A Hamlet születéséről szóló film nem egy Shakespeare-mozi

Mikrofilm

Chloé Zhao, A nomádok földje Oscar-díjas rendezője adaptálta vászonra Maggie O’Farrell bestsellerét, mely a világ egyik legismertebb drámája mögött álló, kevésbé ismert történetet mutatja be. De a Hamnet valójában inkább a gyászról, annak feldolgozásáról és arról szól, mit is jelent embernek lenni.

„Ha egy William Shakespeare-ről szóló regényt keresel, ez nem az; a Bárd csak visszaemlékezésekben tűnik fel. A cselekmény főként a feleségére és gyermekeire összpontosít” – írja az angol íróra koncentráló, The Shakespearean Student című blog, mely kétrészes cikkében azt elemzi, mennyire valósághű a Hamnet című könyv.

Maggie O’Farrell 2020-as regénye a bejegyzés szerint meglehetősen pontos: habár Shakespeare Hamnet nevű gyerekéről szinte semmit sem tudunk azon kívül, hogy 11 éves korában elhunyt, O’Farrell elég mélyen elmerült Shakespeare korai éveiben és családtagjainak életében is. Könyve igazi irodalmi szenzáció volt, a Nők szépprózai díjától (Women’s Prize for Fiction) a National Book Critics Circle Award for Fictionig számtalan elismerést megnyert, és ott volt minden jelentősebb év végi Legjobb könyv listán is, magyarul 2022-ben jelent meg.

Talán érdemein felül kapott ennyi kitüntetést, de koncepciója mindenképpen érdekes: komor, már-már kopogóan visszafogott tónusában úgy mutatni be minden idők egyik legjelentősebb írójának családját és az egyik legjelentősebb drámának a születési körülményeit, hogy maga az irodalmi óriás alig jelenik meg benne. A cselekmények főleg két időszakra koncentrálnak: 1582-re, amikor Shakespeare találkozott feleségével, Anna Hathaway-vel, aki itt az Agnes nevet viseli; valamint 1595-re, amikor kitört a pestisjárvány, amelyben egyik gyerekük is meghalt. Shakespeare neve konkrétan el sem hangzik a több mint 300 oldalon.

Chloé Zhaónak a könyvből készült filmje ennyire azért nem bátor: habár ez is főleg a feleségére koncentrál, az író is hangsúlyos, végig jelenlévő figura. Előbbit Jessie Buckley (Az elveszett lány, A befejezésen gondolkodom), utóbbit Paul Mescal (Normális emberek, Volt egyszer egy nyár, Mind idegenek vagyunk, Gladiátor II) alakítja – mindketten írek, Oscar-jelöltek és generációjuk legnagyobb tehetségei közé tartoznak. Buckley a film 51 százalékában (63 perc) látható, míg Mescal a 36 százalékában (44 perc) – utóbbit a könyv szellemében mégis a mellékszereplők között tervezik indítani a jövő évi Oscaron.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.