Az elmúlt napok történése volt, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter meglehetősen nyers stílusban kifakadt a Facebookon annak kapcsán, hogy múlt pénteken nem tudták átadni a forgalomnak az M30-as autópálya felújított szakaszát. „A kivitelező Strabag az általa rosszul elvégzett munka kijavítását 2024 végén, 2025. október 31-re ígérte. Ezt az ígéretét a cég nem tartotta be. A strabagosok beszálltak a magyarországi választási kampányba. Pontosan tudjuk, hogy a Tisza Pártot pénzzel és közvéleménykutatások megrendelésével támogatják” – írta, de azt nem említette, mire alapozza e vádakat. Ellenben üzent az osztrák cégnek: „Azt javasolom a Strabagnak és a hozzá hasonló pénzéhes, gyarmatosító, libsi vállalatoknak és oligarcháknak, hogy legyen forgatókönyvük arra is, hogy a Fidesz nyeri meg a választást. A Strabagnak a munka sürgős garanciális elvégzését, és a politikától való távolmaradást javaslom. És utána húzzanak el ebből az országból.” (Cégadatok szerint az ausztriai Villach központtal működő cég tavalyi éves árbevétele megközelítette a 17,5 milliárd eurót, ami forintban kifejezve közel 7 ezer milliárd, vagyis közel 7 billió forint.)
Lázár nem állt meg itt: egyrészt egy videójában dühös arccal egyenesen azt mondta, „a Strabag átbaszott bennünket”, másrészt bejelentette, a történtek miatt a közbeszerzési törvényt is módosítani szeretné, sőt, a törvényjavaslatot azóta be is nyújtották. Ennek célja, hogy „állami építési beruházások esetében azon gazdasági társaságok és kapcsolt vállalkozásaik, amelyek ezen beruházások tekintetében a közbeszerzési szerződéseket súlyosan megszegik, a jótállási kötelezettségüknek nem tesznek eleget, azok ne lehessenek fővállalkozók, alvállalkozók, erőforrást biztosító szervezetek”. Más kérdés, hogy a törvény ezt most is lehetővé teszi, ahogy arra Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi politikusa emlékeztette a minisztert.
Egy Veszprém megyei példa viszont azt mutatja, hogy nem eszik ilyen forrón a kását. Sümegen nemrégen fejezett be egy közel 500 millió forintos beruházást a Strabag, majd jelentkezett a város északkeleti részét érinti csapadékvíz-elvezető projekt megvalósítására is, tucatnyi más kivitelezővel együtt. A TOP Plusz program keretében erre a munkára 480 millió forintot nyert a sümegi önkormányzat, így nem volt akadálya, hogy kiírja a nyílt közbeszerzést a projektre. A kivitelezés a közbeszerzési értékhatár felett van, ezért a pályáztatás nem lehet meghívásos.
A meghirdetett tenderre nem kevesebb, mint 14 kivitelező cég jelentkezett. Ezek közül a sümegi képviselő-testület szeptember 16-i rendkívüli ülésén 7 építőipari cég ajánlatait érvényesnek tekintete, mivel megfeleltek a pályázati felhívásban és a jogszabályokban megfelelő előírásoknak, míg a másik 7 céget, köztük a Strabag ajánlatát érvénytelennek nyilvánították. Végül a zalaegerszegi központú Hydrocomp Mélyépítő Kft. ajánlatát javasolták nyertesnek, amely nettó 293 millióért vállalta a munkát.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!



