Tisztelet a bátraknak!

A szerk.

A hosszú hétvége előtt egy nappal Lázár János frakcióvezető és Gulyás Gergely képviselő Az Országgyűlésről címmel törvényjavaslatot nyújtott be. A Házszabályt kiváltani, illetve annak esetleges következetlenségeit megszüntetni hivatott tervezet többek között újrarendezné az országgyűlési képviselőcsoport-alakítás szabályait is.

Ez akár indokolt is lehetne: 1990 óta valamennyi parlamenti ciklusban gondot okozott az elégtelen szabályozás, vagy épp a szabályozás hiánya. 1990–1994 között 10 főben határozták meg a frakcióalakításhoz szükséges minimális létszámot, amit a következő ciklusban elfogadott Házszabályban 15-re emeltek. E rendelkezés azonban változatlanul nem kezelte azt a potenciális problémát, amivel a MIÉP 1998-as bekerülésével szembesült először az Országgyűlés. Bár a Csurka-párt 5 százalék fölötti listás eredményével teljesítette a parlamentbe jutás feltételét, csupán 14 helyet szerzett – vagyis az érvényes szabályozás szerint nem lehetett volna képviselőcsoportja, ami nyilvánvalóan ellentmondott a törvény szellemének. Az Alkotmánybíróság a Házszabály vonatkozó részét ezért alkotmányellenesnek ítélte, és megsemmisítette. Az Országgyűlés azonban sem abban, sem a következő ciklusban nem alkotott új szabályt; erre csak 2007 decemberében szánták rá magukat a képviselők, amikor ismét 10 főben határozták meg a minimális létszámot. (Azzal a kiegészítéssel, hogy a bejutási küszöböt átugró szervezet akkor is alakíthat képviselőcsoportot, ha a választási matematika miatt tíznél kevesebb mandátumhoz jut.)

Az évtizedig tartó szabályozatlanság oka világos: a frakcióalapítási joggal való bűvészkedés mindig is a politikai harc része volt, amellyel a mindenkori kormányzó többség szívbaj nélkül élt is, ha érdeke úgy kívánta. Orbán első kormánya éppúgy (amikor az exlex állapot kapóra jött neki a MIÉP-frakció életben tartására, amelyre szüksége volt a jobboldali csonka kuratóriumok működéséhez), mint a 2002–2006 közötti periódusban az MSZP–SZDSZ-koalíció (amikor a legendás Lakiteleki Munkacsoport kizárása után az MDF-frakció létszáma 10 fő alá süllyedt, a kormánypártok viszont nem akarták, hogy a Fidesz vetélytárs nélkül maradjon a parlamenti jobboldalon). Országgyűlési bizottsági tagságra, külön költségvetésre, a plenáris napirend alakítására ugyanis kizárólag a frakciók, illetve az azokba tartozó képviselők jogosultak, a függetlenek nem.

A március 14-én benyújtott Fidesz-tervezet 29. § 1. bekezdése 12 főben határozná meg a frakcióalapítás minimális létszámát. Az ok újfent világos: Gyurcsány Ferenccel pont annyi képviselő távozott az MSZP-frakcióból, amennyi a jelenlegi szabályozás szerint minimum kell – a féléves moratórium lejárta után – az önálló képviselőcsoport létrejöttéhez. A beterjesztők nem is vacakolnak sokat a magyarázattal: „A javaslat 10 főről 12 főre emeli a frakcióalakítás »csengőszámát« annak érdekében, hogy megakadályozza a parlamenti frakcióstruktúra szétaprózódását és ezzel a parlamenti munka hatékonyságának, eredményességének csökkenését.” Hogy miért éppen 12 főtől, és miért nem mondjuk 9, 10, 11 vagy 21 fő fölött érvényesül kellőképpen a parlamenti munka hatékonysága, arra persze nincs válasz. Illetve dehogy nincs: ha Gyurcsányék huszonhárman lennének, akkor a 29. § 1. bekezdése minden bizonnyal 24 főben határozná meg a frakcióalakításhoz szükséges legkisebb létszámot.

A tervezet e része műfajilag leginkább arra a szánalmas akcióra hasonlít, melynek során a Fidesz-agytröszt a számos vihart megélt pártcég nevét (Fico) – mivel annak egyes ügyleteit, valamint a Fidesz-közeli cégbirodalmat 1998-tól az SZDSZ támadta a leghevesebben – 1999 októberében Sades (ejtsd: Szadesz) Kft.-re változtatta. Ahogyan azon húzásuk menthetetlen infantilizmusukat, úgy a mostani menthetetlen sunyiságukat és gyávaságukat mutatta meg a maga pőreségében.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált.