy (amikor az exlex állapot kapóra jött neki a MIÉP-frakció életben tartására, amelyre szüksége volt a jobboldali csonka kuratóriumok működéséhez), mint a 2002–2006 közötti periódusban az MSZP–SZDSZ-koalíció (amikor a legendás Lakiteleki Munkacsoport kizárása után az MDF-frakció létszáma 10 fő alá süllyedt, a kormánypártok viszont nem akarták, hogy a Fidesz vetélytárs nélkül maradjon a parlamenti jobboldalon). Országgyűlési bizottsági tagságra, külön költségvetésre, a plenáris napirend alakítására ugyanis kizárólag a frakciók, illetve az azokba tartozó képviselők jogosultak, a függetlenek nem.

A március 14-én benyújtott Fidesz-tervezet 29. § 1. bekezdése 12 főben határozná meg a frakcióalapítás minimális létszámát. Az ok újfent világos: Gyurcsány Ferenccel pont annyi képviselő távozott az MSZP-frakcióból, amennyi a jelenlegi szabályozás szerint minimum kell – a féléves moratórium lejárta után – az önálló képviselőcsoport létrejöttéhez. A beterjesztők nem is vacakolnak sokat a magyarázattal: „A javaslat 10 főről 12 főre emeli a frakcióalakítás »csengőszámát« annak érdekében, hogy megakadályozza a parlamenti frakcióstruktúra szétaprózódását és ezzel a parlamenti munka hatékonyságának, eredményességének csökkenését.” Hogy miért éppen 12 főtől, és miért nem mondjuk 9, 10, 11 vagy 21 fő fölött érvényesül kellőképpen a parlamenti munka hatékonysága, arra persze nincs válasz. Illetve dehogy nincs: ha Gyurcsányék huszonhárman lennének, akkor a 29. § 1. bekezdése minden bizonnyal 24 főben határozná meg a frakcióalakításhoz szükséges legkisebb létszámot.

A tervezet e része műfajilag leginkább arra a szánalmas akcióra hasonlít, melynek során a Fidesz-agytröszt a számos vihart megélt pártcég nevét (Fico) – mivel annak egyes ügyleteit, valamint a Fidesz-közeli cégbirodalmat 1998-tól az SZDSZ támadta a leghevesebben – 1999 októberében Sades (ejtsd: Szadesz) Kft.-re változtatta. Ahogyan azon húzásuk menthetetlen infantilizmusukat, úgy a mostani menthetetlen sunyiságukat és gyávaságukat mutatta meg a maga pőreségében.

Figyelmébe ajánljuk

Félmosoly

E sorok írója kevés nyomasztóbb filmet látott, mint ez a számos fesztiválon (egyebek közt a cannes-in) díjazott darab. Eleinte csak kicsit kényelmetlen a társtalan és mint lassan kiderül, családtalan szülésznő története, végül azonban szinte elviselhetetlen a sorstól kizsarolt, hamis idill feszültsége.

Buffalo Soldiers

  • - turcsányi -

Van ilyen film egy rakás, egytől egyig hősköltemények. Talán csak abban különböznek, hogy némelyeknek odaírják az elejére, hogy „igaz történet alapján”, némelyeknek meg nem.

És mindenki másnak

Az előadás Ken Loach 2016-os, Cannes-ban Arany Pálma díjat nyert filmjének adaptációja. Nagy port kavart a mű, még a brit parlamentben is téma volt. A szívrohamon átesett asztalos (a színpadi adaptációban ácsmester) kilátástalan bolyongása az angol szociális és egészségügyi ellátó rendszerben ugyanis a döntéshozókkal szembeni vádiratként is felfogható.

Fénytörésben

  • Veres András

Kardos András gyakran él új könyvében (is) a skizofrénia kifejezéssel; szerinte édesapja, Pándi Pál „morális skizofréniában” élt és alkotott, a vele párhuzamba állított Fehér Ferencet pedig (akiről könyvet szándékozik írni a közeljövőben) a „szabadság-skizofrénia” jellemezte. Könyvét olvasva ő maga is úgy jelenhet meg előttünk, mintha valamifajta furcsa fénytörésben állítaná elő szövegeit.

Palotám Pesten

A Szabadság téri tőzsdepalota 1905. október 30-án kezdte meg működését egy valahai kaszárnya helyén. Az ünnepélyes avató elmaradt, és már egy hónappal a nyitás után kezdetét vették az 1907-ig eltartó átalakítási munkálatok.

Bűnözők között

Kedden frissítette az Egyesült Államok pénzügyminisztériumához tartozó Office of Foreign Assets Control, azaz a külföldiek vagyonát ellenőrző hivatal az ún. blokkolt személyek szankciós listáját, amelyen január 7-től immár Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője is szerepel.

Edward Young jóslata

  • Földényi F. László

Edward Young angol költő 1759-ben Vélekedések az eredeti kompozícióról című esszéjében feltette a kérdést: „Eredetinek születve hogyan lehetséges, hogy másolatokként halunk meg?” Válasza: mert majmokként viselkedünk és egymást utánozzuk.

Hogyan vágjunk át az aknamezőn?

Mi jöjjön 2026-ban a NER bukása után – a gazdaság területén? Cikkünk első részében, melyet a Narancs előző, 2024. december 19-i számában közöltünk, tudós szerzőnk az új, kívánatos kormányzati struktúra és az aprómunka kérdéseivel foglakozott, és a kibontakozás feltételeit az euró bevezetésében, valamint a gazdasági versenysemlegesség, a jogbiztonság és a közbeszerzések tisztaságának visszaállításában jelölte meg. Mi kéne még?

Itt a vége?

Hogy mikor élt át a magyar diplomácia olyan katasztrofális hónapokat, mint 2024 második felében, mikor volt a magyar kormány olyan elszigetelt nemzetközi szinten, mint az Európai Unió Tanácsának most véget ért soros elnöksége idején – arra csak a leg­öregebbek emlékezhetnek.